De gloednieuwe elektrische SUV Audi Q6 e-tron luidt een nieuw tijdperk in voor het Duitse premium merk. Het is immers de eerste Audi gebouwd op het nieuwe PPE-platform, specifiek bedoeld voor elektrische wagens. Met een rijbereik van 621 km en laadsnelheden tot 270 kW heeft de wagen alles om het maken in het populaire middenklasse SUV-segment.
Elektrische auto’s zijn vandaag een hot item bij ondernemers, zeker om fiscale redenen”, opent Harald Pluym, salesmanager B2B bij Van Mossel Automotive Partner. “De Audi Q6 e-tron is de eerste Audi die is gebouwd op het nieuwe Premium Platform Electric (PPE). Dat moet efficiënte prestaties en een lange levensduur garanderen. Audi staat voor voorsprong door techniek. Dankzij de 800 volt-architectuur is snelladen tot 270 kW mogelijk, bovendien houdt de boordlader dat lange tijd vol. Het lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van ruim 100 kWh. De Audi Q6 e-tron vormt de schakel tussen de Q4 en de Q8 en surft verder op de populaire SUV-trend. Later dit jaar volgen nog andere modellen op het PPE-platform. Zo wordt er veel verwacht van de volledig elektrische Audi A6 Avant e-tron. Er zijn nog maar weinig elektrische breaks in het middenklasse segment en de A6 Avant e-tron zal daar echt een verschil maken.”
Een handig weetje: in het toekomstig aanbod van Audi zijn de even cijfers voortaan weggelegd voor volledig elektrische modellen. Zoals de Q6 e-tron die we vandaag testen en de toekomstige A6 Avant e-tron dus. De modellen met oneven cijfers zullen voorlopig nog uitgerust blijven met een klassieke verbrandingsmotor, al dan niet in combinatie met een elektromotor met batterij.
De Audi Q6 e-tron wordt gelanceerd in drie varianten: als e-tron Performance (enkelvoudige motor achterin van 306 pk), als e-tron Quattro (twee motoren, samen goed voor 388 pk) en als SQ6 (samen 490 pk sterk). Alle drie hebben ze dezelfde batterij van bruto 100 kWh.
Rijbereik en batterij
Voor de test van de Audi Q6 e-tron deden we een beroep op Dirk van Groep F&S. Als voorstander van het eerste uur heeft hij al heel wat elektrische kilometers afgemaald. “Ik rij intussen 3 jaar met een volledig elektrische Skoda Enyaq Launch Edition, dus één van de eersten op de markt. Die heeft al een mooi rijbereik, maar vandaag merk je toch een flinke evolutie bij de EV’s. Er leven nog veel vragen over het rijbereik en de prestaties van de batterijen. De Audi Q6 e-tron is één van de eerste EV’s van de nieuwe generatie, met een WLTP-rijbereik 621 km. In de praktijk is dat nog steeds 580 km en in de winter misschien nog wat minder, maar daar kan je al wat mee. Het bereik ligt een flink stuk hoger dan dat van de EV’s die nu op de markt zijn. Dat is een groot voordeel, net zoals het snelladen.”
Ondanks het mooie uiterlijk is Audi ook heel goed omgegaan met de beschikbare ruimte in de wagen.
STERCK. Je zou alvast niet aarzelen om met deze wagen op vakantie te gaan?
Dirk: “Deze nieuwe Audi Q6 e-tron kan aan een snellader van 270 kW van 10 tot 80% bijladen in 21 minuten. Dat is heel erg snel en één van de beste prestaties op de markt momenteel. Ik ben met mijn huidige wagen al verschillende keren op vakanties van meer dan 1.000 kilometer geweest en dat gaat prima. Maar met deze Q6 e-tron zal het nog een stuk vlotter gaan. Ik ben ervan overtuigd dat je op een lange rit voor een tankbeurt met een klassieke verbrandingsmotor niet veel sneller bent. Met een EV moet je immers niet wachten tot een pomp vrij is. Je kan de wagen aan een snellader koppelen en een koffie gaan drinken. Je hoeft ook niet aan te schuiven aan de kassa. Tel je tijdswinst maar uit. Bovendien is het om meerdere redenen aangewezen om na 400 km even te stoppen voor een pauze. Je kan na een stop telkens minstens 2 à 3 uur rijden. Dat is genoeg.”
Groep F&S
Groep F&S zet al vijftien jaar in op een totaalafwerking van het interieur. Maatwerk, vloeren, binnendeuren en trappen: alle aspecten komen aan bod. De troef van F&S is echter dat ze de klant over het volledige traject begeleiden. Ze beschikken niet alleen over een prachtige toonzaal en tekenaars die de ontwerpen renderen in 3D, maar ook over hun eigen atelier dat vervolgens alles op maat maakt. Het zorgt voor een grote flexibiliteit en een korte doorlooptijd voor projecten.
Ruim interieur
STERCK. Wat vind je van het design van de wagen?
Dirk: “Ik heb altijd met wagens van de VW-Group gereden omdat het een goede en stabiele autogroep is. Audi had voor mij vroeger een beetje de beperking van de ruimte. Ik stel vast dat men bij de nieuwe Q6 e-tron ondanks het mooie uiterlijk ook heel goed is omgegaan met de beschikbare ruimte in de wagen. Zowel vooraan als op de achterbank en in de koffer is er meer dan ruimte genoeg, ook voor grotere personen. In de elektrische Skoda waar ik nu mee rijd, had je vooraan nog een deel van de motor. Bij deze Q6 is er nu gewoon een kleine kofferruimte waar plaats is voor de laadkabel en dergelijke. Zo hoef je die niet meer achteraan op te bergen en kan je ruimte besparen.
De aerodynamica van elektrische wagens is ook steeds een belangrijk aspect, omdat je zo het rijbereik kan verhogen. Het is een hele uitdaging om esthetiek te combineren met aerodynamica, maar ik vind die oefening zeer geslaagd bij deze wagen. Esthetisch springt de Audi Q6 e-tron er echt bovenuit.”
Esthetisch springt de Audi Q6 e-tron er echt bovenuit.
Harald Pluym: “Een elektrische wagen telt sowieso minder componenten, de batterij is op de bodemplaat gemonteerd, een grote klassieke motor zit er niet meer in. Daardoor neemt de ruimte en de functionaliteit automatisch toe, zeker met dit nieuwe PPE-platform dat specifiek gebouwd is voor elektrische auto’s. De eerste generatie EV’s waren eigenlijk wagens met een verbrandingsmotor die werden aangepast. Nu creëren we een multigebruiksplatform en daarrond bouwen we verschillende types auto’s. Dat is een heel ander concept dat veel meer mogelijkheden biedt.”
Indrukwekkend display
STERCK. Hoe bevalt het interieur?
Dirk: “Dat ziet er heel strak uit, in tegenstelling tot bepaalde SUV’s van andere merken die ik eerder plomp vind. Bij de Q6 e-tron heb je een enorm display dat gebogen doorloopt tot de middenconsole. De passagier heeft nog een apart scherm. Het infotainment systeem is heel performant en geeft je in een oogopslag alle informatie die je nodig hebt. Een nieuwigheid die ik nog niet in andere wagens ben tegengekomen, is de stem van de routeplanner die je begeleidt via boxen ingewerkt in de hoofdsteun. Het is even wennen, maar zo hebben de passagiers er geen last van.”
Stil en comfortabel
STERCK. De Q6 e-tron is ook enorm stil?
Dirk: “Ik rij al drie jaar elektrisch, dus ik was het wel gewend dat dat een vorm van rust geeft. Maar de Audi Q6 e-tron is inderdaad wel heel stil. Het elektrische rijden voegt een extra dimensie toe aan het comfortgevoel. De zetels zijn heel comfortabel. Een SUV bezorgt je sowieso een mooi overzicht over de weg doordat je hoger zit. Dat is wel fijn als je wat meer kilometers rijdt. Het leuke is ook de vijf rijmodi waaronder zelfs een echte offroad stand. Dan gaat de wagen echt met de neus naar boven. De dynamische modus geeft je extra power en de comfortmodus rijdt dan weer heel vloeiend. Het koppel is op elk moment fenomenaal. Met de Quattro-versie ben je met 388 pk op de weg. Dat voel je.”
Van Mossel Automotive Partner
Van Mossel is dé mobiliteitspartner voor ieder bedrijf. Met 31 automerken, vier leaselabels en scherpe prijzen is de leuze ‘voor mobiliteit voor iedereen’ geen loze belofte. Met Van Mossel Automotive Partner of VMAP is het doel om een mobiliteitsoplossing op maat voor te stellen aan iedere B2B-klant, en dit ongeacht het merk. Dankzij een uniek onestop-shop-verhaal helpt VMAP bij het opstellen van een car policy, bij de transitie naar elektrische wagens en laadoplossingen, bij financieringsmodellen en alle andere mobiliteitsvraagstukken.
Harald Pluym: “De techniek van EV’s evolueert nu aan sneltempo. Het rijbereik zal alleen maar toenemen. Als je dat koppelt aan de kwalitatieve afwerking en het mooie design van Audi, kan je alleen maar vaststellen dat deze Audi Q6 e-tron een mooie voorsprong neemt op de concurrentie. De wagen kost trouwens ongeveer 20.000 euro minder dan het vergelijkbare model van Porsche of Mercedes.”
Dirk: “De kostprijs van een elektrische wagen moet je echt wel op langere termijn bekijken. Uit ervaring weet ik intussen dat je alvast veel minder onderhoud nodig hebt. De TCO van een elektrische wagen gaat in veel gevallen beter meevallen dan bij een goedkoper model met verbrandingsmotor, zeker als je de fiscaliteit nog in rekening brengt.”
Bevindingen
Elektrisch rijden geeft een extra dimensie aan het comfortgevoel van Audi.
Het rijbereik en snelle laadtijden maken deze wagen ook interessant voor wie dagelijks veel kilometers aflegt.
Goede prijs/kwaliteit verhouding in het segment van de elektrische premium SUV’s.
- Elektrische batterij: 100 kW
- Rijbereik: 621 km
- 0 tot 100 km/u: 5,9 sec
- Vermogen Kw/pk: 285/388
- Koppel: nb
- Afmetingen (mm): 4771 (l) 1939 (b) 1685 (h)
- Gewicht (kg): 2325 kg
- Inhoud kofferruimte: 526 l
- Gewicht: 2560kg
- Inhoud kofferruimte (l): 620 - 1700
- Basisprijs: vanaf 75.900 euro incl.btw