Schakelen tussen mens en organisatie gaat makkelijker als externe partij
Annick Defoort Astrana

Schakelen tussen mens en organisatie gaat makkelijker als externe partij

Praktijck - Astrana

In een steeds complexere bedrijfsomgeving is het cruciaal om te investeren in de ontwikkeling van je personeel. Door medewerkers in hun kracht te zetten en constructief te laten samenwerken, bouwt u een veerkrachtige organisatie uit. Helaas wordt die groei vaak, al dan niet bewust, belemmerd door interne spanningen, vastgeroeste procedures of tegenstrijdige doelstellingen. Een externe coach biedt een verfrissende, neutrale en onbevooroordeelde kijk op je onderneming.

U merkt spanningen onder je personeel? Er is weerstand na het invoeren van enkele veranderingen? Een conflict is geëscaleerd en u weet niet hoe u ermee verder moet? Een medewerker twijfelt over zijn loopbaan? Het zijn allemaal situaties die u wellicht herkent. Samenwerken betekent niet alleen samen op de werkvloer zijn, het betekent samen bouwen aan de toekomst van het bedrijf. Dat brengt meer dan eens spanning met zich mee. Als interne medewerker is het moeilijk om objectief naar problemen of uitdagingen te kijken, soms merkt u ze na verloop van tijd niet eens meer op. Daarom is het zinvol je te laten bijstaan door een externe coach.

Proces- en mensgericht coachen

Individuele loopbaanbegeleiding, leren omgaan met stress, workshops over leiderschap, opleidingen op de werkvloer over changemanagement, sessies over feedback en communicatie,… Er zijn tal van manieren om jezelf en je personeel te begeleiden bij persoonlijke groei en ontwikkeling. In al deze sessies en opleidingen zijn veiligheid en integriteit cruciaal. Net daarom zal een externe coach dieper kunnen graven dan je inhouse hr-afdeling. Er is meer anonimiteit, meer zekerheid dat er geen repercussies zullen volgen en minder operationele betrokkenheid of voorkennis. Bovendien brengt de frisse, objectieve blik van een externe coach nieuwe inzichten met zich mee.

Niets is wat het lijkt

Een van de eerste dingen die ik in mijn opleiding tot coach leerde, was: niets is wat het lijkt. Er zijn altijd verschillende kanten aan een verhaal. Enkel door empathisch te luisteren en de situatie te ontmantelen, komen we tot de kern. Pas dan kunnen we weer vooruit. We vertalen problemen naar kansen en zoeken tools om gedrag of situaties te optimaliseren. Dat doen we op een manier waar iedereen zich goed bij voelt. Soms is dat door botsende persoonlijkheden met elkaar te verenigen, door tot een duidelijke rol- en taakverdeling te komen, door stresspunten te lokaliseren en te reduceren, door wensen en verlangens op een constructieve manier te leren uiten. Elk van deze oplossingen heeft een positieve impact op het individu en de organisatie.

Onderhuidse spanningen, wat de oorzaak ervan ook mag zijn, hebben vroeg of laat een negatieve impact op je onderneming. Laat ze niet sluimeren, schakel iemand in om je team bij te staan, op een constructieve manier samen te werken en je onderneming naar een hoger niveau te tillen.

Astrana
www.astrana.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels