Rekruteren in de krappe arbeidsmarkt: een stappenplan
Nathalie De Waele
& Barbara Van Goeye
SD Worx

Rekruteren in de krappe arbeidsmarkt: een stappenplan

Praktijck - SD Worx

Hoe zorg je ervoor dat mensen voor jouw bedrijf kiezen? In deze war for talent maak je ook het verschil met je rekruteringsproces. Een slimme voorbereiding en goede ‘candidate experience’ zijn de sleutels tot succes. Met een frisse blik op alle stappen van je selectieprocedure slaag je erin om de juiste werknemers aan te trekken én binnen te halen.

1. Het profiel bepalen

Duurzame en efficiënte rekrutering start met een langetermijnplanning. Breng al je bedrijfsambities in kaart. Zo kun je inschatten welke werknemers je wanneer nodig hebt. Met duidelijke functieprofielen stem je je personeelsbehoefte optimaal af op de ontwikkeling van je bedrijf. Ze bevatten de gezochte competenties, taken en verantwoordelijkheden, maar ook welke meerwaarde dit profiel toevoegt aan je bedrijf – nu en in de toekomst. Formuleer je ook persoonlijkheidskenmerken, normen en waarden die bij je bedrijfscultuur passen, dan heb je een krachtig profiel van je ideale werknemers in handen.

2. Een wervende vacature verspreiden

Voor veel kandidaten is je vacature de eerste kennismaking met je bedrijf. Op basis daarvan beslissen ze of jouw organisatie en job matchen met wat ze zoeken. Helaas gaan weinig vacatureteksten verder dan een korte, droge opsomming van vereiste competenties en de taken die bij de job horen. In de war for talent solliciteer jij als werkgever net zo goed bij mogelijke kandidaten. Bevlogen omschrijven wat de job inhoudt, wat je bedrijf doet, waar je voor staat en wat de toekomst brengt, is een must. Beklemtoon daarnaast wat je bedrijf uniek maakt, welke leer- of ontwikkelingsmogelijkheden je biedt en wat de kandidaat precies kan betekenen binnen je team. Kortom, enthousiast en eerlijk weer waarom het in jouw bedrijf zo fantastisch werken is.

Tip: laat je vacature mee schrijven door je medewerkers. Zij kunnen een realistisch beeld scheppen van een typische werkdag of -week. Kies ook eens voor een rekruteringsvideo. Daarin besteed je automatisch minder aandacht aan strikte vereisten, maar laat je vooral je enthousiaste bedrijfscultuur spreken. 

3. Een efficiënte sollicitatieprocedure opzetten

Talloze rondes vol interviews, tests en proefopdrachten die blijven aanslepen? Daar bedanken kandidaten steeds vaker voor. Hou je sollicitatieproces kort én twijfel niet te lang om te beslissen. Anders is een ander bedrijf je voor. Een vlot sollicitatieproces draagt bij aan een positieve ‘candidate experience’. Daarmee haal je niet alleen makkelijker iemand binnen, ook anderen zullen zich sneller aanmelden. Uit ons onderzoek blijkt namelijk dat 97% van de kandidaten die een aangenaam sollicitatieproces meemaakten ook anderen zouden aanraden om er te solliciteren. Meer dan de helft (55%) vertelt zijn netwerk over die positieve ervaring, zelfs afgewezen kandidaten!

Met transparantie rond loon en extralegale voordelen, een fijn gesprek en respect maak je een goede eerste indruk bij je sollicitanten. Ook duidelijkheid over de volgende stappen, persoonlijke communicatie en eerlijke, opbouwende feedback krikken de 'candidate experience' op.

SD Worx
www.sdworx.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels