Samen klaar voor toekomstige overnamegolf
Thomas Viaene
& Jens Vanden Bussche
SDM - Bluebridge

Samen klaar voor toekomstige overnamegolf

Blickop - SDM - Bluebridge

Als twee sterke spelers nog eens de krachten gaan bundelen, is de som van één en één echt wel drie. Dat maakt de samenwerking tussen SDM en BlueBridge nu al duidelijk. Het zorgt voor een unieke mix van lokale verankering, diepgaande marktkennis en decennialange ervaring. Thomas Viaene (SDM) en Jens Vanden Bussche (BlueBridge) doen uit de doeken tot welke voordelen voor hun klanten dit zal leiden.

SDM Corporate Finance Group, gevestigd in Antwerpen, is in 1992 opgericht door Jan Verbrugge. Gaandeweg evolueerde het bedrijf tot het grootste onafhankelijke fusie- en overnamehuis in Vlaanderen, met een team van 30 specialisten en intussen 9 partners. “We focussen ons op de kmo-markt, met transacties tussen 3 miljoen en 100 miljoen euro”, zegt Thomas Viaene. “Enerzijds zijn we actief in de ‘traditionele’ M&A-dienstverlening (­mergers and acquisitions). Dat zijn de zogenaamde verkoopmandaten, waarbij we private en/of familiale aandeelhouders begeleiden bij de zoektocht naar een overnemer voor hun bedrijf. Het gaat dan vaak om een (gedeeltelijke) verkoop aan private equity, een ‘family office’ of een 100% verkoop aan een strategische partij. Dat doen we zowel nationaal als internationaal. Anderzijds hebben we met Smart Deals een uniek concept ontwikkeld om ondernemers toe te laten een stuk vermogen te realiseren en tegelijkertijd het aandeelhouderschap van de onderneming te versterken. SDM realiseert een 30-tal transacties per jaar en begeleidde recent de overdracht van Motmans & Partners aan Glowi-groep en de overname van het Nederlandse Protinus IT door de beursgenoteerde Prodware Group.”

thomas-viaene-sdm

STERCK. Wat doet BlueBridge precies?

Jens Vanden Bussche: “Na een carrière bij EY en een gespecialiseerd M&A-advieskantoor, heb ik BlueBridge in 2020 opgericht. We zijn vooral actief in verkoopmandaten binnen het kmo-segment. Mijn vader Dirk (voormalige kantoorhouder en bankier bij KBC) zorgt voor belangrijke ondersteuning. BlueBridge is geboren uit de ambitie om kmo’s op een persoonlijke en hoogwaardige manier te ondersteunen bij hun transactiebehoefte. Sinds onze oprichting hebben we een indrukwekkende groei gekend en bouwden we in West- en Oost-Vlaanderen een sterke reputatie op. Ons hoofdkwartier is het O’Forty-businesscenter in Oostkamp. Recent hebben we onder meer de verkoop van DKM Customs Groep aan Tilleghem en van Van Vooren Groep uit Brugge aan Fronnt (GIMV) begeleid.”

Smart Deals

STERCK. Hoe goed kenden beide ondernemingen elkaar al?

Jens: “We zijn begin 2023 tijdens een netwerkevent voor het eerst met elkaar in contact gekomen. Na de eerste kennismaking zijn al snel gesprekken over een concrete samenwerking opgestart.”

Hoe is daar het huidige partnership uit gegroeid?

Thomas: “SDM realiseerde al verschillende deals in West-Vlaanderen, zoals recent de Smart Deal van IT Provider uit Tielt en de verkoop van Traxgo uit Waregem aan het Nederlandse Clifford. Het is evenwel duidelijk dat het potentieel van deze dynamische regio vele malen groter is, maar om dat te realiseren zijn lokale verankering en focus echt nodig. BlueBridge heeft haar kwaliteiten meer dan bewezen door op korte termijn haar plaats in de West-Vlaamse markt te veroveren en een tot de verbeelding sprekende groei te realiseren. Voor BlueBridge bieden wij dan weer een ongeëvenaarde ervaring en ‘track record’ in de sector. Adviseurs Luc De Bree en Anthony Vanden Bossche en ikzelf als vennoot, zijn al actief in West-Vlaanderen. We zullen perfect bij het team van Jens en Dirk Vanden Bussche kunnen aansluiten.”

Door de samenwerking combineren we lokale verankering en marktkennis met decennialange ervaring.

 

STERCK. Waaruit bestaat de samenwerking?

Jens: “Door de krachten op commercieel vlak en inzake uitvoering van transacties te bundelen, zullen we onze klanten een uitzonderlijke dienstverlening kunnen bieden. Ook het ‘Smart Deals’-concept, een unieke formule die ondernemers toelaat een deel vermogen vrij te stellen en tegelijkertijd de onderneming en haar aandeelhouderschap te versterken, heeft een enorm potentieel in de provincie. Het is de bedoeling om het ‘Smart Deals’-concept breed uit te dragen in de regio.”

STERCK. Kan je dit concept nog iets meer toelichten?

Thomas: “Smart Deals zijn een alternatief voor een 100% strategische verkoop of de verkoop aan private equity. Zo’n transactie laat toe om het bedrijf te versterken met een brede groep investeerders, sleutelfiguren te verankeren in het aandelenkapitaal, een deel bedrijfsvermogen veilig te stellen en gediversifieerd te investeren in andere Smart Deals. Zo investeren ondernemers in elkaars bedrijf.”

Onafhankelijkheid

STERCK. Wie zal wat doen?

Jens: “Vanuit Brugge zullen Thomas en ikzelf, als vennoten, het team aansturen. Daarbij krijgen we ondersteuning van een lokaal West-Vlaams commercieel team, een equipe van acht medevennoten en een tiental analisten (beide in Antwerpen) in aanvulling op het analistenteam in Brugge.”

jens-vanden-bussche-bluebridge

STERCK. Welke gevolgen heeft dit voor klanten en medewerkers van beide ondernemingen?

Thomas: “Door de samenwerking combineren we lokale verankering en marktkennis met decennialange ervaring. Hierbij zullen we inzetten op de speerpunten: ‘no cure no pay’, volledige ontzorging en het ‘Smart Deals’-concept. Door onze onafhankelijkheid, 100% focus en met een gezamenlijk team van 35 mensen, kunnen we absoluut de beste dienstverlening in de markt bieden.”

STERCK. Hoe is de markt waarin jullie actief zijn, de jongste jaren geëvolueerd?

Jens: “Ondanks de economische onzekerheid van de afgelopen jaren door enkele opeenvolgende crisissen – COVID, de oorlog in Oekraïne, stijgende intresten en hoge inflatie – hebben onze beide bedrijven recordjaar na recordjaar gerealiseerd. De belangrijkste driver voor de business blijft de pensioengolf bij ondernemers. De Tijd bracht onlangs nog cijfers naar buiten. Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de familiale ondernemers ouder dan 60 is. De komende vijf jaar zullen ongeveer 10.000 overdrachten van familiebedrijven per jaar plaatsvinden. Daarvan is de koper in 30 tot 35 procent van de gevallen, een partij buiten de familie. Dat betekent een massa aan transacties. Als gespecialiseerde adviseur met lokale verankering zijn we perfect geplaatst om ondernemers hierbij strategisch te begeleiden en te ontzorgen.”

STERCK. Hoe spelen jullie daarop in?

Thomas: “Voor veel ondernemers is de transitie in aandeelhouderschap een prioriteit. We zien ook dat andere adviseurs, zoals accountants, zich op de markt begeven. Dat heeft al geleid tot een stuk consolidatie in onze sector. M&A blijft evenwel een hypergespecialiseerde business. Wij geloven dat we door onze onafhankelijkheid, 100% focus op M&A en met een gezamenlijk team van 35 mensen, de beste dienstverlening kunnen bieden.”

Jens: “No cure, no pay betekent dat we alleen een honorarium aan de klant rekenen bij de succesvolle realisatie van een transactie waarbij we volledige ontzorging hebben geboden. Onze slogan is niet voor niets ‘ondernemen is uw vak, dealmaking het onze’. Daarnaast zullen we blijvend inzetten op het ‘Smart Deals’-concept, wat voor veel ondernemers een uitstekend alternatief is voor een volledige verkoop of verkoop aan private equity. Zeker bij familiale opvolgingsproblematiek is het ‘Smart Deals’-concept een gedroomde oplossing.”

De komende vijf jaar zullen ongeveer 10.000 overdrachten van familiebedrijven per jaar plaatsvinden.

Pensioengolf

STERCK. Wat verwachten jullie van de toekomst? Welke evoluties zullen zich dan afspelen?

Thomas: “De belangrijkste driver blijft de pensioengolf bij ondernemers. Ook zien we bij jongere ondernemers meer en meer het inzicht groeien dat het niet meer van deze tijd is om het familiebedrijf koste wat het kost tot aan de pensioenleeftijd 100% in handen te willen houden, om het dan aan de kinderen over te dragen. Deze jonge ondernemers zijn vragende partij om zich veel vroeger te laten omringen door medeaandeelhouders, zoals sleutelpersoneel. Die mensen kunnen op verschillende niveaus – zowel strategisch, operationeel als financieel – toegevoegde waarde leveren.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels