Laten we even een open deur intrappen: een transportbedrijf dat ongeveer 300.000 ladingen per jaar verzet, heeft regelmatig wisselstukken nodig voor zijn vloot. Voor grote volumes doet ECS2XL, met hoofdzetel in Zeebrugge, al meer dan twintig jaar beroep op I.C.T. Parts. “De vertrouwensrelatie die we doorheen de jaren opbouwden, is goud waard.”
Dat persoonlijk contact zelfs voor een grote speler als ECS2XL belangrijk is, bewijst de goede samenwerking met verkoopverantwoordelijke Marc Verscheure van I.C.T. Parts. “Twee keer per week, op dinsdag en vrijdag, komt Marc bij ons langs”, zegt Jonas Van Den Broucke, technical fleet manager van ECS2XL. “Onze stock is georganiseerd met minimumvolumes. Zo zorgen we ervoor dat we courante wisselstukken altijd op voorraad hebben. Marc controleert die zelf tijdens zijn bezoek en noteert welke onderdelen moeten worden aangevuld. De volgende dag is onze stock alweer up-to-date. Daar kunnen we op vertrouwen en dat bespaart ons een hoop extra werk en eventuele problemen.”
Preventief onderhoud
Jonas Van den Broucke is ondertussen bijna tien jaar aan de slag bij ECS. Als technical fleetmanager heeft hij vaak contact met Marc. “Gezien de omvang van onze vloot kopen we onderdelen vaak in grote volumes aan”, vertelt hij. “Dat zijn dan pakketten van 100 of 150 stuks. Als er een terugkerend probleem optreedt, pakken we dat dan meteen grootschalig aan. Preventief dus, om dringende herstellingen te voorkomen.”
Die proactieve aanpak kenmerkt ECS2XL ook in zijn dagelijkse werking. Elke zeven jaar gebeurt er bijvoorbeeld een volledige revisie van het onderstel van elk voertuig. Voor een structurele aanpak is een doordacht onderhoudsschema nodig. Om die planning vlekkeloos te kunnen volgen, is een goed aangevuld magazijn cruciaal. Daar komt I.C.T. Parts om het hoekje kijken.
Prijs-kwaliteitverhouding
I.C.T. Parts is gespecialiseerd in het aanleveren van onderdelen voor trucks en trailers. Naast de hoofdvestiging in Izegem zijn er nog negen filialen, verspreid over heel België. Die zijn samen goed voor een totale opslagcapaciteit van ruim 11.000 vierkante meter en een permanente stock van meer dan 30.000 artikelen. Een grote troef voor een logistieke multinational als ECS, want dringende stukken worden meteen geleverd vanuit die grote voorraad. “Voor dringende zaken bellen we weleens naar Marc”, zegt Jonas. “Al is dat eerder uitzonderlijk. Door onze minimumstock aan te houden, hebben we de nodige onderdelen gewoonlijk in ons magazijn liggen.”
De lange samenwerking maakt dat de partners elkaar door en door kennen. Al is het voor ECS2XL niet zomaar een evidentie dat ze hun traileronderdelen bij I.C.T. Parts blijven halen. “In de transportsector zijn de marges eerder klein”, legt Jonas uit. “Elke twee tot drie jaar doen we een nieuwe prijzenronde voor onze onderdelen, waarbij een drietal leveranciers offertes mag opstellen. Tot nu toe blijft I.C.T. Parts concurrentieel. Al is prijs niet alles en geeft de vlotte service uiteraard mee de doorslag.”