Hoe vaar je een nieuwe koers met je bedrijf?
Bart Beeckmans Navitrans

Hoe vaar je een nieuwe koers met je bedrijf?

Vraag & Antwoord - Navitrans

Bedrijfsleiders weten het maar al te goed: iedereen staat open voor verandering maar niet iedereen wil veranderen. Ooit komen er momenten waarbij je onderneming een hele nieuwe koers moet varen en dan is het essentieel dat iedereen 'aan boord' is. Navitrans CEO Bart Beeckmans beantwoordt (met de nodige ervaringsdeskundigheid) een van de moeilijkste vragen in het ondernemerschap: hoe vaar je een nieuwe koers?

Luister naar je klanten

De markt is altijd in beweging en verandert razendsnel. Door goed te luisteren naar onze klanten en hen actief te betrekken bij de ontwikkeling van onze producten, blijven we alert voor nieuwe noden in de sector. Dit geeft ons de flexibiliteit om snel bij te sturen en die koerscorrecties steeds in de goede richting te maken.

Breek met traditie

Tradities binnen een bedrijf zijn waardevol, maar niet zaligmakend. Toen we bij Navitrans een nieuwe richting insloegen, keken we niet naar het verleden, maar naar de toekomst: Wat vraagt de markt en hoe kunnen we met een andere mindset en nieuwe technologieën hierop inspelen? Dat was de insteek om ons 'traditioneel' aanbod ingrijpend te vernieuwen.

Door de focus te verleggen van maatwerk naar standaardisering in onze Transport en Warehouse management software, gaven we onze klanten de mogelijkheid hun eigen processen verder te optimaliseren. Dit gaf ons ruimte om nieuwe technologieën zoals cloud en artificiële intelligentie te integreren in ons platform. Zo houden we de focus op ‘morgen’ en niet op ‘gisteren’.

Ga voor een ander verdienmodel

Vraag jezelf kritisch af of je huidige verdienmodel nog wel relevant is. Bij Navitrans stapten we over van een investerings- naar een abonnementsmodel. Dit sluit beter aan bij de behoeften van de markt en geeft onze klanten meer inzicht in de kosten.

Kies geschikte partners

Als bedrijf sta je nooit alleen. De partnerships zijn van cruciaal belang. Daarom trok Navitrans met Firmament een nieuwe investeerder aan die de logistieke sector kent en gelooft in onze nieuwe ideeën. Ook de strategische samenwerking met Microsoft opende belangrijke deuren om een innovatiever en moderner product te ontwikkelen.

Gooi het roer om

Een nieuwe koers vraagt een nieuwe richting. Navitrans koos voor een volledig nieuw managementteam dat met andere inzichten naar de toekomst kijkt. Zo namen we makkelijker afscheid van de oude hiërarchische managementstijl. Met onze horizontale organisatie en open bedrijfscultuur, waarin samenwerking centraal staat, komen innovatieve ideeën makkelijker tot bloei.

Besluit

Wie zijn nieuwe koers wil varen moet iedereen aan boord houden om alle zeilen bij te zetten. Dat vraagt vertrouwen van je personeel, klanten, markt en partners. Je nieuwe richting is nooit een rechte lijn, maar een doordachte koers naar een betere en succesvolle toekomst.

Deze expertise werd aangeboden door  Navitrans

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels