Als ondernemer is er weinig zo spannend - of overweldigend, zelfs beangstigend - als de ogenschijnlijke kans om je bedrijf - zogenaamd ‘instant’ - te kunnen verkopen. Wanneer een financiële investeerder of een ander bedrijf interesse toont in de aankoop van jouw bedrijf, zou dat als een compliment en bevestiging van al het harde werk moeten aanvoelen. Toch raden wij aan bij zulke beslissingen niet over één nacht ijs te gaan. De weg van de eerste (indicatieve) bieding tot de afsluiting van jouw ideale deal zit namelijk vol struikelblokken.
Bij Merodis begeleiden we ondernemers door dat complexe en emotionele proces, waarbij we hen ontzorgen en alle nodige zaken aanpakken om tot een ‘droomdeal’ te komen.
Een grondige voorbereiding loont altijd
Het is begrijpelijk om als bedrijfsleider gecharmeerd te zijn wanneer er overname-interesse wordt getoond door externe partijen. Het is dus ook aanlokkelijk om meteen gesprekken te exploreren. Logisch ook! Zulke meetings zijn altijd nuttig, maar we raden aan om vooral te luisteren. Daarna kun je het best pauzeren om alle informatie te laten bezinken vooraleer je verdere stappen zet. Wanneer je jouw bedrijf wenst te verkopen, is een grondige voorbereiding erg essentieel; zoniet zal dat quasi altijd tot complicaties leiden. Dat omvat bijvoorbeeld bepaalde financiële gegevens die ontbreken, juridische kwesties en onvoldoende inzicht betreffende de waarde van jouw bedrijf. Daarnaast zijn er talrijke elementen die naar boven kunnen komen tijdens de onvermijdbare en intense fase van het boekenonderzoek. Die laten kopers typisch in een latere fase van een overnametraject uitvoeren. En dat kan aanleiding geven om de biedingsprijs te verlagen of zelfs de deal stop te zetten. Onze vakkundige dienstverlening helpt dergelijke problemen op voorhand te identificeren en naar oplossingen te zoeken nog voordat die tijdens de cruciale finale onderhandelingen op tafel zouden komen.
Afstemmen van verwachtingen
Een ander veelvoorkomend obstakel is dat de verwachtingen niet op elkaar zijn afgestemd. Ook in deze context blijft het concept ‘een koper koopt graag laag en een verkoper verkoopt graag hoog’ van toepassing. Het is dus cruciaal om de marktrealiteit en het perspectief van verschillende kandidaat-kopers te verkennen en te begrijpen. Een realistische benadering van de waardebepaling en de dealvoorwaarden zal de onderhandelingen versoepelen en de kans op een succesvolle verkoop serieus verhogen.
Als gevestigde M&A-adviseur met uitgebreide en multi-
disciplinaire ervaring beschikken we over de juiste tools en marktinzichten om de verwachtingen beter te kaderen. Het is namelijk belangrijk te begrijpen wie al de mogelijke kandidaat-kopers kunnen zijn, wat ze zoeken en hoe soortgelijke bedrijven recentelijk werden gewaardeerd. Die marktinformatie helpt ons ook om jouw bedrijf vervolgens aantrekkelijker te positioneren en om vanuit het best mogelijke geïnformeerde standpunt het verkoopproces aan te vatten.
Geen muren maar bruggen bouwen
Tot slot is het ook belangrijk om te onthouden dat de kandidaat-koper niet je tegenstander is, maar potentieel je toekomstige partner met wie je mogelijk na de transactie nog zal samenwerken. En dus ook de persoon met wie je al zeker door dezelfde deur moet kunnen. Flexibiliteit in onderhandelingen is daarom erg belangrijk, want een starre houding kan het proces vertragen of zelfs volledig doen ontsporen. Het is essentieel om goed geïnformeerd te zijn over de verschillende dealstructuren, zoals betalingsvoorwaarden, earn-outs, vendor loans en overgangsperioden. Dat kan helpen om win-win situaties te vinden waarbij beide partijen hun belangrijkste doelen bereiken.
Merodis heeft dit alles reeds voor zeer veel bedrijfsleiders tot een fantastisch einde gebracht. Aarzel dus zeker niet om ons te contacteren voor een volledig vrijblijvend gesprek.
Merodis
www.merodis.com