Lokale merken naar nieuwe hoogten tillen
Stijn Le Couter
& Tom Cappelle
BMW Le Couter & Lemmens-Le Couter - KIXX

Lokale merken naar nieuwe hoogten tillen

Testimonial - BMW Le Couter & Lemmens-Le Couter - KIXX

Inzetten op offline communicatie in een digitale wereld, is dat nog rendabel? Voor BMW Le Couter & Lemmens - Le Couter in ieder geval wel. Al vier jaar brengt de oudste BMW-familieconcessie van België – volgend jaar vieren ze hun zeventigjarig bestaan – een exclusief magazine uit dat de groep verspreidt aan klanten, partners en bezoekers. Het strategisch marketingbureau KIXX staat in voor de volledige vormgeving, redactie en advertentiewerving, in nauwe samenwerking met de BMW-concessie.

In de digitale wereld is het gebruik van offline communicatie niet voor elk bedrijf evident. Toch laat het toe om jezelf als onderneming te onderscheiden van de massa. Dat zag ook Stijn Le Couter van BMW Le Couter & Lemmens-Le Couter in toen Wim Wullaert zo’n vijf jaar geleden met het idee kwam om een magazine te lanceren. “Wim was toen zaakvoerder van het Tieltse reclamebureau Kliek Creatieve Communicatie. In 2021 nam KIXX dit bedrijf en de voltallige equipe over. Zo staat hetzelfde team ook vandaag in voor het jaarmagazine”, kadert Tom Cappelle, business developer bij KIXX. 

“Toen Wim bij ons aanklopte, bracht BMW zelf geen magazine meer uit en waren ook de productcatalogi niet meer voorhanden”, vertelt zaakvoerder Stijn Le Couter. “We waren meteen overtuigd van de meerwaarde van een eigen jaarmagazine voor ons merk. Onze klanten waarderen het om iets tastbaar in handen te hebben. Het blad is zo opgesteld dat het een jaar actueel blijft. We willen dat ons cliënteel er de tijd voor neemt en er meerdere keren naar teruggrijpt.” 

BMW Le Couter & Lemmens-Le Couter verdeelt de uitgave aan klanten, in lokale horecazaken, bij partners, tijdens eigen events, bij het afhalen van een nieuwe wagen en aan vips via het Soudal Quick-Step-wielerteam.

Zero foutenmarge

Het jaarmagazine wordt telkens opgehangen aan een nieuw BMW-model dat op de markt komt. “We vullen verder aan met artikels rond partnerships, kunst, mode, reizen en vrije tijd. In elk nummer komt ook een oldtimer aan bod”, aldus Stijn. “Lokale bedrijven krijgen de kans om in ons magazine te adverteren. Het werven van geschikte kandidaten neemt het KIXX-team volledig voor zijn rekening.” 

Tijdens een brainstormsessie tussen Le Couter & Lemmens-Le Couter en KIXX krijgt elke jaareditie vorm. Op basis van de afgesproken onderwerpen gaat KIXX aan de slag. Stijn: “Dat proces verloopt bijzonder vlot, met minimale bijsturing van onze kant.” 

Een hoogwaardige kwaliteit staat sowieso voorop. “Bij dit soort magazine kunnen we ons geen fouten veroorloven”, benadrukt Tom. “Alle partners dragen een premiummerk uit en het magazine reflecteert dat.”

De kracht van storytelling

De presentatie van het jaarmagazine valt elk najaar samen met de lancering van een nieuw BMW-model. Hiervoor organiseert BMW Le Couter & Lemmens-Le Couter steevast een indrukwekkend event. Participerende bedrijven hebben dan de mogelijkheid een eigen stand te plaatsen en gasten uit te nodigen. Dit laat hen toe hun klanten op een originele manier te bereiken en hun netwerk nog verder uit te breiden. 

“Veel ondernemers zoeken naar de juiste contactpunten met hun klanten en moeten zich differentiëren in een uitdagende markt. Voor lokale bedrijven is dit offline medium een unieke opportuniteit om hun eigen verhaal op te hangen aan de exclusiviteit van BMW”, besluit Tom. “Dat het jaarmagazine regionaal verankerd is, vormt een bijzondere troef. Dat merken we ook bij de adverteerders, van wie sommigen zich voor de komende drie jaar verbinden. Het is een indrukwekkend magazine waarop we bijzonder trots zijn.”

KIXX
www.kixx-concept.be
BMW Le Couter & Lemmens-Le Couter
www.lecouter.bmw.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels