Veel elektrische wagen voor een heel aantrekkelijke prijs: het is dé reden waarom steeds meer fleetverantwoordelijken de wagens van BYD (Build Your Dreams) tegenwoordig in hun car policy opnemen. Het Chinese merk pakt uit met een veelbelovend assortiment van knappe elektrische bolides, die een moderne en sportieve look koppelen aan sterke rijprestaties en een actieradius van 570 km. Group Vandecasteele Mobility Solutions aarzelde niet om de eerste Belgische dealer van dit merk te worden.
Kim Plasman van EFFIX Group was heel enthousiast om de BYD Seal aan een uitgebreide test te mogen onderwerpen. Wagens hebben Kim Plasman altijd al enorm geboeid. “In mijn jeugdjaren speelde ik liever in bomen of met auto’s dan met poppen. Ook later heb ik auto’s als veel meer dan louter een transportmiddel gezien. Een mooie wagen kan me erg bekoren. En, toegegeven: sportief rijden is helemaal mijn ding. Mijn job als fleetverantwoordelijke bij EFFIX Group leunt perfect bij die passie aan en doe ik dan ook met heel veel plezier.”
Bij het uitwerken van de car policy van EFFIX Group, zit er dan ook wel een ‘scheutje Kim’ in de keuze die het IT-bedrijf aan de eigen medewerkers biedt. “Uiteraard spelen het economische en het fiscale aspect een cruciale rol, maar ik kies ook voor wagens waar ik zelf graag mee rond zou toeren. BYD is daar een uitstekend voorbeeld van. We waren het eerste bedrijf dat ervoor koos dit merk in het aanbod op te nemen, nadat we hadden vernomen dat Group Vandecasteele de modellen van deze constructeur zou verdelen.”
Honderden likes
De samenwerking tussen Group Vandecasteele en BYD is best nog pril, maar bleek vanaf dag één een schot in de roos. “Toen ik via LinkedIn een bericht de wereld instuurde dat wij dit merk zouden verdelen, is het in een mum van tijd duizenden keren gelezen en vergaarde het honderden likes”, pikt Steve Coryn, directeur B2B bij Group Vandecasteele, in.
De wow-ervaring over de buitenkant zet zich meteen door als je in de wagen zelf plaats neemt.
“Dat hadden we nooit eerder meegemaakt. BYD bestaat al sinds de jaren negentig, toen het vooral als batterijfabrikant furore maakte. De bergen ervaring die ze in die wereld hebben opgebouwd, vertalen ze sinds 2005 in de productie van wagens. Er werken 7000 ingenieurs, die voortdurend met de verbetering van de producten bezig zijn. Momenteel rijden er wereldwijd al 7 miljoen BYD’s rond. De onderneming beschikt over een uitgebreide logistieke poot in Zeebrugge. In oktober 2023 waren we de eerste officiële Belgische dealer. Intussen is het aantal dealers in ons land al opgelopen tot negen, wat onder meer op servicevlak een enorm pluspunt is.”
EFFIX Group
Vanuit Waregem en Oudenaarde biedt EFFIX Group hoogwaardige telefonie-, cloud- en netwerkinfrastructuur aan heel wat ondernemingen aan. Het bedrijf maakt er een erezaak van proactief met elke klant mee te denken en hen ook op lange termijn volledig te ontzorgen. Er werken 45 mensen.
EFFIX Group-medewerkers kunnen bij de keuze van een nieuwe wagen onder meer opteren voor Atto 3, Dolphin en Seal uit de BYD-vloot. Kim Plasman mocht met de Seal op pad. “Onder meer de sierlijke lijnen en de integrale vormgeving zorgen voor een erg geslaagde look. Het dak van de wagen is volledig panoramisch, maar dat kan je van buitenaf niet zien. Dat komt zowel de lijnen als de discretie ten goede. De wow-ervaring over de buitenkant zet zich meteen door als je in de wagen zelf plaats neemt: vanuit erg comfortabele lederen zetels kijk je naar de grote, digitale displays, die zich heel vlot laten bedienen. Het aansturen gebeurt heel intuïtief, dankzij de duidelijke pictogrammen kan je alles heel vlot volgens je persoonlijke smaak instellen.”
Bewonderende blikken
Kims enthousiasme kreeg tijdens het rijden zelf nog een extra boost. “Of je nu voor Eco, Comfort of Sport kiest: de auto trekt in alle omstandigheden snel op, al krijgt dat in de meest sportieve stand nog een extra dimensie. Minstens even belangrijk is dat de wagen op elk signaal meteen reageert, waardoor je op elk moment maximale controle hebt. Toen we hiermee in hartje Kortrijk toerden, oogstten we heel wat bewonderende blikken. Voor veel mensen is BYD totaal nieuw, maar je merkt dat iedereen dit design absoluut kan pruimen. Dat hoorde ik ook van onze jonge medewerkster, die met een BYD Atto 3 onderweg is. Zij krijgt van haar vrienden-leeftijdsgenoten veel lof over deze wagen, zeker als ze het interessante prijskaartje horen.”
De korte draaicirkel en de flexibiliteit van de wagen ondersteunen het aangename rijgevoel. “Een fijne verrassing is ook de grote actieradius. Door de combinatie van proefrit en fotosessie heb ik de wagen veel gestart en gestopt, bij een relatief lage temperatuur. Ik vreesde dat dit een enorme impact op het rijbereik zou hebben, maar dat was absoluut niet het geval.”
Group Vandecasteele
Group Vandecasteele is in de regio Groot-Kortrijk en Picardisch Wallonië sinds jaar en dag bekend als officiële concessiehouder van Peugeot. Daarnaast heeft het bedrijf ook andere Stellantis-merken, Hyundai en BYD in portefeuille. Met VDC Car beschikt de groep over een sterke pijler voor de multimerken tweedehandsmarkt, zowel in verkoop als naverkoop. Met Hello Vélo biedt het ook e-bikes aan.
De prijs-kwaliteitverhouding van BYD blijkt ook een enorme troef in vergelijking met talrijke andere merken. “Met deze wagen krijg je echt véél waar voor je geld. Bovendien koppelt de Chinese constructeur dat aan erg competitieve levertermijnen en een krachtige service.”
Cloud-updates
Steve Coryn knikt instemmend. “BYD draagt dienstverlening inderdaad erg hoog in het vaandel. Zo krijg je elke wagen in ‘full option’. De service gebeurt niet via een app, maar gewoon in onze werkplaats. Daarnaast zorgen automatische updates via de cloud ervoor dat de performantie van allerlei functionaliteiten regelmatig verder wordt verbeterd. Die updates gebeuren niet tijdens het rijden, maar op een moment dat je zelf kan kiezen en er dus geen tijd mee verliest. Het beste bewijs dat de constructeur overtuigd is van de geleverde kwaliteit, zijn de tot de verbeelding sprekende garantieperiodes: 6 jaar voor de hele wagen, 8 jaar of 200.000 km voor de bekende ‘Blade’-batterij. Die is niet dikker dan een colablikje, wat veel meer beenruimte biedt. De batterij is ook veel minder ontvlambaar, waardoor talrijke andere premium merken ze graag in hun modellen willen integreren.”
Je krijgt elke BYD
in full option.
Coryn verwacht dan ook dat BYD in het eerste jaar op de Belgische markt de schatting van 2000 geleverde wagens zal overtreffen. “Ze veroveren pijlsnel marktaandeel, zowel bij particulieren als bij ondernemingen. Je mag er dan ook donder op zeggen dat BYD binnenkort tot een vaste waarde in het straatbeeld zal uitgroeien.”
Bevindingen
Heel snel instelbaar volgens persoonlijke wensen dankzij intuïtieve displays
Mooie lijnen en vormgeving onderstrepen sportieve look
Ongeëvenaarde prijs-kwaliteitverhouding, ook voor de fleetmarkt
- Elektrische batterij: 82,5 kWh
- CO2-uitstoot: 0 g/km
- Koppel: 670
- Vermogen kW/pk: 390/530
- Actieradius: 520 km
- Fiscaal vermogen: 4
- Overbrenging: 4x4
- 0-100 km/u: 3,8 s
- Afmetingen (mm): 4800 (l) 1875 (b) 1460 (h)
- Prijs testmodel: 51.990 euro incl. btw