www.oracdecor.com
www.jusre.be
Wat hebben koudgeperste sapjes gemeen met decoratieve ornamenten? Dat wordt gaandeweg duidelijk tijdens deze ‘Dubbel’ waarin een succesvolle startup, JusRé, op bezoek gaat bij een gevestigde waarde, ORAC. Valérie Lemahieu zorgt voor de drankjes, Laurence Taillieu levert het fotogenieke decor voor dit dubbelinterview.
STERCK. Kenden jullie elkaar al van voor dit gesprek?
Valérie Lemahieu: “We kennen elkaar al even en we wonen ook in dezelfde stad. Het is aanvankelijk een beetje via-via gegaan en Laurence heeft al eens wat producten bij mij afgenomen voor een beurs, maar een echte zakelijke band hebben we niet. Maar ik kijk wel naar haar op, voornamelijk naar de manier waarop zij als zakenvrouw in het leven staat.”
STERCK. Wat bedoel je daar specifiek mee?
Lemahieu: “Ik kreeg in het begin wel eens de kritiek – al klinkt dat harder dan het is – dat ik het aandurf een bedrijf te starten terwijl ik drie kinderen heb. Want zo’n startup, daar kruipt toch onnoemelijk veel tijd in, zegt men dan. Is dat dan te verantwoorden met de zorg voor drie kinderen? Ik geloof heel erg in kwaliteit in plaats van kwantiteit en trek dat door in ons gezinsleven. Dat heeft consequenties. Mogelijks negatieve, maar heel veel positieve als je je goed kan omringen. Ik doe heus niet alles zelf. Dat is een deel van de link, denk ik, met Laurence die weliswaar deel uitmaakt van een familiebedrijf en ik niet echt kan vergelijken met een startup. Niet in het minst omdat Laurence een vrouw is en het ons – dat vind ik toch – aan vrouwelijk ondernemerschap ontbreekt. We worden nog te vaak in een hoekje weggezet terwijl er zoveel potentieel is. Terwijl er zoveel vrouwen nog steeds de stap niet durven zetten omdat ze kinderen hebben. Ik heb dus deels voor Laurence gekozen omdat zij een vrouw is.”
STERCK. Een man was geen optie voor dit dubbelgesprek?
Lemahieu: “Natuurlijk wel, maar laat ons eerlijk zijn: de kans dat een startende man voor dit interviewconcept zou kiezen voor een vrouw, is toch klein?”
Laurence Taillieu: “Zeg maar onbestaand (lacht). Kijk, ik ken Valérie intussen al wat langer en ik vind niet alleen de persoon tof, maar ook haar product. Ik voel daarnaast ook haar passie en haar ambitie. Ik ben blij dat ik kan werken aan de groei van ORAC omdat ik onze producten geweldig vindt en mij daarom makkelijk kan identificeren met mijn doelgroep. Ik vind het fijn dat je iemand ontmoet die dezelfde drive heeft en die passie en ambitie uitdraagt. Voor mij is dat belangrijk, want zo bouw je iets uit en kun je jezelf heruitvinden. Ik merk dat ook bij Valérie: telkens ik haar website bezoek, valt er wel iets nieuws te bespeuren. Ik vind het tof dat ze blijft innoveren en dat ze naar de markt luistert en er vervolgens op inspeelt met nieuwe producten. Oh ja, ik vind haar sapjes ook superlekker (lacht).”
STERCK. Ervaar je dat ook zelf zo, is er nog veel potentieel?
Lemahieu: “Ja hoor, we zijn nu vier jaar bezig maar ik zie mezelf nog geregeld als start-up, ook al is dat niet helemaal meer zo. Ondertussen zijn vijf mensen fulltime bezig met de uitbouw van JusRé. Ik ben vorige zomer met koude soepjes begonnen, en die hebben het goed gedaan. Maar tijdens de koudere maanden is dat uiteraard minder evident, zeker op de Belgische markt.
Ik focus nu op april maar ik kan je zeggen dat food geen evident product is om in de markt te zetten. Er zijn nogal wat instanties en controleorganen mee gemoeid. Daarnaast is er nog ruimte voor extra verkooppunten. In Gent en Brugge hebben we redelijk wat verkooppunten, net als aan de kust. Ook wat beachbars betreft, is er nog behoorlijk wat potentieel. We hebben vorig jaar op drie plaatsen mogen leveren, maar er zijn 37 mooie beachbars aan onze kust.”
Laurence Taillieu
ORAC werd in 1970 opgericht en wordt vandaag geleid door de tweede generatie, Yves en Laurence Taillieu. ORAC profileert zich als een duurzame fabrikant van decoratieve en architecturale elementen in kunststof om wanden te bekleden. Dit zijn voornamelijk, plinten, kroonlijsten, indirecte verlichtingsprofielen, wandpanelen en 3D ornamenten.
STERCK. Je bent ook actief in Wallonië? Ligt het buitenland binnen bereik?
Lemahieu: “Inderdaad, JusRé is te koop in Luik en Namen maar ook daar is er nog veel marge om te groeien, net als in de rest van Wallonië. Over de grens, nét over de grens althans, dat kan nog. We werken namelijk met natuurlijke producten en die zijn maar beperkt houdbaar. Bovendien moeten onze producten gekoeld geleverd worden. Ik denk dus niet dat we een kleine traiteur in het zuiden van Portugal gaan kunnen plezieren met een batch van 100 stuks. Kortom, de ambitie op korte termijn is dat we vooral in eigen land nog kunnen groeien en wellicht ook in de ‘dichte buurlanden’. Wat daarna gebeurt, is voer voor speculatie.”
Taillieu: “Wat mij opvalt in België, is de hoeveelheid frisdrank die wij nuttigen. Als ik hier ga tafelen met een Russische collega, dan staat die ervan versteld hoeveel mensen er nog een cola light bestellen bij hun eten. In Rusland zijn verse sapjes veeleer de regel. Ik denk dat er in België sowieso nog veel meer ruimte voor vervanging is.”
STERCK. Waar situeert zich het potentieel en de innovatie van ORAC?
Taillieu: “Wanden zijn volgens ons één van de belangrijkste elementen in een interieur want het bepaalt vaak de ‘mood’ van de ruimte. Vandaar onze passie voor deze wanden. Wij bieden dan ook een assortiment van decoratieve en architecturale elementen aan om wanden aan te kleden. Dit zijn voornamelijk plinten, kroonlijsten, wandpanelen en 3D ornamenten. Ons merk bestaat nu 50 jaar en gebaseerd op historiek, innovatie en kwaliteit hebben wij als doel om erfgoed in stand te houden en om wanden van de toekomst te creëren.”
In ‘New Classics’ tonen wij de nieuwe klassiekers. Dat is onze manier om ons steentje bij te dragen tot het behoud van ons erfgoed.
STERCK. Hoe belangrijk is het buitenland voor jullie?
Taillieu: “Onze productie vergt een zeker volume gezien de hoge investeringen in nieuwe matrijzen voor onze producten. Daar België een klein land is, zijn wij snel gestart met het exporteren van onze producten. Gedurende 30 jaar namen wij deel aan beurzen over de hele wereld waar wij relatief snel een groot netwerk van buitenlandse importeurs hebben opgebouwd. Corona heeft daar verandering in gebracht. Beurzen werden vorig jaar geannuleerd en wij hebben een tandje hoger geschakeld in de digitale wereld.”
STERCK. ORAC moet het dus van de export hebben, JusRé voornamelijk van de Belgische markt. Tegelijkertijd levert ORAC nicheproducten, maar in de sapjes is er wél veel concurrentie, niet? Hoe maak je dan het verschil?
Lemahieu: “We zijn inderdaad niet alleen en bovendien kun je dit product op verschillende manieren maken. Het sourcen van de ingrediënten is echter van essentieel belang. Wij willen enkel het beste. Ook belangrijk om weten is dat we bij JusRé koud persen. Dat betekent concreet dat het fruit in een verticale machine terechtkomt waarbij twee platen zachtjes naar elkaar komen en zo het fruit en de groenten leeg persen. Zo blijven de groenten en het fruit fris, want bij een centrifuge heb je met rotatie en wrijving te maken. Op die manier verlies je eigenlijk al een stukje van je voedingswaarden. Kortom, met ‘cold pressing’ behoud je maximaal de voedingswaarden. Onze producten worden ook niet gepasteuriseerd, want in dat geval zou je de smaken beïnvloeden en zou je vervolgens aroma’s moeten gaan toevoegen. Gegeven de sterke groei die we blijven maken, geloof ik wel dat de consument ons onderscheidend vermogen ervaart en weet te appreciëren.”
Taillieu: “Heb je die technologie zelf ontwikkeld en kun je dat patenteren?”
Lemahieu: “Het is een bestaande technologie, maar wij combineren drie aspecten: een uitgepuurde sourcing, cold pressing voor maximale voedingswaarde en hoge druk omdat we zonder bewaarmiddelen en toegevoegde aroma’s willen werken. Daarin onderscheiden wij ons sterk. Het is ook allemaal heel snel gegaan. Toen ik destijds begon over het persen van spinazie en selder, keek men vreemd op. Dat is vandaag minder het geval. Ik heb mijn ideeën trouwens voornamelijk in het buitenland opgedaan. Bij ons sprak men louter over sinaasappelsap en multivitaminensap. Op vier jaar is er gelukkig heel wat veranderd.”
STERCK. Behalve bij de consument dan?
Lemahieu: “Inderdaad, er zijn nog veel mensen die het nog niet geprobeerd hebben. Vroeger organiseerde ik wel vaker degustaties dan vandaag. Toen heb ik de mensen moeten lokken met ‘het is gratis’ en ‘proef eens’ om hen te overtuigen.”
Taillieu: “Je moet het ook zien als een gezond tussendoortje. Heel veel mensen hebben na de middag een dipje en dan grijpt men vaak naar frisdrank, toch? Wij hebben binnen het bedrijf nu speciale waterkranen van Aqualex geïnstalleerd waarmee je direct bruiswater kan maken. Het is de bedoeling om alle frisdranken uit het bedrijf te bannen.”
Lemahieu: “Wat serveer je dan tijdens je meetings?”
Taillieu: “Water, koffie en thee. En nu we die nieuwe kranen hebben, gaan we geen frisdranken meer kopen.”
Lemahieu: “Je geeft als bedrijf dus het voorbeeld, dat is mooi.”
STERCK. ORAC werd opgericht in 1970 en werd vrij snel een internationaal succes. Kun je dat kort toelichten?
Taillieu: “Mijn vader is in 1970 begonnen met decoratieartikelen in kunststof. Vroeger werd er gewerkt met hout en gips maar mijn vader wou deze traditionele materialen vervangen door kunststof. De voordelen zijn legio: snelle installatie, niet fragiel en licht. De plinten zijn waterbestendig. Hij is gestart met de productie van matrijzen voor rosassen en daarna voor moulures. Hij trok met zijn producten al snel naar de grote Heimtextil-beurs in Duitsland. Daar stond hij met een stand tussen alle importeurs van behangpapier. Ons product was en is complementair en in die tijd kwam mijn vader met een licht alternatief. Dat heeft heel wat mensen verrast en dat heeft relatief snel geleid tot een vrij groot distributienetwerk.”
Valérie Lemahieu
Valérie Lemahieu richtte iets meer dan vier jaar geleden JusRé op, een bedrijfje dat koudgeperste sapjes commercialiseert. Het begon bescheiden met twee variëteiten maar intussen vindt het flink uitgebreide gamma zogeheten ‘cold pressed shots, juices en drinks’ vlotjes zijn weg naar een cliënteel dat zweert bij ‘puur natuur’ en/of alles dat bijdraagt tot evenwichtige voeding. JusRé is goed vertegenwoordigd in Vlaanderen maar timmert ook aan de weg in Wallonië én net over de grens in Frankrijk.
STERCK. De tijd van plastic ligt intussen al een tijdje achter ons en jullie zijn intussen al in ruim 90 landen een belangrijke speler. Wat onderscheidt jullie dan van de andere spelers in dit segment?
Taillieu: “Het aanbod van Orac Decor is vervaardigd uit kunststof, Purotouch of Duropolymer. Tegenover gips bieden kunststof producten vele voordelen: ze zijn niet fragiel, ze zijn licht om te transporteren en te installeren en worden op een snelle en nette manier geplaatst. Bovendien is alles voorradig en leveren wij binnen de 48 uur. In 2000 zijn we gestart met de productie van Duropolymer. Dit materiaal biedt als voordeel dat onze plinten 100% waterbestendig zijn, heel stootvast en reeds voorzien van een primer. Velen kiezen dan ook voor Orac kunststof plinten in plaats van plinten vervaardigd uit hout of mdf. Daarnaast innoveren wij voortdurend in het lanceren van nieuwe producten. We werken dan ook vaak samen met designers. Dit jaar hebben wij bijvoorbeeld een mooi assortiment 3D wandpanelen gelanceerd. Naast onze innovatieve producten zijn wij ook heel inspirerend in onze communicatie! We willen de klant ‘goesting’ doen krijgen om ons product te gebruiken en hun interieur te verpersoonlijken.”
Lemahieu: “Zoals dat boek dat jullie uitgebracht hebben? Ligt bij mij al maanden op de salontafel, echt heel verrijkend, vind ik.”
Taillieu: “Dankuwel. Het nieuwe boek dat we lanceerden ‘the ABC of wall decoration’ is een bron van inspiratie voor ieder die zijn wanden persoonlijkheid wil geven. We tonen een mix van zowel publieke als private projecten in binnen- en buitenland en diverse stijlen. Vele klanten houden van onze tools omdat ze zo inspirerend zijn. En het vergemakkelijkt bovendien de keuze uit de 350 productreferenties; kortom, de perfecte gids vol inspiratie voor ieders interieur.”
STERCK. Ik zie wel wat parallellen want ook bij JusRé zet je de mensen aan het denken, niet?
Lemahieu: “Nu je het zegt (lacht), ik heb een kuurproduct en dat is qua opzet vergelijkbaar met wat ORAC doet: ik stel namelijk een combinatie van producten voor die je nodig hebt voor een bepaalde kuur. De consument hoeft dus zelf niks samen te stellen, je koopt die kuur eigenlijk als één product aan.”
STERCK. Slotvraag: hoe zijn jullie met (de gevolgen van) COVID-19 omgegaan?
Lemahieu: “2020 is een jaar geweest van veel schakelen. Veel van onze b2b-verkooppunten moesten noodgedwongen sluiten. Dat zijn heel vaak klanten waar we een nauwe band mee hebben, dus dat doet pijn zowel business-wise als persoonlijk, je weet wie daarachter zit. Het voordeel van een kleine organisatie is dan weer dat we flexibel zijn. Ik ben fier om te zeggen dat we met ons vijf de omzet in 2020 verdubbeld hebben tegenover 2019 en dit ondanks corona. Iedereen beseft meer dan ooit hoe belangrijk het is om gezond te eten.”
Taillieu: “Ons jaar is helemaal anders uitgedraaid. Wij doen elk jaar 10 tot 15 vakbeurzen en elke twee jaar zijn we aanwezig op Interieur in Kortrijk. We nodigen dan zo’n 400 architecten uit van de hele wereld en gedurende hun verblijf in ons land zijn ze bij ons te gast. Ze krijgen hier dan een rondleiding. Maar dit jaar waren er dus geen beurzen en die hebben we wel degelijk nodig om onze nieuwe collecties te lanceren. Maar, we waren eigenlijk in volle voorbereiding om onze digitale strategie uit te rollen en die hebben we door COVID-19 versneld in de praktijk gebracht. We zijn met ‘lead generation’-campagnes begonnen via Instagram en Facebook en dat bleek enorm succesvol. Eerst bij ons, dan in Frankrijk, daarna in Spanje.”
Lemahieu: “Heb je daar dan overal mensen ter beschikking om dat lokaal georganiseerd te krijgen?”
Taillieu: “We hebben inderdaad in verschillende landen een countryteam met gedreven lokale mensen die de leads opvolgen. We kijken nu hoe we die het meest efficiënt kunnen opvolgen. De aanvragen lopen van het opsturen van een catalogus of stalen of het vragen naar een verkooppunt met showroom. Via een select dealernetwerk wordt de klant dan doorverwezen naar één van onze selecte dealers. Het laatste jaar bracht veel veranderingen teweeg in de interieurwereld. Mensen leven en werken thuis en hebben nu tijd om hun interieur te verfraaien. Daarnaast worden ze via allerlei digitale media continu geïnspireerd en daar spelen wij als fabrikant snel op in. Beurzen werden in 2020 geschrapt en vervangen door webinars en andere digitale kanalen.”
Lemahieu: “Ga je die beurzen in de toekomst nog allemaal doen?”
Taillieu: “Neen, neen, die sector gaat het zwaar krijgen. Zo hadden wij al langer het idee om een beurs te schrappen, maar COVID-19 heeft de doorslag gegeven. Anderzijds ben ik ervan overtuigd dat die beursorganisatoren wel met alternatieven op de proppen zullen komen. Maar zoals voorheen, zo wordt het nooit meer.”