Oogverblindende duurzaamheid
Filip Bossuyt & Charles Monserez BMW i7 xDrive60

Oogverblindende duurzaamheid

De Test - BMW i7 xDrive60

Kan je BMW-adepten nog verrassen met spitsvondige innovaties van het merk? Het antwoord luidt volmondig ja, beamen Filip Bossuyt en Charles Monserez. Het beste voorbeeld daarvan is de gloednieuwe BMW i7, waarmee de Duitse constructeur eens te meer zijn grenzen verlegt. Het paradepaardje van BMW’s elektrische vloot zet ook op vlak van rijbereik een stevige stap vooruit. Impressie van een testrit die monden deed openvallen. En ja: de bestelbon is effectief getekend.

Als Filip Bossuyt naar een auto kijkt, doet hij dat met de blik van een kenner. “Tegen mijn kinderen zeg ik wel eens grappend dat ik in een auto ben geboren”, lacht de Kortrijkse ondernemer. “Mijn vader zaliger was een concessiehouder van Citroën, met vestigingen in Waregem, Oudenaarde, Ronse en Geraardsbergen. Als twaalfjarig broekventje mocht ik op de grote parking al uitgebreid ervaren hoe het voelt om met auto’s te rijden. Een bezoek aan het autosalon was een traditionele jaarlijkse uitstap. Uiteindelijk ben ik professioneel niet in de voetsporen van mijn vader gestapt, maar de liefde voor auto’s is nooit geroest.”

Detest_BMW_i7_xDrive_60_Filip_Bossuyt_9Altitudes

Standaard lange wielbasis

Die passie vertaalt zich vooral naar één merk: BMW. Sinds 1996 kiest Filip overtuigd uitsluitend voor wagens van Bayerische Motor Werke. “Het sportieve aura, de prachtige belijning en tal van andere voorbeelden van de typische BMW-signatuur hebben me altijd enorm geboeid. Mijn huidige wagen, een BMW 7, is al mijn… zevende BMW. Als ik het zo bedenk, slorpt die regelmatige verandering van voertuig toch wel behoorlijk wat budget op”, lacht de succesvolle zakenman.

De constructeur maakt er een erezaak van om de elektrische modellen er toch net iets anders te laten uitzien.

De BMW i7 xDrive60 laat de CEO van 9altitudes dan ook niet onbewogen. “Geef toe: dit is een geweldige, indrukwekkende verschijning, die tegelijk wat afwijkt van andere modellen. De standaard lange wielbasis zorgt ervoor dat dit echt wel een lange auto is (5,4 meter). De constructeur maakt er een erezaak van om de elektrische modellen er toch net iets anders te laten uitzien. Dat zie je ook als je de BMW iX met de andere X-modellen vergelijkt.”

Detest_BMW_i7_xDrive_60

Detest_BMW_i7_xDrive_60

Detest_BMW_i7_xDrive_60

“Toch blijft BMW zweren bij een aantal vaste waarden, zoals de dubbele koplampen, de dubbele grille vooraan en de herkenbare hofmeister-knik achteraan”, vult Charles Monserez aan.

Theater

Het wow-gevoel over de buitenkant zet zich naadloos door als je achter het stuur plaatsneemt. “Deze auto ademt luxe, een moderne look en biedt een enorm ruimtegevoel”, weet Filip. “Het is een heel cleane omgeving, waarin alle overbodige toeters en bellen zonder pardon zijn geweerd. De kwaliteit trekt zich door op alle vlakken en al zeker in de technologie. Dat uit zich niet alleen in het impressionante dashboard, maar ook in het 31 inch-scherm waarvan de passagiers achteraan kunnen genieten. De audiovisuele ervaring waarvan zij kunnen genieten, creëert echt wel het gevoel dat je live in een theater of een bioscoopzaal vertoeft.”

Filip_Bossuyt_9_Altitudes 9altitudes

Filip Bossuyt richtte 9altitudes, gespecialiseerd in digitale transformatie, op in 2000. De onderneming, met hoofdzetel in Kortrijk, begeleidt distributie-, service- en maakbedrijven van A tot Z tijdens hun digitaliseringstrajecten met onder meer ERP-, CRM- en PLM-software. 9altitudes beleeft een stevige groei in binnen- en buitenland. Het telt 550 medewerkers en heeft ook vestigingen in Nederland, Denemarken, Frankrijk en Slovenië.

Charles Monserez knikt instemmend. “Telkens BMW met een nieuw model uitpakt, vind je in die wagen innovaties waarmee ze zich opnieuw overtreffen. Je hebt altijd het gevoel: nu kan het toch écht niet meer beter? Toch is het tegendeel waar: met deze i7 creëren ze een nieuwe benchmark en leggen ze de lat nog maar eens een stukje hoger.”

BMW_i7_xDrive_60

Geen rijbereik-vrees

Wie met een elektrische wagen op pad is, houdt altijd met een bang hartje het rijbereik in de gaten, maar de range van idealiter 625 km neemt toch al behoorlijk wat zorgen weg. Filip: “Wij hebben een vestiging in Amsterdam, het is fijn om weten dat ik in principe zonder te laden heen en weer kan.”

Aan de binnenkant van de banden zijn dikke mousses aangebracht, die het rolgeluid extra dempen.

Charles: “Het is voor veel mensen een grote geruststelling dat deze auto aan een snellaadpaal gedurende amper 10 minuten tot 195 kW oplaadt, waardoor je weer vertrokken bent voor 180 km. Daarnaast ontpopt de BMW-app zich tot de ideale reisgezel voor e-rijders: naast een overzicht van alle laadpunten in de buurt, krijg je ook concrete info over het tarief dat je overal betaalt én of de laadpaal op dat moment vrij is. Zo hoef je niet te vrezen dat een andere wagen die specifieke parkeerplaats ‘gijzelt’.

Rijhulpsystemen

Ook de rijervaring is een voltreffer. “Met deze bolide op pad gaan, blijkt een waar genot. Het zeer constante koppel zorgt op elk moment voor een enorm comfort en een erg vloeiende rit. Je kan heel relaxed rijden, zeker als je diverse rijhulpsystemen gebruikt. Sinds ik een tijdje geleden een ongeval had, ben ik daar een enorme fan van geworden. Die ‘drive assists’ bieden bovendien het grote voordeel dat je, zelfs na een relatief lange rit, fris uit de wagen stapt. Wil je van vak veranderen, dan volstaat het om je richtingaanwijzer in te schakelen, de auto doet wel de rest.”

Jean_François_Monserez BMW Monserez

De familie Monserez is sinds 1962 een erkend concessiehouder van de premium merken BMW, MINI en het exclusieve ALPINA. Jean-Pierre Monserez goot 61 jaar geleden de fundamenten van een nog altijd kerngezond familiebedrijf. Zoon Jean-François (tweede generatie) zette het familiale levenswerk verder, intussen is Charles (derde generatie) officieel aan zet: hij nam de dagelijkse leiding dit jaar over van zijn vader en levert nu ook zijn bijdrage aan de verdere groei. Door de overname van Leterme in Ieper, telt Monserez nu drie vestigingen in Kortrijk, Aalbeke en Ieper. Er werken ongeveer 90 mensen.

BMW heeft er alles aan gedaan om het zen-gevoel binnenin te maximaliseren. “Zo zijn op verschillende plaatsen aan de binnenkant van de banden dikke mousses aangebracht, die het rolgeluid extra dempen. Daardoor komt de hightech audiovisuele installatie nog beter tot zijn recht.”

Duurzaamheid in het kwadraat

Deze BMW i7 is gemaakt voor ondernemers en bedrijfsleiders die een voorbeeldfunctie inzake elektrisch rijden op zich willen nemen. De constructeur draagt duurzaamheid zelf heel hoog in het vaandel. Zo produceert BMW bijvoorbeeld zelf zijn batterijen in een productie-unit die integraal op groene stroom draait. Die batterijen zijn in de ‘tunnel’ van de wagen (onder de vloer) ingewerkt: dat verlaagt het zwaartepunt én biedt meer kofferruimte.

BMW_i7_xDrive_60

Bij 9altitudes is Filip Bossuyt alvast volop bezig met de vergroening van het bedrijfswagenpark. “97% van onze in 2022 bestelde nieuwe wagens, zijn elektrisch. Meer dan de helft van onze mensen rijdt met groene BMW’s (iX, iX3, binnenkort ook i4 en iX1). Op onze site in Kortrijk hebben we al 45 laadpunten geïnstalleerd, in functie daarvan investeerden we ook in extra zonnepanelen en een nieuwe middenspanningscabine. Je kan nu eenmaal niet meer om de energietransitie heen. Geen mooiere manier om dat te accentueren dan met deze BMW i7”, besluit Filip, die intussen enthousiast met dit raspaardje blijft rondtoeren.

BMW_i7_xDrive_60

BMW i7 xDrive60

Bevindingen

Indrukwekkende verschijning met een sportief aura.

Heel comfortabel rijgevoel, mede dankzij een zeer constant koppel.

Veel ruimtegevoel in opvallend cleane omgeving.

  • Vermogen: 544 pk (400 kW)
  • Koppel: 745 Nm
  • Aandrijving: 4 wielen
  • Rijbereik: 591 – 625 km (WLTP)
  • Maximaal AC-laadvermogen: 22 kW
  • Laadtijd Wallbox 0-100%: 10,5u
  • Maximaal DC-laadvermogen: 195 kW
  • Laadtijd HPC (DC) 10-80%: 34 min
  • Topsnelheid: 240 km/u
  • Acceleratie 0-100 km/u: 4,7 sec
  • Afmetingen (mm): 5391 (l) 1950 (b) 1544 (h)
  • Wielbasis (mm): 3215
  • Draaicirkel (m): 12,3
  • Inhoud kofferruimte: 500 liter
  • Ongeremde aanhangerlast: 750 kg
  • Geremde aanhangerlast tot 12%/8%: 2000 kg
  • Verbruik: 18,4 – 19,6 kWh/100 km
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels