Steeds vaker moet de bedrijfswagen plaatsmaken voor budgetvriendelijke alternatieven. Er bestaan dan ook al heel wat interessante mogelijkheden om een mobiliteitsplan uit te werken, zoals de mobiliteitsvergoeding, het mobiliteitsbudget of het cafetariaplan. Dat laatste maakt het mogelijk een flexibel verloningspakket op te stellen op maat van je onderneming én je werknemers.
1. Definitie
Iedereen kent ondertussen wel de mobiliteitsvergoeding en het mobiliteitsbudget. Terwijl een mobiliteitsvergoeding werknemers toelaat om hun wagen in te ruilen tegen een cashvergoeding, zorgt het mobiliteitsbudget ervoor dat werknemers zélf hun woon-werkverkeer kunnen regelen. Wie de bedrijfswagen dus wil inleveren, krijgt in ruil daarvoor een budget ter beschikking waarmee hij of zij zelf een vervoersmiddel kan kiezen en financieren.
Buiten die strikt gereguleerde systemen kunnen werkgevers ook in volle vrijheid een eigen plan uitwerken, het zogenaamde cafetariaplan. Net als in een echte cafetaria kunnen werknemers dan kiezen uit een aantal verloningsmogelijkheden die voor hen het meest aantrekkelijk zijn. Eigen aan dit systeem is dat de werkgever zelf een plan kan uitwerken op maat van de eigen bedrijfscultuur en wensen.
2. Keuze
Doordat het systeem zo flexibel is, kun je als werkgever verschillende mogelijkheden voorzien, afhankelijk van de concrete functies binnen je organisatie. Voor de ene functie kun je bijvoorbeeld de mogelijkheid voorzien om een (elektrische) fiets te gebruiken, voor de andere mag de werknemer dan weer zelf beslissen over het type wagen waarmee hij wil rijden. De toepassing van het cafetariaplan kan gezien worden als een loonsverhoging of als een budgetneutrale loonruil.
3. Aanpak
Doordat je zo’n cafetariaplan heel flexibel kan inrichten, vereist het een doordachte opbouw met duidelijke spelregels. Het is dan ook heel belangrijk om goed na te denken vooraleer je een cafetariaplan opmaakt. Zo maak je vooraf best een grondige analyse van wat nu al bestaat binnen de organisatie en op welke manier dit juridisch verankerd is. Daarnaast moet je duidelijk vooropstellen wat je als werkgever met het plan wil bereiken, wat de voorziene budgetten zijn en wat de mogelijkheden van bepaalde functies zijn. Ten slotte moet je het cafetariaplan in de juridisch correcte policies en overeenkomsten gieten.
4. Engagement
Cafetariaplannen bieden werkgevers een zee van mogelijkheden om een beleid uit te stippelen op maat van hun eigen specifieke bedrijfscultuur. Zo bied je medewerkers de kans om zelf hun verloningspakket te bepalen. Dat zorgt dan weer voor meer engagement en motivatie.
Meer info over dit onderwerp? Neem gerust contact op via contact@vdl.be.