"Ik zou met Peter kunnen trouwen." Meer lovende woorden van een klant kan je je als zaakvoerder haast niet dromen. Het bewijs dat de samenwerking gewaardeerd en gesmaakt wordt. Het project was dan ook niet van de minste: de renovatie van het Radisson Hotel in hartje Brussel. Gelukkig zitten de mannen van Durv uit Zottegem niet om een uitdaging verlegen.
Het Radisson Collection Grand Place in Brussel is een flagship hotel voor de internationale keten. Zij staan erom bekend te investeren in de vernieuwing van hun hotels om de beleving en het verblijf van hun gasten nog beter en comfortabel te maken. Ook in Brussel, waar ze dichtbij de Grote Markt op een toplocatie en in een uniek gebouw met een klassieke gevel zitten. “Dat gebouw moest een moderne upgrade krijgen”, vertelt Peter Lootens, zaakvoerder van Durv. “Wij verzorgden de nieuwe inkom van het hotel met gebogen ramen van zo’n 4,80 meter hoogte, een nieuwe inkomsas en een luifel. En dat verliep niet zonder slag of stoot. De architect tekende een knap ontwerp, maar dat technisch realiseren was niet vanzelfsprekend.”
Andres Nistal, projectmanager voor Radisson, valt hem bij: “Het was een zeer complex project. Ik kan bijna een boek schrijven over alle problemen die we tijdens het renovatieproces tegenkwamen. Nu de werken voorbij zijn, kan ik alleen maar blij zijn dat Durv ons bijstond tijdens die periode.” Durv werd gekozen uit een reeks bedrijven die de hotelketen via het architectenbureau contacteerde. “Zij begrepen meteen de complexiteit van het project en ze waren niet bang van de opgelegde tijdspanne en technische uitdagingen. We zaten meteen op dezelfde golflengte”, vertelt Andres nog.
Probleemoplossend meedenken
De verbouwingen vonden nochtans plaats in een niet zo evidente periode. Door corona moest de veiligheid en gezondheid nog extra gewaarborgd worden. Maar ook de kleine moeilijkheden die hier en daar opdoken, maakten het er niet makkelijker op. “Een gevel van die omvang verander je dan ook niet zomaar”, zegt Andres. “Ik heb heel wat slapeloze nachten gehad. Gelukkig konden we op Durv rekenen. Het team was voortdurend in de weer. Ze wisten waar we naartoe wilden, maar niet wat de structuur van die oude gevel was en welke problemen dat zou opleveren.”
En ondanks die problemen bleef Peter steeds optimistisch en motiveerde hij iedereen: “We hebben elk pijnpunt gewoon tijdig aangepakt zodat het nooit escaleerde. Er kwam veel brainstormwerk aan te pas, speciaal materiaal en een heuse organisatie en planning. Maar zo’n uitdaging is wat we het liefste doen.”
“Durv maakte de modernisering van het hotel mogelijk”, zegt Andres nog. “Ze hebben de beleving naar een hoger niveau getild. Zowel binnen als buiten. We gingen van een donkere, gesloten gevel naar iets dat licht en toegankelijk is. We brachten het hotel echt naar de straat en dat hadden we zonder Peter en zijn team nooit zo vlot kunnen realiseren.”