Outsourcing als technische ondersteuning
Thibaut Cambien
& Mathias Depaepe
Vascoda - Bemepro

Outsourcing als technische ondersteuning

Testimonial - Vascoda - Bemepro

Door tekorten op de arbeidsmarkt wordt het steeds moeilijker om technisch onderlegd personeel te vinden. Voor tijdelijke of structurele ondersteuning op het vlak van 3D-, bouwkundig of architecturaal tekenwerk biedt Vascoda een oplossing via outsourcing. Na een proefproject met één technisch tekenaar rekent productiebedrijf Bemepro nu regelmatig op Vascoda om de juiste match te maken tussen hun bedrijf en ervaren profielen in India.

Bemepro produceert sinds 2008 metaal en beton op maat van aannemers. Sinds 2020 doet de onderneming een beroep op Vascoda om hun technisch tekenwerk uit te besteden. Vascoda matcht bedrijven die door het tekort op de arbeidsmarkt moeilijk technisch onderlegd personeel vinden, aan geschikte profielen in het buitenland. 

“Voor ons is dit de ideale oplossing”, zegt Mathias Depaepe van Bemepro. “Corona heeft ons geleerd dat je niet samen op kantoor hoeft te zitten om samen te werken. Of de technisch tekenaar hier in de buurt thuiswerkt of aan de andere kant van de wereld, maakt dan weinig verschil.”

Piekmomenten opvangen

Vascoda werkt momenteel samen met een twintigtal ervaren tekenaars uit India. “Zij zijn gevestigd in een regio die gespecialiseerd is in outsourcing naar Europa, Noord-Amerika en Australië”, weet Thibaut Cambien, head of sales operations bij Vascoda. “Outsourcing is de ideale manier om piekmomenten op te vangen, bijvoorbeeld met een verlofperiode in het verschiet. Het voordeel is dat je kan beginnen met één project om de wateren te testen. Is er een klik, kan je outsourcing inschakelen op langere termijn.”

Eerste indruk

Alles begint bij een grondige kennismaking. Daarbij treedt Vascoda op als tussenpersoon en vertaler om de communicatie te vergemakkelijken. “We merken nog een zekere drempelvrees bij onze potentiële klanten”, vertelt Thibaut. “De communicatie in het Engels met bepaalde vaktermen schrikt soms af. Daarom is het eerste contact zo belangrijk. Waar mogelijk organiseren we een fysieke kennismaking. Zo krijgt de nieuwe medewerker toch de huisstijl mee, een eerste indruk van de werf … Dat komt de verdere communicatie en ook de motivatie ten goede.”

Mathias beaamt: “Vascoda neemt de tijd om de opstart goed te begeleiden. We merkten al snel dat de buitenlandse collega’s heel betrokken zijn en na een tijd verliep de communicatie organisch, zonder tussenpersoon.” 

Het tijdsverschil van vier uur is daarbij geen hindernis, integendeel. “Wanneer u hier in België de werkdag start, is de feedback van gisteren vaak al verwerkt door de tekenaars aan de andere kant van de wereld. Het is dus geen fabeltje dat zij last-minute wijzigingen snel kunnen doorvoeren.”

Foute perceptie

Thibaut merkt dat nog niet iedereen de voordelen van outsourcing inziet. “Sommigen zien de buitenlandse medewerkers als concurrentie, terwijl je hen moet zien als collega’s”, zegt hij. “Outsourcing dient als extra ondersteuning. Het kan en moet naast je interne werking bestaan. Het beste resultaat haal je steeds door samenwerking.” 

Door de goede begeleiding van Vascoda rekent Bemepro regelmatig op outsourcing. Mathias: “We kunnen tekenaars nu gemakkelijk opschalen in functie van de noodzaak van het moment. Bovendien kunnen we tekenprogramma's en licenties nu een stuk efficiënter inzetten. Vascoda verlicht zo een stuk van de organisatorische en financiële last in ons bedrijf. Ze zijn een capabele partner, die het ons mogelijk maakt verder te groeien.”

Vascoda
www.vascoda.eu
Bemepro
www.bemepro.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels