Dat je niet altijd de meest traditionele weg moet kiezen in het ondernemerschap, toont Nathalie Van Praet van Conducta. Elke beslissing die ze heeft genomen, maakt haar de sterke vrouw én onderneemster die ze vandaag is. “Ik zoek graag mijn eigen weg, ook al is dat niet de meest voor de hand liggende.”
Toen ze voor de keuze stond om zelf iets op te starten of het familiebedrijf verder te zetten, koos Nathalie resoluut voor het laatste. Haar traject naar het ondernemerschap bestond daarvoor uit diverse ervaringen die volledig losstonden van hetgeen ze vandaag doet. “Ik heb marketing gestudeerd. Aangezien marketing heel breed is, heb ik daarna verschillende soorten jobs uitgeoefend. Ik werkte bij een immobiliënkantoor, was bediende bij bpost … Overal zag ik bepaalde pijnpunten binnen die organisaties, maar als werknemer is het moeilijk om veranderingen door te voeren. Doorheen die hele periode gaf ik in bijberoep communicatie- en marketingadvies aan mensen die mijn kritische kijk appreciëerden. Zo ontdekte ik een tendens dat de ‘echte boodschap’ vaak niet tot bij de lezer geraakt. Toen ik het vertaalbureau van mijn mama overnam en we er de pijler copywriting aan toevoegden, maakte ik daar mijn grootste missie van: ondernemers de juiste boodschap laten vertellen, in de juiste sfeer en toon.”
Trots?
“Mijn trots bestaat uit een geheel van allemaal kleine trotsmomenten. Een tevreden klant, een geslaagd project, een nieuwe creatie voor onze eigen brand, ... Algemeen kan ik zeggen dat ik trots ben op het traject dat ik heb afgelegd. Ik heb een uniek verhaal kunnen neerzetten waardoor ik elke dag doe wat ik graag doe en met een voldaan gevoel huiswaarts keer. Bovendien heb ik één en ander toch wel eigenzinnig verwezenlijkt, wat de trotsheid vergroot. Natuurlijk ben ik ook trots op het pad dat mijn moeder heeft afgelegd en het feit dat ik haar verhaal mag verderzetten.”
Visie?
“Ondernemen is je eigen ding durven doen. Heel vaak worden mensen met een zekere angst – noem het voorzichtigheid – opgevoed. ‘Pas op’, ‘denk na’ en ‘zou je dat wel doen’ zijn ingebed in onze opvoeding. Je moet natuurlijk kritisch blijven en nadenken, maar je moet ook je buikgevoel volgen. Te veel nadenken zorgt er misschien voor dat je iets niet doet. Dat leidt vaak tot spijt. Een wijs iemand zei me ooit: het is beter om iets te doen dat fout uitdraait, dan iets niet te doen en achteraf spijt te hebben van die keuze. Dat is een leuze die ik de laatste jaren ben beginnen volgen en die mij geen windeieren legt. Daarnaast is ondernemen voor mij ook vooral samenwerken. Alles alleen willen doen, heeft geen nut. Samenwerken zorgt net voor een leuke dynamiek, een portie energie, waardevolle input en ideeën.”
Ondernemen is je eigen ding durven doen.
Maken vrouwen het verschil?
“Ik denk niet graag in genderhokjes, maar ben wel van mening dat vrouwen een verschil kunnen maken, vooral in onze sector. Vrouwen tonen van nature meer emoties. Daardoor kunnen ze bijvoorbeeld makkelijker meer gevoel in een tekst leggen. Bij een man zal de tekst meestal redelijk analytisch benaderd worden, waardoor het gevoelsmatige wat meer op de achtergrond blijft. Uiteraard brengt het vrouw-zijn in het algemeen een aantal voordelen met zich mee. Onze natuurlijke charme en flair laat ons soms toe om meer te bereiken dan we zelf beseffen. We zijn ons er niet altijd van bewust hoe ontwapenend een lach of een vriendelijk woord kan werken. Natuurlijk moet het altijd authentiek blijven.”
Tips voor starters?
“Blijf jezelf. Verleg je grenzen, maar blijf trouw aan wat je denkt en voelt. Vroeger was ik bijvoorbeeld te vaak bezig met wat klanten dachten. Eens ik de ommekeer maakte door meer mijn eigen overtuiging te volgen, ging de bal pas echt aan het rollen. Onderschat daarnaast niet de kracht van netwerken. Dankzij het jarenlange netwerken heb ik zelf nog nooit reclame moeten maken voor Conducta. Na verloop van tijd kennen mensen je en weten ze waarvoor je staat. Netwerk wel op een manier die goed voelt. Het is een proces waarin je groeit. Een extra tip: geef niet zomaar zelf je eigen naamkaartje af. Laat mensen erom vragen. Het feit dat ze het vragen, wil zeggen dat ze oprecht geïnteresseerd zijn en dat er een waardevolle connectie is.”