Beter een goede buur dan een verre vriend: het is een principe dat de zaakvoerders van RDL en Dessauvage allebei huldigen. De samenwerking verloopt zelfs zo goed dat ze intussen jaren geleden is overgevloeid naar de tweede generatie.
RDL Engineering is een familiebedrijf van de tweede generatie. Roland De Leersnijder startte destijds met een onderneming die zich toelegde op de fabricage van automatiseringssystemen voor intern transport. Gaandeweg kwamen er nog twee pijlers bij: lifting (auto- en goederenliften) en oplossingen voor een ‘smart workflow’ (systemen voor de ergonomische inrichting van werkposten). Zijn drie zonen Xavier, Dominiek en Vincent namen intussen de zaak over. “Met onze oplossingen verhogen we de productiviteit en rentabiliteit bij onze klanten”, verklaart Vincent De Leersnijder, die de aankopen en de administratie behartigt. Dominiek staat in voor de automatiseringsoplossingen, Xavier ontfermt zich over de auto- en goederenliften. Cruciale beslissingen nemen ze altijd samen.
Eén leverancier, één factuur
Circa een kilometer verderop in dezelfde Ambachtenstraat in Izegem, vinden we Fien Dessauvage terug. Daar runt ze een onderneming die zich voor talrijke klanten uit hoofdzakelijk West- en Oost-Vlaanderen ontpopt tot een cruciale partner voor onder meer kantoor-, print- en magazijnbenodigdheden. “Mijn vader is destijds gestart met een papierhandel, mettertijd hebben we ons aanbod gevoelig uitgebreid. Daardoor beschouwen talrijke zakelijke klanten ons als hun centraal aanspreekpunt: één leverancier, één factuur, dat is gewoon handig.”
Vincent De Leersnijder knikt instemmend. “Vader Roland bestelde vele jaren geleden voor het eerst kantoorpapier bij Fiens papa. Daaruit is een partnership gegroeid dat wij met de tweede generatie graag verder zetten. Indien mogelijk, werken we zoveel mogelijk samen met lokale bedrijven, al maakt de nabijheid van Dessauvage voor een vlotte flow eigenlijk niet zoveel uit. In noodgevallen gebeurt het wel eens dat wij bij hen binnenspringen als we dringend iets nodig hebben, maar doorgaans gaat het anders. De regel is dat als iemand in de grote receptiekast het laatste stuk van een bepaald kantooritem meeneemt, die persoon de lege verpakking op mijn bureau legt. Dan plaats ik dezelfde dag nog een bestelling op de webshop van Dessauvage en krijgen we dezelfde week nog de levering.”
Vlotter navigeren
Dessauvage investeerde dit jaar in een grondige update van de website, die nog klantvriendelijker is geworden. “De online winkel zit nu nog logischer in elkaar: als iemand bijvoorbeeld blauwe balpennen bestelt, kan hij desgewenst meteen ook balpennen in andere kleuren aanklikken. Zo kunnen klanten sneller door ons aanbod navigeren.”
De webshop biedt nog andere voordelen, heeft Vincent ervaren. “Het heeft me geleerd dat het aanbod van Dessauvage omvangrijker is dan ik dacht. Daardoor nemen we nu vermoedelijk wel meer producten af dan vroeger. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat zij ook ergonomische oplossingen verdelen, zoals zit-sta-tafels en andere hulpmiddelen die het lichaam van medewerkers sparen. We zijn dermate content van hun service dat we nooit hebben overwogen om met een andere partij in zee te gaan. Als alles goed verloopt, is dat ook helemaal niet nodig. Voor ons is een vlotte dienstverlening veel belangrijker dan het prijskaartje.”
Dessauvage blijft intussen investeren in duurzaamheid. “Dat weerspiegelt zich bij de papierselectie onder meer in producten die volledig aan de EUDR-verordening (schrijft voor dat producten niet mogen zorgen voor ontbossing of aantasting van bossen, red.) beantwoorden. Onze dienst na verkoop zal in de toekomst nog harder inzetten op circulariteit, bijvoorbeeld door vooral te kiezen voor fabrikanten waar je ook op lange termijn nog terechtkan voor wisselstukken van kantoorapparatuur.”
RDL Engineering
www.rdl-engineering.com
Dessauvage
www.dessauvage.be