Sport en ondernemen leunen dichter bij elkaar aan dan je zou denken. Vastberadenheid, lef, goesting en ambitie maken vaak het verschil in beide ‘disciplines’. Daarom leggen we deze vraag voor aan voetbalvereniging Cercle Brugge, die onlangs uitpakte met een straffe rebranding.
De sleutel van een sterke uitstraling is ervoor zorgen dat je doelgroep zich met je merk verbonden voelt. Een duidelijke visie, waarin je elk initiatief toetst en die je doelgroep aanspreekt, is hierbij cruciaal. Dat geldt ook voor een voetbalvereniging zoals Cercle Brugge. De voetbalsport verbindt meer dan anderhalf miljoen supporters in ons land en is dus een ongelooflijk platform dat heel wat mogelijkheden biedt.
Strategische oefening
Bouwen aan een duidelijke visie begint met de vraag: “Wie zijn we, vanwaar komen we en waar willen we naartoe?” Het is een strategische oefening die elk bedrijf regelmatig zou moeten doen. Het nieuwe Cercle Brugge-logo, dat in juni 2022 gelanceerd werd, was het sluitstuk van de transformatie die die oefening bij ons heeft teweeggebracht. Voor sommigen was het logo misschien gedurfd, voor ons een logisch gevolg. Alles kadert in één overkoepelende strategie, duidelijk en doordacht. Alleen zo bouw je verder aan je eigen identiteit en onderscheid je jezelf van de anderen van 'stand up' tot 'stand out'.
Tweerichtingsverkeer
Eenmaal je duidelijk weet wat je doet en voor wie, is het een kwestie van dat te vertalen naar een toegevoegde waarde voor je klanten. Het draait niet alleen rond jezelf. De samenwerking met onze partners, bijvoorbeeld, gaat verder dan louter sponsoring. We streven naar een actief partnership, waarbij we een meerwaarde zijn voor elkaar. We gaan op zoek naar raakpunten en werken daarop verder. Zo word je met elkaar geassocieerd en stuw je elkaar omhoog in een positief verhaal.
De groene kaart
Hoe je het ook draait of keert, duurzaamheid is steeds vaker een doorslaggevende factor om al dan niet voor een merk te kiezen. De uitdaging bestaat erin om dat op een geloofwaardige en tastbare manier te doen en dus niet te vervallen in het zogenaamde 'greenwashing'. Elke beslissing die je neemt, toets je af aan je groene verhaal. Niet alleen is het nieuwe Cercle logo letterlijk groen, onze brand is dat ook figuurlijk: we werken vanuit een bijna energieneutraal hoofdkantoor, bouwen aan een groen wagenpark en blijven streven naar een kleinschalig duurzaam stadion. We merken dat dit ook bij onze partners een aspect is dat absoluut meespeelt.