Je hebt zo van die wagens die je spontaan zou onderschatten, tot je er eens mee op pad mag. De Renault Zoe is een typevoorbeeld van zo’n model. Klein en elegant qua look, maar met best wat potentieel onder de motorkap. De tweede generatie van deze acht jaar geleden gelanceerde auto maakt grote sprongen voorwaarts op vlak van technologie, maar blijft qua looks zijn tijdloze vrouwelijkheid behouden. Filip Waegeman, branch manager bij Anticimex België, liet zich positief verrassen.
We zouden, figuurlijk, te kort door de bocht gaan mochten we Filip Waegeman een autofreak noemen. Dan is het woord ‘liefhebber’ meer op zijn plaats. “Ik kan best wel genieten van een wagen. Het hele proces dat erbij komt kijken als je een nieuwe auto mag kiezen, vertoont bij mij sterke gelijkenissen met de beleving van een kind in een speelgoedwinkel. Af en toe haal ik mijn oldtimer – een Alfa Romeo Giulia uit 1971 – graag van stal voor een ritje in de buurt, maar het mag voor mijn part ook gerust een Renault zijn.”
Anticimex
Sinds meer dan 100 jaar is Anticimex, een van oorsprong Zweeds bedrijf, actief in de preventie en bestrijding van ongedierte, zelf noemen ze dit ongediertebeheersing. De voorbije jaren leidden tal van overnames en fusie-operaties ertoe dat het bedrijf - met Belgische hoofdzetel in Roeselare - uitgroeide tot marktleider in digitale pestcontrole. Anticimex zet verder in op Anticimex Smart. Dit is een digitaal, intelligent systeem dat een bedrijf 24/7 monitort en beschermt tegen mogelijke indringers zonder gif te gebruiken. Door constante bescherming te bieden en onmiddellijk over te gaan tot actie, voorkomen ze infestaties op een milieuvriendelijke manier.
Sterk in middensegment
Filip heeft al behoorlijk wat ervaring met wagens van de Franse constructeur. In het verleden koos hij al een Twingo, een Laguna (de huidige Talisman) en een Scenic als bedrijfswagen. “Renault is zijn imago als leverancier voor fleetwagens een flinke opsmukbeurt aan het geven”, pikt Sophie Devos, verkoopverantwoordelijke bij Devos-Capoen, in. “In het middensegment scoorden we altijd al goed met modellen zoals Scenic, Megane Grand Tour, Clio Grand Tour en recent ook met SUV’s zoals Captur en Kadjar, die in steeds meer wagenparken geïntegreerd raken. In de toekomst willen we ook met modellen uit de hogere prijsklassen onze marktpositie verstevigen.”
Bij de elektrische wagens lanceerde het automerk acht jaar geleden al de Renault Zoe, een wagen waarvan in november 2019 de 2.0-versie op de markt kwam. Filip Waegeman stond erbij, keek ernaar en zag dat het goed was. “Dit is absoluut een elegante verschijning. Het design, met knap geïntegreerde lichten, is een streling voor het oog. Een aantrekkelijke dame, zeker weten.”
Het design, met knap geïntegreerde lichten, is een streling voor het oog.
Volwassen
Bovendien blijkt die schoonheid over nog wel andere troeven te beschikken. “Van zodra je plaats neemt in de auto, ervaar je dat dit een heel volwassen wagen is. Niet alleen het instrumentenbord straalt kwaliteit uit, bovendien beschikt dit model over een aantal opties die ik in mijn huidige voertuig niet heb. Dan denk ik onder meer aan de dodehoeksensor en aan de lane assist, die mij zeker kon bekoren én een wake-upcall is voor mensen die, net zoals ik, zouden vergeten hun richtingaanwijzers te gebruiken (lacht). Ook met de automatische versnellingsbak, eigen aan elektrische wagens, was het een aangename kennismaking. De park assist heb ik niet gebruikt, parkeren doe ik liever zelf. Door de grootte van de wagen vind ik die functie eigenlijk ook niet echt nodig.”
“Die optie werkt wel heel precies, zowel in lijn als bij zijdelings parkeren”, vult Thomas Devos, marketingverantwoordelijke bij het familiebedrijf, aan. “Met de park assist wringt de Zoe zich centimeterprecies in het kleinste gaatje, maar je moet er wel de tijd voor durven nemen.”
Devos-Capoen
Het familiebedrijf van stichters Johan Devos en Els Capoen groeide sterk als Renault-concessiehouder. De onderneming is vandaag actief in vier West-Vlaamse gemeenten en steden: Roeselare, Menen en Kuurne zijn Renault-concessies, in Kuurne is daar ook een tweedehandscenter bij. In Kortrijk heeft het bedrijf haar Dacia Center. De stichters, die de zaak nog altijd mee leiden, kregen ondertussen versterking van de kinderen: Thomas is marketingverantwoordelijke, Sophie behartigt de verkoop.
Gezapig én vinnig
Het was voor Filip Waegeman een eerste ervaring met elektrisch rijden. “Ik had een totaal andere rijervaring verwacht als in een auto die op fossiele brandstoffen rijdt, maar in de praktijk voelde het helemaal niet zo aan. De grootste aanpassing was de stilte. Zeker in de B-stand rij je automatisch rustiger, het gaspedaal lossen is synoniem voor meteen remmen. Omdat je iets harder op het gaspedaal moet duwen als bij een traditionele auto, voelt het aan alsof je gezapiger rijdt. Toch schuilt er behoorlijk wat schwung onder de motorkap, dat merk je aan het hoge acceleratievermogen. Daardoor hoeft de Zoe helemaal niet onder te doen voor andere wagens, ook niet op de autosnelweg.”
Een nieuwe auto kiezen is voor mij dezelfde beleving als die van een kind in een speelgoedwinkel.
Redenen te over dus waarom Zoe onze testpiloot zeker kan bekoren. “Ik zou dit model zeker in overweging nemen als tweede gezinswagen, voor relatief korte verplaatsingen in een stadsomgeving. Gezien de toch mooie actieradius (400 km WLTP, waardoor je er realistisch gezien toch 350 km mee rijdt na één oplaadbeurt) is dat perfect te doen. Zoe zou ook niet misstaan in een fleetomgeving. Dit is bij uitstek een wagen die je zou kunnen opnemen in een pool die bedrijven ter beschikking stellen voor sporadische verplaatsingen, op afroepbasis. Voor ons bedrijf zou dit bijvoorbeeld ook te verantwoorden zijn voor onze 40 technici die Oost- en West-Vlaanderen doorkruisen en dagelijks ongeveer 125 km afleggen. Je zou de Renault Zoe ook makkelijk kunnen opnemen in een cafetariaplan, waar toch behoorlijk wat ondernemingen voor kiezen. Bij Anticimex doen we regelmatig aanbestedingen voor investeringen die ons een duurzaam imago geven. Daarom krijgen technici die in de buurt van een CNG-station wonen, ook zo’n wagen. Zoe zou ook perfect implementeerbaar zijn in een systeem van intern autodelen.”
Overheidsinspanningen
“Met deze Zoe heeft Renault een flinke stap vooruitgezet”, is Sophie Devos overtuigd. “Betere rijhulpsystemen, een knap interieur en uitgerust met de nieuwste generatie batterijen, die gemonteerd zijn in de lengteas aan de onderkant van de wagen. Daardoor past Zoe perfect in de ‘car policy’ van ondernemingen die zich als ‘groen’ willen profileren. Ook voor tal van particulieren is dit een geschikte auto, al zou het helpen mocht België, net als onze buurlanden, meer inspanningen doen voor consumenten die investeren in elektrisch rijden. Op dat vlak hinken we hier helaas nog serieus achterop.”
Renault Zoe
Bevindingen
Elegant design, verrijkt met een volwassen en modern interieur
Ideaal compromis tussen gezapig rijden en hoog acceleratievermogen
Stadswagen bij uitstek, met uitgebreide actieradius
- CO₂-uitstoot: 0
- 0 tot 100 km/u: 13,5 sec
- Topsnelheid: 140 km/u
- Vermogen Kw/pk: 100Kw/110Pk
- Rijbereik: 400 km (WLTP)
- Fiscaal vermogen: 4
- Aantal plaatsen: 5
- Snelle oplaadbeurt: 1u10 (80%)
- Versnelde oplaadbeurt: 3u
- Afmetingen(mm): 4084(l) 1730(b) 1562(h)
- Gewicht(kg): 1577 (leeg)
- Hoogst toegelaten gewicht(kg): 1988 kg
- Koffervolume (liter): 338
- Prijs testmodel (inclusief opties): 25.520 euro excl. btw