Voor de nieuwe scènevloer deed de directie van Concertgebouw Brugge een beroep op Parket Seye van zaakvoerder Franky De Smet. “Het was door de strakke deadline en de bijzondere techniciteit een niet te onderschatten project”, zegt Piet De Meester, coördinator infrastructuur.
Parket Seye uit Oudenburg kwam in 2018 als beste van vijf firma’s uit onze openbare aanbesteding voor de renovatie van onze scènevloer. Van Franky De Smet kregen we een goed onderbouwd dossier, ook qua planning. Het voorstel was om te werken in twee fases. Er was steeds een plan B nodig omdat er een groot festival gepland stond. De scène moest na zes weken vrij zijn.”
“Door de drukke exploitatie was de tijdsdruk groot”, vervolgt Franky De Smet. “Eind juni 2019 begonnen we de vloer uit te breken en af te voeren met containers. Om vervolgens opnieuw met een team van acht tot tien man op te bouwen met kepers, OSB-platen en massief parket. Door de strakke planning was het een apart project.”
Maatwerk wegens bewegende delen
“Wij hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om extra bekabeling onder de parketvloer te leggen om te voldoen aan de hedendaagse en toekomstige technische noden”, blikt Piet De Meester terug. “Het moeilijke aan het project was dat er ook technische sleuven zijn, dat is een soort tussenparket met deksels. Vooraan in de zaal zit een orkestput. Er zijn twee liftdelen, waardoor de vloer niet alleen op scéne- maar ook op zaalniveau of onder zaalniveau kan staan. Voorts zijn er gaten waarin ballustraden geschoven worden. Doordat deze delen onafhankelijk van elkaar bewegen, was het leggen van de parketvloer echt maatwerk tot op de millimeter.”
“We kozen omwille van de toepassing voor Oregon Kroon, een massieve houtsoort uit Canada. Het gaat uiteindelijk om een werkvloer, er moet al eens een vijs in de vloer gedraaid worden. Dankzij zijn elasticiteit trekken vijsgaten weer dicht en is er dus minder visuele schade. Ook de indruk door zware lasten zoals een piano is beperkter dan bij eik”, stippen Franky De Smet en Piet De Meester aan.
Warmte en gezelligheid
De vloer kreeg meteen positieve reacties van artiesten en toeschouwers. “Het lijkt een donkere vloer maar als je aandachtig kijkt is het een mooie ondergrond om een orkest op te zetten”, vertelt Franky De Smet. “Deze parket heeft charme en straalt gezelligheid en warmte uit, zonder overdreven de aandacht te trekken.”
Intussen mocht Parket Seye na een nieuwe aanbesteding nog een project voor zijn rekening nemen in het Concertgebouw. “We hebben in de Artiestenfoyer en Studio 2 een massieve parketvloer in eik van 650 m2 gelegd. Deze opdracht was een stuk minder complex doordat het om één ononderbroken oppervlakte ging. Door de coronamalaise was er echter minder tijdsdruk.”
Jaarlijkse dieptereiniging
“Het ging niet alleen om een kleinere ruimte, maar ook om een andere toepassing. Hier komt het personeel eten en verzamelen de artiesten voor een pauze of een receptie. Het is een polyvalente ruimte, waar de vloer dan weer door veelvuldige catering afziet. We zullen deze vloer goed moeten onderhouden”, beseft Piet De Meester.
“Voorlopig staan er geen grote parketrenovatieprojecten meer op de rol, maar op termijn zullen nog vloeren in andere ruimtes moeten aangepakt worden. Intussen zijn we ook voor het onderhoud van de vloeren goed op elkaar afgestemd. Dat aspect was een onderdeel van de aanbesteding. We voorzien jaarlijks een dieptereiniging van het parket. Daarbij wordt de vloer geolied, wat zorgt voor een goede bescherming.”