Het beste van twee werelden combineren, is geen evidente opgave. Als het over sportief én ecologisch verantwoord rijden gaat, mag KIA onomwonden stellen dat het die kunst beheerst. Het Aziatische merk lanceerde in 2016 al een eerste hybride op de markt en heeft die groene ambities intussen in nog diverse andere, ook volledig elektrische, modellen vertaald. Eén daarvan, de e-Niro, kwam eind 2019 op de markt en loopt stilaan als een trein. Jimmy Pauwaert wilde wel eens weten hoe dat komt en ging met een testwagen van Autobedrijf Beguin uit Oostende op pad.
Een autofreak is Jimmy Pauwaert niet, een functionele liefhebber wel. “Ik besteed mijn vrije tijd niet aan het bekijken welke nieuwe modellen de diverse constructeurs zoal lanceren, maar dat is wél zo bij elektrische wagens. Daarvan verslind ik reviews en volg ik de markt op de voet. Ik voel me sterk aangesproken door technologie en ben geboeid door alles wat te maken heeft met groene voertuigen. Sinds twee jaar rij ik zelfs uitsluitend elektrisch. De voornaamste redenen daarvoor zijn het ecologische aspect, maar ook het fiscaal interessante plaatje én het gebruiksgemak. ‘One pedal driving’ is rustgevend én heel prettig als het in een comfortabele wagen kan. Ik wilde graag meewerken aan deze testrit, op voorwaarde dat het met een elektrische wagen zou zijn.”
Dit is een volwaardige én ecologisch propere auto die heel wat mensen zal aanspreken.
Prijs-kwaliteitverhouding
Dat treft: Didier Beguin van het gelijknamige autobedrijf uit Oostende gaf de ondernemer met plezier de nieuwe KIA e-Niro mee. “Samen met de e-Soul, die al aan zijn tweede generatie toe is, vormt dit model het elektrische visitekaartje van het Zuid-Koreaanse merk”, legt Didier Beguin uit. “Door de grote vraag duurde het even voor dit model vlot leverbaar was, maar inmiddels is de stock groot genoeg om vrij snel op de behoeften van de markt te kunnen inspelen.”
Jimmy Pauwaert
Jimmy Pauwaert is Chief Technical Officer bij Avail, een social shopping platform voor fashion brands die zich rechtstreeks naar de consument richten. Het anderhalf jaar geleden opgestarte initiatief wordt onder meer gesteund door Torfs en het durfkapitaalfonds 9.5 Ventures. Avail heeft een heel internationale oriëntatie en focust zich onder meer op het Verenigd Koninkrijk en de Scandinavische landen. Pauwaert is daarnaast ook één van de stichters van HIVE. Het Oostendse bedrijf ondersteunt organisatoren van evenementen met video-, klank- en lichtinstallaties en podia. Het vaste team van vijf mensen krijgt voor projecten support van gespecialiseerde freelancers.
Het hoeft geen verbazing te wekken dat de e-Niro meteen een schot in de roos was in België. “Het is een wagen die als gegoten past in de fleet van bedrijven met een groene ‘car policy’, maar die ook goed ligt bij milieubewust kopende particulieren. Ook beoefenaars van vrije beroepen kiezen voor dit model, omwille van de uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. De 100 % fiscale aftrekbaarheid is mooi meegenomen, net als de zeven jaar garantie die het merk biedt, onder andere op de batterij. Investeren in extra visibiliteit is wel belangrijk, want soms voelen we dat het spreekwoord ‘onbekend is onbemind’ nog altijd geldt.”
Knoppen
KIA was Jimmy Pauwaert niet vreemd. “Ik reed vroeger al met een Ceed en een Sportage, ook mijn ouders en vrouw zijn KIA-rijders. Een eerste blik op het exterieur bevestigde meteen dat dit model qua ontwerp duidelijk de stempel van het merk draagt. Los van het elektrische verhaal, is het een wagen waarin je iets hoger zit en die zich, dankzij de grote (koffer)ruimte binnenin, ontpopt tot een multifunctionele gezinswagen.”
Ook de binnenkant mag er best zijn, vindt de testpiloot. “Het dashboard is vrij overweldigend en toont alle features van de wagen. KIA heeft op dat vlak grote stappen vooruitgezet, al zou het aantal aanwezige knoppen nog iets mogen verminderen. Dat zie je evenwel bij nagenoeg alle automerken.”
Een eerste blik op het exterieur bevestigde meteen dat dit model qua ontwerp duidelijk de stempel van het merk draagt.
De Oostendenaar testte de wagen op verschillende terreinen: de zeedijk, autosnelwegen en kasseiweggetjes. “Op die hobbelige ondergrond voelde ik op pad te zijn met een wagen die lichter is dan de mijne, maar de rijervaring en de rust zijn zalig. Het acceleratievermogen verdient een pluim, ook in de hoge toeren. Dat zorgt er onder meer voor dat je inhaalmanoeuvres met nog meer zelfvertrouwen kan uitvoeren. Ook het regeneratief remmen, dat je zelf kan instellen, heeft me aangenaam verrast. Bij momenten mis ik nog het geluid van een benzinemotor, maar dat weegt geenszins op tegen de zenervaring die je in deze wagen absoluut ervaart. Die stilte kan gevaarlijk zijn als andere weggebruikers – vooral voetgangers – je niet horen aankomen, maar dankzij VESS (Virtual Engine Sound System) is dat probleem handig opgelost.”
Eén van de cruciale parameters bij een elektrische wagen is de autonomie. Ook daarover is Jimmy Pauwaert lovend. “Zelfs al heb ik bij momenten vrij sportief gereden, toch valt het verbruik reuze mee. Het rijbereik is heel correct, terwijl dat niet zo vanzelfsprekend is. Zelfs talrijke premiummodellen gaan daarbij de mist in. Met een rijbereik van 455 km is 95 % van de bevolking goed geholpen.”
“KIA ondersteunt dat met sterke laadprestaties”, pikt Didier Beguin in. “Zeven uur voor een standaard laadbeurt (11.0 kWh), amper 54 minuten in quick charge tot op 80 % (100 kWh).”
Autobedrijf Beguin
In de Oostendse automobielwereld geldt Autobedrijf Beguin al langer als een gevestigde waarde, zeker nu de onderneming klanten verwelkomt in een recent vernieuwde toonzaal. De firma van zaakvoerder Didier Beguin is een officiële dealer van KIA en Suzuki en specialiseert zich ook in jonge tweedehands- en directiewagens. Het bedrijf kreeg in 2016 én 2019 de ‘Platinum Prestige Dealer Award’ van KIA, die de beste dealer in België en Luxemburg beloont voor verkoopprestaties én klantentevredenheid. “Door de enorme investeringen van KIA in het ontwerp, de kwaliteit en de technologie van de wagens, kunnen we de beste ‘Total Cost of Ownership’ op de markt aanbieden.
Uitrusting
Wie zich aan een testrit waagt, mag alle onterechte vooroordelen over KIA meteen overboord kieperen. “We stuurden Jimmy op pad met de More-versie, die onder meer beschikt over een dodehoekwaarschuwing, Rear Cross Traffic Alert (waarschuwing voor naderende voertuigen achteraan), een herkenningssysteem voor snelheidsborden, smart cruisecontrol, lijndetectie en een ‘Drive Attention Alert’, dat de bestuurder voorstelt even een pauze te nemen”, verduidelijkt Didier Beguin. “Extra comfort is gegarandeerd door het Luxe Pack, dat onder meer ledkoplampen, lederen zetelbekleding, elektrisch verstelbare bestuurderszetel (met geheugenfunctie), automatisch grootlicht, verwarmbare zetels én stuurwiel omvat.”
Conclusie: hoewel Jimmy Pauwaert doorgaans met een elektrische wagen van de marktpionier onderweg is, kan hij de e-Niro zeker wel pruimen. “We zijn serieus aan het overwegen om voor mijn vrouw, die relatief weinig kilometers doet, een nieuwe wagen aan te kopen. Een elektrisch model is daarbij zeker een optie, maar misschien zouden we dan eerder voor de kleinere e-Soul gaan. De e-Niro is een wagen die ik zeker aan mijn ouders zal aanraden, maar ook aan fleetverantwoordelijken van ondernemingen. Het is een volwaardige én ecologisch propere auto die heel wat mensen zal aanspreken.”
Bevindingen
‘One pedal driving’ in een heel comfortabele wagen.
Multifunctionele gezinsauto met grote (koffer)ruimte.
Correcte autonomie, zelfs bij heel sportief rijden.
- Elektrische motor: 64 kWh
- Max. vermogen (kW - pk): 150 (204 pk)
- Rijbereik (gecombineerd): 455 km
- Acceleratie 0-100 km/u: 7,8 seconden
- Topsnelheid: 167 km/u
- Energieverbruik: 159 Wh/km
- Leeggewicht: 1737 (min.) – 1791 kg (max.)
- Afmetingen (l – b – h): 4375 x 1805 x 1560(1570 met dakrails)
- Prijs testmodel: 40.149 euro excl. btw