‘Supra Bazar, je vindt er alles.’ Dat is al bijna zestig jaar de slagzin van het familiebedrijf, met winkels in West- en Oost-Vlaanderen. “De komst van de derde generatie was een kantelpunt”, zegt Bavo Vanhalst, die samen met zijn broer Lowie het bedrijf leidt. “We profileren onszelf als partner voor het leven van de moderne klant. Tijdens de ‘circle of life’ groeien we mee. Van geboortelijst tot eerste schooldag, kotleven, samenwonen, ouderschap, … En met elk nieuw leven begint een nieuwe cirkel.”
In 2019 bestond Supra Bazar 55 jaar. Het jubileum kon niet uitgebreid gevierd worden – COVID-19, weet u wel? – maar de derde generatie binnen het bedrijf bleef allesbehalve bij de pakken zitten. Ze bliezen een nieuwe wind doorheen de onderneming, met een vernieuwde huisstijl, tone-of-voice en nieuwe uurroosters. Ook de bedrijfscultuur werd grondig aangepakt. “We hebben een kleine 250 medewerkers en samen met hen evolueren we naar Supra Bazar 3.0”, legt Bavo Vanhalst uit. Als CEO vormt hij een complementaire tandem met zijn broer Lowie, COO binnen het bedrijf. “Met ons volledige team willen we het verhaal van Supra Bazar verder zetten en kracht bijzetten. Daarvoor ondersteunen en stimuleren we ondernemerschap van binnenuit en creëren we ruimte voor evolutie.”
Actief engagement als hefboom
Net als aan hun team en hun visie bouwt Supra Bazar gestaag verder aan een sterk netwerk en een lokale verankering. Door in netwerken aanwezig te zijn, en ze soms zelf op te zetten, delen de broers hun ervaring en doen ze inspiratie op van andere ondernemers. Bavo: “Daarvoor nemen we graag een actief engagement op. Netwerken draait allesbehalve om directe financiële return of een hogere verkoop. Het is een manier om onze toekomstvisie vorm te geven. Zo staan we met VLAJO Ondernemers ook geregeld voor de klas. Door studenten mee te nemen in ons verhaal, werpen we zelf een andere blik op onze huidige visie en op de uitdagingen en kansen voor morgen. Waar kunnen wij, vanuit onze rol en kennis, bijdragen bij anderen? Zeker in West-Vlaanderen zijn heel wat familiebedrijven actief. Die kampen vaak met dezelfde uitdagingen en we delen graag onze ervaringen.”
De afgelopen jaren is ondernemen complexer geworden. Met name de retail staat sterk onder druk. Supra Bazar vaart evenwel zijn eigen koers. “We kijken niet naar anderen, maar doen ons eigen ding. Dat deed onze grootvader in de jaren zestig ook al. Anderen kochten tweedehandsmateriaal van het leger, maar hij koos toen bewust voor nieuw materiaal. Zo bouwde hij relaties op met leveranciers, voor het leger uitverkocht was en veel van zijn concullega’s terug van nul moesten beginnen”, vertelt Bavo. “De tweede generatie zette in op beurzen en verbreedde het netwerk. Mijn broer en ik trekken volop de kaart van de klant. Zowel particulieren als ondernemers hebben in onze winkels een laagdrempelig antwoord voor de meest uiteenlopende vragen. Het open, verwelkomende en ongedwongen karakter in de winkels matcht perfect met de West-Vlaamse no-nonsense.
Professionalisering en aandacht voor hr
De gemiddelde anciënniteit bij Supra Bazar ligt ver boven het Belgische marktgemiddelde. Nochtans is het geen nine-to-five. De fysieke winkelomgeving is zeven op zeven open. Bavo Vanhalst: “Om die vraag naar flexibiliteit en inzet te compenseren, werken we elke dag hard aan ons hr-beleid. Zo dragen verbeterde uurroosters aanzienlijk bij aan een goede work-life balance voor onze mensen. De voorbije jaren stond ook een verdere professionalisering hoog op onze agenda. We bouwden duidelijke interne structuren uit en omringden ons met complementaire mensen. Als ondernemer de eigen sterktes en zwaktes kennen en erkennen is een grote troef op de weg naar succes. We wisselen graag van gedachten met gelijkgestemde ondernemers. Of we ontvangen hen met plezier in onze winkels om hen te ondersteunen met het ruime assortiment.”
Supra Bazar
Driemasten 109
8560 Gullegem - België