Waar komt onze energie in de toekomst vandaan? Het nucleaire verhaal mogen we alvast vergeten. 15 jaar geleden hebben onze politici die boot bewust gemist en nu is het te laat. Spijtig, want het is vrij goedkope stroom die veilig te maken is en heel weinig afval oplevert, die perfect en compact verwerkbaar is. Frankrijk heeft daar destijds wel op ingezet en haalt daar competitief voordeel uit.
Gascentrales? Vergeet het. Gas verbranden creëert véél CO2. Bovendien zouden ze maar beperkt moeten draaien, op momenten dat er weinig zonne- en windenergie is. Rendabel worden ze dus nooit, ook daarom zou het onzinnig zijn dergelijke centrales te subsidiëren.
Kiezen we dan beter voor wind- en zonne-energie? Absoluut. Op vlak van windenergie is België een goede leerling, die wereldwijd bij de toppers behoort. In de Noordzee beschikken we al over performante windmolenparken. Het is essentieel om die capaciteit de komende jaren nog uit te breiden, al zullen we nooit snel genoeg zijn om puur op hernieuwbare energie te draaien op het moment dat de kerncentrales sluiten. Een ramp is dat niet: het elektriciteitsnet zal niet uitvallen, want in afwachting kunnen we stroom inkopen bij onze buurlanden. Een handig tijdelijk alternatief, maar geen zaligmakende oplossing, want de bevoorrading van grondstoffen wordt met de dag onzekerder. Gas kopen we onder meer aan in Rusland, wat sowieso een geopolitiek risico inhoudt. Bij één of ander conflict, loop je de kans dat de kraan wordt dichtgedraaid.
Wind en zon heb je, over een heel jaar bekeken, genoeg. Daarom is het belangrijk te investeren in slimme opslagmogelijkheden. Dat kan op een natuurlijke manier, zoals bijvoorbeeld in de spaarbekkencentrale van Coo. Die is essentieel voor het opvangen van de groeiende nood aan flexibiliteit, die wordt veroorzaakt door de energietransitie en de schommelingen in het opwekken van hernieuwbare energie. Daar kunnen we in de toekomst meer op inzetten, zoals talrijke Europese landen nu al doen.
‘Vehicle to grid’ (V2G) vormt een tweede reddingsboei. Hierbij fungeren elektrische auto’s ook als energiebron: de batterijen van geparkeerde elektrische auto’s slaan dan overtollig geproduceerde elektriciteit op en geven ze via slimme laadpalen terug aan het (thuis)netwerk af in geval van energieschaarste.
In principe hoeven we niet bang te zijn: er zijn genoeg slimme technologieën (warmtepompen, grote netgekoppelde batterijen, pleinen met intelligente laadpalen) beschikbaar om zo verstandig en energiezuinig mogelijk met elektriciteit om te gaan. Het is kwestie van daar nu op in te zetten, zodat we ook deze boot niet missen.