Een succesverhaal schrijven in coronatijden? Het kan, zo toont de groei van Callant aan. De verzekeraar met kantoren in Oostkamp, Antwerpen en Geel heeft een goed 2020 achter de rug en kijkt hoopvol uit naar wat 2021 zal brengen. “Zeker in deze branche moet je over een aangeboren portie ondernemerschap beschikken, over de goesting om een kampioen te willen zijn. Dat is cruciaal in een sector die volop consolideert, met als voornaamste keuze: overlaten of overnemen.”
Peter Callant straalt, in coronatijden misschien zelfs nog meer dan ooit. “Normaliter ben ik iemand die geleefd wordt door zijn agenda, maar als deze pandemie één groot voordeel heeft, is dat alles vertraagt. Ik heb het afgelopen jaar meer tijd kunnen spenderen aan mijn nieuw samengesteld gezin. Ik voel me gelukkig, en wie dat gevoel ervaart, heeft automatisch meer kans op succes.”
Gezond koken
STERCK. Delen ook uw 130 medewerkers dat gevoel in tijden waarin telewerk meer dan ooit tot een nieuwe manier van werken is uitgegroeid?
Peter Callant: “We hebben verschillende initiatieven genomen in het kader van ‘well being’ van onze mensen. Zo hebben we bijvoorbeeld iedereen een gezond kookboek bezorgd, waarvan we merken dat iedereen daar toch op een plezante manier mee bezig is, en houden we sowieso regelmatig contact. Het heeft er alle schijn van dat telewerk ook na corona een soort nieuwe standaard zal worden, maar iedereen ervaart hoe cruciaal het is om met elkaar in verbinding te blijven staan. Daarom lijkt het me een goed idee dat onze mensen in de toekomst toch minstens één à twee keer per week naar kantoor blijven komen.”
STERCK. Callant behoort tot de top tien van de Belgische verzekeringsmakelaars en staat zelfs op het podium als we louter kijken naar verzekeringsbedrijven die nog volledig in familiale handen zijn. Hoe verklaart u die groei?
Callant: “Eerst en vooral hebben we waarden zoals openheid, transparantie en integriteit altijd hoog in het vaandel gevoerd. Secundo moet je ook in deze markt de ambitie hebben om te willen uitblinken. We hebben in 2020 een interne groei van bijna tien procent gerealiseerd, wat erg veel is, en mochten onlangs de overname van DPS (een Antwerps kantoor, red.) aankondigen. Daardoor kunnen we onze positie nog versterken. Kijk, we werken in een sector waarin het steeds meer draait over overnemen of overlaten. Wie een verzekeringsbedrijf heeft, maar minder voeling heeft met ondernemerschap, kiest vaak voor dat laatste.”
Voor ondernemingen zijn verzekeringen tegen een cyberaanval eigenlijk een must geworden.
Tractie genereren
STERCK. In welke mate is de rol van een verzekeraar de voorbije jaren geëvolueerd?
Callant: “De tijd is voorbij dat het vooral draaide om verzekeringen verkopen. Er komt nu zoveel meer bij kijken, waardoor een verzekeraar meer dan ooit een sterke manager moet zijn. Aspecten zoals de antiwitwaswetgeving, GDPR (de privacywetgeving, red.), de digitalisering en aangepaste Europese normen hebben ertoe geleid dat onze job almaar complexer wordt. Dat vergt veel van verzekeraars. Kijk, moe ben je op het eind van de dag sowieso, maar je aanvaardt die vermoeidheid veel makkelijker als je merkt dat je tractie gegenereerd hebt. Verzekeringsmakelaar zijn is een stiel die je in de genen moet hebben. Als je over dat talent beschikt, kan je excellente prestaties leveren, zonder echt het gevoel te hebben dat je hard aan het werken bent.”
STERCK. Kan één verzekeringsmakelaar nog alle expertise in huis hebben voor elk type verzekering?
Callant: “Onmogelijk. We verzekeren tienduizenden gezinnen, maar groeien vooral in het segment van kmo’s en bedrijven van meer dan 50 of 100 medewerkers. Daar zitten veel transport-, logistieke en bouwbedrijven bij, maar we verzekeren ook speciale risico’s zoals vliegtuigen, visserboten en zijn de nummer één met fietsomnium.be. Eigenlijk zijn we door de jaren heen uitgegroeid tot een competentiecenter waar klanten voortdurend op kunnen terugvallen voor knowhow. Ze blijven werken met hun vaste makelaar als contactpersoon, maar uiteraard moet die kunnen rekenen op de expertise van een breed specialistenteam.”
- >3 vestigingen(Oostkamp, Antwerpen, Geel)
- 54 leeftijd Peter Callant
- >130 medewerkers
- 130 miljoen euro omzet in 2020
STERCK. Maakt de toenemende complexiteit het moeilijker om extra mensen aan te werven?
Callant: “Het is een feit dat in deze sector globaal gezien de uitvloei groter is dan de instroom. Zelf merken we daar gelukkig weinig van, omdat ons waardegedreven hr-beleid de vruchten plukt van een sterke bedrijfscultuur, gecombineerd met een grote naambekendheid. We zijn apetrots op onze reputatie van meest sportieve makelaar, want sport verbindt mensen. Dat mocht ik ervaren toen ik samen met enkele andere West-Vlaamse ondernemers deelnam aan triatlonwedstrijden (‘Code Roth’), waaraan op de West-Vlaamse regionale zender vijf jaar geleden ook een televisieprogramma was gewijd. Ik ben ook even voorzitter geweest van voetbalclub KV Oostende. In normale tijden is sport een gedroomde manier om aan netwerking te doen, we zullen daar zeker blijven op inzetten.”
Cyberaanval
STERCK. Welke trends typeren de verzekeringsbranche in coronatijden?
Callant: “Eén ding is niet veranderd: verzekeringen zijn een ‘afpakmarkt’. Als de economie krimpt, daalt automatisch ook het verzekeringsincasso. Toch zijn er in 2020 een aantal producten opgedoken die extra aandacht verdienen. Zo zijn voor ondernemingen verzekeringen tegen een cyberaanval eigenlijk een must geworden.
Een verzekeraar moet meer dan ooit een sterke manager zijn.
De vraag is niet langer of je met zo’n aanval wordt geconfronteerd, maar wannéér het zal gebeuren. Daarnaast hebben bedrijven zich sinds maart 2020 voortdurend moeten aanpassen aan de door de overheid opgelegde coronaregels. In die optiek helpt een rechtsbijstandsverzekering absoluut om de gemoedsrust te verhogen. Ten derde staan mensen nu ook meer stil bij het afsluiten van een extra gezondheidsverzekering, vanuit het besef dat de verplichte verzekering bij de mutualiteit eigenlijk onvoldoende is.”
STERCK. Heeft dat geleid tot een boom in het afsluiten van dergelijke verzekeringen?
Callant: “Er zijn wel extra contracten voor afgesloten, maar nog altijd veel te weinig. Je merkt bijvoorbeeld dat bedrijven investeren in extra firewalls om cyberaanvallen tegen te gaan, maar nog aarzelen om een verzekering te nemen die hen behoedt voor zware financiële schade.”
Gewapend tegen terugval
STERCK. Welke bewegingen verwacht u dit jaar op de markt?
Callant: “Omdat het BNP zal dalen, zullen we ook minder premies kunnen innen, want bepaalde verzekeringen (bijvoorbeeld arbeidsongevallen, omzetverzekering …) zijn nu eenmaal rechtstreeks gerelateerd aan het zakencijfer van bedrijven. Vermoedelijk zal de sector er met circa drie procent op achteruitgaan. Door onze interne groei, de recente overname én de vaststelling dat we geen enkele klant zijn kwijtgespeeld, zijn we daar gelukkig voldoende voor gewapend. Dat laatste is essentieel in een ‘afpakmarkt’. Als de retentiegraad hoog is, blijf je die recurrente inkomsten halen.”
De corona-impact heeft ook in de verzekeringsmarkt tot een verbetering van de digitale dienstverlening geleid. “We zullen evolueren tot een servicemodel met als slogan: digitaal waar het kan, face to face als het moet. In functie daarvan heb ik ook mee geïnvesteerd in My Faro, een digitaal platform dat klanten een transparant overzicht biedt van alle polissen voor pensioenopbouw, overlijden en arbeidsongeschiktheid. Zo kunnen mensen op elk moment hun verzekeringen consulteren en optimalisaties nastreven om aan de behoeften voor het behoud van hun levensstandaard te voldoen”, aldus Peter Callant.
STERCK. Welke stappen plant u voor de verdere expansie van uw bedrijf?
Callant: “De overname van DPS versterkt onze positie in de Antwerpse regio. Op termijn willen we graag ook nadrukkelijker aanwezig zijn in Vlaams-Brabant. Voor bedrijven die verzekeringen voor hun buitenlandse vestigingen willen afsluiten, zullen we blijven samenwerken met zorgvuldig geselecteerde internationale partners. Op langere termijn hoop ik dat de zaak in familiale handen kan blijven. De vooruitzichten zijn op dat vlak alvast goed, want er is zeker interesse en goesting bij mijn kinderen. Maar: dat is verre toekomstmuziek, ik wil graag nog zelf zeker tien jaar meegaan (lacht).”