Wie aan het begin van de 21ste eeuw met zijn ecologische voetafdruk bezig was, kan het bevestigen: de markt kleurde toen aanzienlijk minder groen dan vandaag. Concreet: wie op zoek was naar eco-producten vond ze maar met mondjesmaat. De oplossing? Zelf de handen uit de mouwen steken en een webshop bouwen die alleen maar ecologisch verantwoorde producten aanbiedt.
Zo is het gegaan met kudzu.be, de webwinkel van Millie Hemelsoen: deels uit frustratie maar voornamelijk omdat ze samen met haar man Valentijn Vyvey had beslist om milieubewust door het leven te gaan. In hun zoektocht naar producten die hen daarbij konden helpen, stelden ze vast dat er voor hun levensstijl geen pasklare oplossingen waren en dat de noodzakelijke producten daarvoor moeilijk waren te vinden. “We hebben dan ook vrij snel beslist om daar zelf iets aan te doen en omdat mijn man webdesigner is, lag het voor de hand: in 2009 zijn we met kudzu.be gestart, de eerste eco-webshop van ons land.”
Groeimarkt?
Wat aanvankelijk met een beperkt aanbod begon, is inmiddels uitgegroeid tot een webwinkel met een breed assortiment producten in diverse categorieën. Dat gaat van zero waste-producten tot verzorgingsproducten, speelgoed, kledij, huis- en tuinproducten en nog veel meer. “Het idee voor de webwinkel is bij ons beginnen dagen toen we moeite hadden om vrij eenvoudige producten zoals ecologische shampoos en afvalbesparende zaken te vinden. Daar waren maar een handvol leveranciers voor. Dat is de afgelopen jaren echter aanzienlijk veranderd: het gamma beschikbare producten is fors toegenomen en dat heeft ons uiteindelijk geen windeieren gelegd. Wij zijn meegegroeid met de markt.”
Gat in de markt?
“Eigenlijk wel, het was meteen een schot in de roos. Maar we hebben er bewust voor gekozen om bescheiden te starten en langzaam te groeien. Het was oorspronkelijk mijn bedoeling om de webshop te combineren met een parttime job, maar we hadden meteen onze handen vol. Let wel, het heeft zeker vijf tot zes jaar geduurd vooraleer we qua bedrijf op kruissnelheid zijn gekomen. Het is allemaal niet zo vanzelfsprekend.” Of ze zich daarbij professioneel heeft laten begeleiden? Neen, ze heeft het samen met haar man allemaal zelf uitgezocht en uitgerold. “We zijn 100% selfmade: we hebben onze intuïtie gevolgd.”
Concurrentie?
Kudzu.be was de eerste ecologische website van het land en in 2017 werden ze bekroond met de BeCommerce Green & Circular Award, wat zoveel wil zeggen als dat ze toen de meest ecologische webwinkel van het land waren. En dat zijn ze vermoedelijk nog steeds. “De laatste jaren zijn er hier en daar wat nieuwe websites bijgekomen, maar we merken daar tot op heden weinig of niks van als we naar onze verkoopcijfers kijken.”
Tips voor starters?
“Zorg dat je een buffer hebt want je ideeën in de praktijk omzetten, dat gebeurt niet van de ene dag op de andere. En het moet ook meteen raak zijn als je een website bouwt: die website is jouw uithangbord dus zorg ervoor dat de webwinkel aanlokkelijk oogt en gebruiksvriendelijk is. Idealiter zorg je ervoor dat je met een origineel idee start, zoals wij hebben gedaan, want je moet je vanaf dag één kunnen onderscheiden van potentiële concurrenten.”