Strategie zit vervat in het DNA van KIXX, een communicatie- en marketingbureau in Loppem. Hun missie: klanten bijstaan in het bereiken van hun doelpubliek. “En dat doen we niet ondoordacht. Met marketing en communicatie kan je zoveel bereiken als er maar een goede tactiek achter zit”, aldus zaakvoerder Mark Caelenberghe.
Bij KIXX kom je niet zomaar langs voor een nieuw logo, website of communicatiecampagne. De eerste vraag is er steeds: waarom wil je vernieuwen en wat wil je bereiken? “Door vanuit dat idee te vertrekken, zijn de resultaten doelgerichter en effectiever”, vertelt Mark Caelenberghe. Hij startte KIXX in 2008. Vandaag telt het kantoor 22 medewerkers en een uitgebreide klantenportefeuille. “Al vanaf dag één is ons doel om de bedrijfsstrategie mee uit te rollen in de communicatie en marketing.”
Netvliesmarketing
Alles start dus met een doel en een plan van aanpak. “Ik ondervind dat veel bedrijven een website of campagne maken in functie van hun product en van hun bedrijf. Ze kijken niet naar de klanten of eindgebruikers”, zegt Mark. “Vergis je niet: je klant en je eindgebruiker, dat kunnen twee heel verschillende doelgroepen zijn. Denk maar aan een tijdregistratiesysteem. De zaakvoerder of office manager implementeert dat, maar de werknemers gebruiken het. Welke raakvlakken heb je met deze twee types klanten? Weet je hoe je hen moet aanspreken, dan maak je je merk sterker.”
En bij dat proces is strategie de basis. Eens die bepaald is, hanteer je bepaalde tools. Vervolgens kan je meten, evalueren en bijsturen tot de gewenste resultaten bereikt zijn. Met strategische communicatie weet je exact op welke knoppen je moet drukken om een doel en een publiek te bereiken. Je weet wat werkt en wat niet. “Zo halen we leads uit de toevalsfeer en maken we ze heel concreet”, zegt Mark. “Wij noemen het ook wel netvliesmarketing: uitzoeken via welke kanalen en op welke momenten je op het netvlies van je doelgroep verschijnt door hun gedrag te observeren.”
Digitale maturiteit
Groei start volgens Mark bij het kennen van de koopmotieven van je klanten. Daar stem je vervolgens je eigen processen op af. Je moet je USP’s dus omzetten naar concrete voordelen voor de klant. Met effectieve communicatie als resultaat. Communicatie en marketing zijn ook twee sectoren die vliegensvlug evolueren. Hoe gaat KIXX daar mee om? “Beleving is belangrijk. Daar zet iedereen fors op in. Het hangt eigenlijk samen met de boodschap die wij al sinds 2008 verkondigen: je klant communicatie bieden die hij of zij wil horen, lezen of zien. Daarnaast merken we dat het digitale aandeel in campagnes gevoelig hoger ligt. Al is Vlaanderen heel traditioneel en loopt het op dat vlak achter ten opzichte van bijvoorbeeld Nederland. Daar is iedereen bezig met het meten en analyseren van campagnecijfers. Ook de designs zijn daar echt on point. Hier ontbreekt die digitale maturiteit nog”, besluit Mark.