De juiste wagens kiezen voor een fleet? Zelfs voor doorwinterde autospecialisten en -fiscalisten is het een stevige kluif. Dankzij de samenwerking met Top Motors is dat voor Vytech geen zorg meer.
Vytech legt zich toe op klassiek constructiewerk, detachering (onderhoud van het machinepark bij klanten), industriële verhuizingen en machinebouw. “Wij werken op sites in Duffel en Menen, waar we op een team van ruim 130 mensen kunnen rekenen”, vertelt Pieter Desmedt, financieel manager en verantwoordelijke voor het wagenparkbeheer.
Voor fleetmanagement werkt de onderneming al een tijdje samen met Top Motors. “Zij ontpoppen zich voor ons al jarenlang tot een geschikte partner. Hun vijf merken (Audi, Volkswagen, Seat, Skoda en Cupra) zorgen voor een brede diversificatie en maken het mogelijk om inzake wagenkeuze een ‘doorgroeipatroon’ aan te bieden aan onze medewerkers die er een personenwagen mogen bestellen. Door hun geografische spreiding (Top Motors heeft vestigingen in Wevelgem, Roeselare, Waregem, Kortrijk, Oudenaarde en Kruisem) kunnen onze mensen terecht in het filiaal naar hun keuze. Bovendien zorgt de uitstekende interne communicatie bij Top Motors ervoor dat elke salespersoon van hun organisatie op ieder moment informatie heeft over alle lopende dossiers. Die transparantie is een groot pluspunt op vlak van communicatie.”
“Klopt”, pikt Sofie Vanneste in. “In samenwerking met een onderneming werken wij telkens weer een ‘car policy’ op maat uit, waarin de wagenlijst, de opties en andere cruciale afspraken zorgvuldig zijn uitgewerkt. Op die manier kunnen we de identiteit van onze klant maximaal respecteren.”
Benchmarking
Met een tot in de puntjes uitgekiende TCO-berekening, waarin de totale kostprijs van bepaalde modellen voor een klant erg zorgvuldig is beschreven, heeft Top Motors nog een belangrijk ijzer in het vuur.
“Weinig concessiehouders gaan zo ver als wij doen”, vervolgt Sofie. “Hoewel zo’n berekening nooit exacte wetenschap kan zijn – je weet nooit wat er met een wagen kan gebeuren – geven we daarmee toch een vrij nauwkeurige inschatting en kunnen we voor fleetklanten ook modellen met verschillende aandrijvingen (benzine- of dieselmotor, hybride of volledig elektrisch) binnen ons gamma ten gronde vergelijken. Op die manier plaatsen we het prijsverhaal in een zo correct mogelijke context.”
“Dankzij de door Top Motors zelf ontwikkelde TCO-tool weten we nagenoeg exact de kost van elke wagen op maandbasis, waardoor we nooit voor budgettaire verrassingen komen te staan”, beaamt Pieter. “Bovendien kunnen we dankzij dat minutieuze rekenmodel appelen met appelen vergelijken. Als de autofiscaliteit wijzigt – iets wat in ons land wel vaker gebeurt – houdt Top Motors daar meteen rekening mee en krijgen we snel een aangepaste wagenlijst door. Dankzij die aanpak is fleetbeheer voor ons een stuk eenvoudiger en krijgen onze medewerkers een up-to-date keuze.”
Laadinfrastructuur
Als een Vytech-medewerker voor een elektrische wagen kiest, kan hij bij de totale mobiliteitspartner (Top Motors biedt ook mogelijkheden voor fiets- en stepsleasing, red.) zelfs aankloppen voor de laadinfrastructuur. “Wij brengen de klant dan in contact met EDI (Electric by D’Ieteren), dat de laadpalen kan voorzien op hun parking en/of bij de medewerker thuis. Ook dat elektrisch verbruik is trouwens perfect geïntegreerd in de TCO-berekening. Als klanten in één beweging hun integrale wagenpark willen vergroenen, kunnen wij via Top Way die auto’s aankopen en hen een all-in oplossing voor semi- of volledig elektrische voertuigen aanbieden”, verduidelijkt Sofie Vanneste.
“Wij kijken ernaar uit om de samenwerking in de toekomst verder te zetten en eventueel nog te intensifiëren”, besluit Pieter Desmedt.
Top Motors
www.topmotors.be
Vytech
www.vytech.be