Koning van de raaminnovatie
Francis Van Eeckhout Deceuninck

Koning van de raaminnovatie

Regio - Deceuninck

Wie zich als bezoeker registreert bij Deceuninck, ontkomt niet aan een kleine quiz waarin je bij zeven raamframes moet oordelen of ze van pvc, dan wel van aluminium zijn gemaakt. De score van ondergetekende is amper 3 op 7, maar CEO ad interim Francis Van Eeckhout stelt ons meteen gerust. “Troost je, dat is het gemiddelde resultaat. Bijna niemand haalt het maximum: je ziet het verschil tussen aluminium en pvc steeds minder.” De wereldwijde speler, met hoofdkwartier in Hooglede-Gits, biedt beide aan, al ligt de nadruk wel op raamprofielen in (gerecycleerd) pvc.

We spreken Francis Van Eeckhout na een voorjaar vol sportieve euforie. Als medesponsor van wielerploeg Alpecin-Deceuninck deelde hij mee in de vreugde na de winst in de eerste drie ‘wielermonumenten’ van het voorjaar: Milaan-Sanremo, Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Met dank aan kopmannen Mathieu van der Poel en Jasper Philipsen.

“Dit is het vijfde jaar dat we een wielerploeg sponsoren (eerst drie jaar het team van Patrick Lefevere, nu de ploeg van de gebroeders Roofthooft, red.) en in die periode was het al negen keer prijs in de ‘Monumenten’. De groene trui in de Tour, wereldtitels in het wegwielrennen en het veldrijden… Het lijstje is intussen al meer dan indrukwekkend. Toch klopt de perceptie als zou dit mijn ‘speeltje’ zijn, helemaal niet. Ik heb nog maar vijf wielerwedstrijden ter plaatse gevolgd.”

deceuninck-francis-van-eeckhout

‘We’ hebben gewonnen

STERCK. Wat betekent dit allemaal voor het bedrijf zelf?

Francis: “Dat is heel moeilijk in cijfers uit te drukken. Verkopen we daar een raamprofiel méér door? Geen idee, maar hopelijk geeft het de mensen extra vertrouwen: als ze moeten kiezen tussen verschillende offertes, pikken ze er die van ons dan misschien sneller uit, omdat ze de naam meer kennen en terecht geloven dat we voor kwaliteit staan. Wél zeker is dat dit een fantastische vorm van wereldwijde employer branding is, die bovendien het hele jaar doorloopt. Loop je hier op maandag na een gewonnen wedstrijd door de gangen, klinkt het telkens weer dat ‘we’ hebben gewonnen.”

STERCK. Los daarvan: hoe gaat het op vandaag met Deceuninck?

Francis: “Globaal gezien staat de barometer op zonnig. Als producent van halffabricaten leveren we oplossingen voor renovatie- en nieuwbouwprojecten. Het is geen geheim dat de nieuwbouw in Europa momenteel harde noten kraakt. We hebben nu wel een productievestiging in Duitsland gesloten. Eigenlijk is dat het logische gevolg van een mislukte overname van 20 jaar geleden. Het neemt niet weg dat we in drie markten (Europa, Turkije en de Verenigde Staten) een ijzersterke marktpositie hebben. In Turkije staat onze grootste productievestiging. Ondanks de vaak uitdagende geopolitieke situatie, draait die erg goed, zowel voor de thuismarkt als voor export.”

STERCK. Wat maken jullie vandaag nog op de ‘thuisbasis’?

Francis: “De roots van stichter Roger Deceuninck liggen in Roeselare-Beveren, intussen zijn we al ettelijke jaren actief vanuit Hooglede-Gits. Dit is een heel dynamische regio, die zich de voorbije decennia enorm heeft ontwikkeld. Het nadeel daarvan is dat de beschikbaarheid van gronden en (extra) werkende mensen daalt, maar gelukkig zorgt onze bekende naam ervoor dat potentiële werknemers nog betrekkelijk vlot de weg naar ons vinden. De hoofdvestiging is het kloppend hart van de overkoepelende diensten en de R&D-afdeling: de meeste innovaties rollen hier nog van de band. Dit blijft de derde grootste productie-unit van de groep, na die in Turkije en de Verenigde Staten.”

We zijn volop bezig met de verdubbeling van de operationele capaciteit van de pvc-recyclage.

STERCK. Welke innovaties zijn onlangs het meest in het oog gesprongen?

Francis: “We hebben een nieuwe rolluikkist gelanceerd die door de eenvoudige installatie op het raam, tot 30% tijdbesparing bij die installatie oplevert. Dankzij een clipsysteem zijn geen schroeven meer nodig om dit product te monteren. De sterke thermische en geluidsisolatie zijn andere troeven. Daarnaast hebben we een aantal pvc-profielen in de kern versterkt met glasvezeltechnologie. Pvc isoleert heel goed, maar is een zeer zacht materiaal. Het toevoegen van glasvezel verhoogt de stijfheid.”

Verdubbeling recyclagecapaciteit

STERCK. Jullie waren jaren geleden al één van de eerste bedrijven die voluit op recyclage van pvc inzette. Hoe evolueert dat verhaal?

Francis: “In oktober 2012 hebben we in Diksmuide een eerste fabriek voor recyclage van pvc geopend. Daarmee counterden we de vooroordelen van velen, als zou pvc niet duurzaam zijn. Door nieuwe recyclagemogelijkheden te bedenken, willen we de impact van het product op ons milieu zo laag mogelijk houden. We pakken dit aan door onder meer oude pvc-ramen en afval van het extrusieproces in te zamelen in grote ‘big bags’ (GO-bags). Het afval verkleinen we tot stukjes van circa 5 centimeter. Daarna scheiden we het hout, het metaal en het glas van het pvc, zodat we dit pvc tot korrels van ongeveer 5 millimeter kunnen vermalen.”

“Na een ontstoffing en de verwijdering van het rubber via een ionisatieproces, scheiden we de witte en de gekleurde korrels van elkaar. Elk uur passeren zo 20 miljoen korrels door de kleurenseparator. De overblijvende pvc-korrels zijn kwalitatief goed genoeg om te worden ingezet als nieuwe grondstof voor de extrusie van nieuwe raamprofielen in pvc. 50% van die overblijvende pvc-korrels gebruiken we zelf, de overige helft verkopen we aan derden. Op 0,2% afval (vooral aarde) na, is het pvc volledig herbruikbaar. We zijn volop bezig met de verdubbeling van de operationele capaciteit."

STERCK. In welke mate is bij de dwarsdoorsnede van een profiel zichtbaar dat jullie met gerecycleerd pvc werken?

Francis: “Een aantal mensen intern hebben er lang voor gepleit om de gerecycleerde onderdelen in hetzelfde kleur als de originele materialen te integreren, omdat ze dan niet zouden opvallen. In de huidige tijden, waarin duurzaamheid voor iedereen prioritair is, vind ik dat we ze net wél moeten tonen, door ze in een ander kleur te voorzien. Het is iets om trots op te zijn én het speelt in op de ‘groene golf’ die onze wereld tegenwoordig overspoelt. Met Phoenix hebben we zelfs profielen die voor 100% uit gerecycleerde kunststof bestaan. De naam is niet toevallig gekozen: zoals een feniks uit zijn eigen as herrijst, stelt deze reeks de wedergeboorte van oude materialen tot nieuwe voor. Nu scoort deze reeks – onder meer door het iets hogere prijskaartje – vooral bij de ‘early adopters’, maar op termijn zullen dergelijke producten de voorkeur van grotere doelgroepen wegdragen.”

Deceuninck in cijfers
  • 13,6 miljoen euro nettowinst 2023
  • 18% gerecycleerd materiaal in producten
  • 866,1 miljoen euro omzet 2023
  • 3.986 medewerkers FTE’s
  • 19.800 ton gerecycleerd 2023

STERCK. Hoe komt het dat pvc bij velen nog een negatieve connotatie heeft?

Francis: “Goede vraag. Pvc isoleert en recycleert ecologisch beter dan aluminium, bovendien is het goedkoper. Meer zelfs: bij de productie van profielen in pvc, komt minder CO2 vrij dan bij die in aluminium. Vinyl heeft bij mensen wél een positief imago, maar eigenlijk is dat hetzelfde product. Pvc staat voor polyvinylchloride. Dat het onderscheid met aluminium amper te maken valt, zien we dagelijks in die miniquiz die elke bezoeker hier tijdens de online registratie invult.”

“Het neemt niet weg dat we op pvc én aluminium blijven inzetten, want we willen eigenlijk de ‘Philips’ van onze sector zijn, met een naam die staat voor kwaliteit, service en een huis van vertrouwen. Aluminium mag voor ons dan een betrekkelijk klein segment zijn, we zetten er wel sterk op in.”

STERCK. In welke richting zal Deceuninck de komende jaren evolueren?

Francis: “Als één van de toonaangevende spelers, moeten we mee de leiding nemen in de consolidatie van de markt. Daarnaast zullen we nog meer inzetten op het recyclageverhaal: als we nu jaarlijks circa 220.000 ton producten op de markt brengen, willen we er evenveel weer uithalen, om ze voor de helft zelf te recycleren. Hoewel we actief zijn in een relatief weinig geautomatiseerde sector, blijven we wel fors investeren in IT en innovaties. Akkoord, dit bedrijf en deze regio doen het goed, maar we mogen niet in zelfgenoegzaamheid vervallen. Het is onze taak om het werk van onze (voor)ouders die voor welvaart in deze streek hebben gezorgd, verder te zetten.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels