Soms is een reportage over een autotest schrijven nagenoeg overbodig, zeker voor wie het gelaat van de testrijder heeft gezien. Met een kamerbrede glimlach stapte Mathieu Van de Velde van Veld K Architecten na afloop uit de BMW 745 e hybride. “Wat. Een. Bom.” Een fiscaal aftrekbare bom, bovendien. De opvolger van de 740 e doet het dan ook uitstekend bij ondernemers, weten ze bij BMW Dejonckheere uit Roeselare.
Een topervaring. En wat een optrekvermogen!” Mathieu Van de Velde geraakte haast niet uitgepraat over zijn dagje met dit begin 2019 gelanceerde luxueuze hybridemodel van de gereputeerde Duitse autobouwer. “Ik had vroeger wel al eens met een BMW van één van mijn vrienden gereden, maar dat kon niet tippen aan deze ervaring”, lacht hij.
Koffie en podcasts
De interesse waarmee de architect in de showroom van de Roeselaarse concessiehouder rond liep, verraadde het al: auto’s kunnen hem ten zeerste bekoren. Tenminste, als ze aan zijn (strenge) criteria voldoen. “Imago, esthetiek en functionaliteit: dat zijn, in die volgorde, voor mij de parameters op basis waarvan ik een auto selecteer. Het is ook de reden waarom ik nu met een Audi A5 rijd. Een auto moet voor mij comfortabel zijn, omdat ik heel vaak onderweg ben. Koffietje drinken, intussen naar een podcast luisteren,… met een wagen rijden mag gerust een hele belevenis zijn. Op dat en vele andere vlakken heeft deze BMW de test met vlag en wimpel doorstaan.”
Het imposante acceleratievermogen krijgt bij dit model nog een extra dimensie.
Kan het ook anders? Bayerische Motor Werke blijft innoveren. Dat zie je ook aan het uiterlijk van dit raspaardje. “Een stijlvolle neus met een mooie grid, die zorgt voor een robuuste look. Mooie lijnen, verfijning tot in het kleinste detail. Ook het interieur kon ik best wel pruimen, ja. Het ademt de herkenbare BMW-identiteit.”
Eyecatchers binnenin: de luxueuze zetels, die in alle richtingen instelbaar zijn. Ook de connectiviteit met de smartphone spreekt tot de verbeelding. “Draadloos opladen, tal van handige features die beschikbaar zijn via de BMW-app,…: leuke gadgets”, aldus Van de Velde.
Veld K Architecten
Mathieu Van de Velde (MVDV Architectuur) en Tom Van de Kerckhove (Van de Kerckhove Architecten) zijn de zaakvoerders van Veld K Architecten. Het kantoor werkt met een team van twaalf mensen die interieur-, architectuuropdrachten en de omgevingsaanleg ontwerpen en coördineren. Het bedrijf werkt zowel voor particulieren, kmo’s als de overheid en verhuisde recent naar een nieuwe locatie in Tielt.
Informatie
De wagen verrast je inderdaad op tal van fijne toeters en bellen. Zo projecteert het head-up display in kleur alle relevante gegevens voor de rit in het gezichtsveld van de bestuurder. “Actuele snelheid, entertainment-, telefonie-, navigatie-informatie,… het is allemaal direct beschikbaar. Ook de ‘display key’ is leuk om mee te werken: je bedient er de ventilatie en de verwarming mee, ziet hoeveel rijbereik je nog hebt en kunt de auto ook op afstand inparkeren dankzij ‘remote control parking”, stipt sales manager Jan Hendriks aan.
Mooie lijnen, verfijning tot in het kleinste detail.
Parkeren doet Mathieu Van de Velde het liefst nog zelf, “maar zelfs dat is een aparte ervaring. De 360° Surround View zorgt dat je een totaalbeeld krijgt over de zone waarin je parkeert. Op die manier wordt je wagen stallen echt kinderspel.”
Sfeervolle cocon
Hendriks knikt instemmend. “Onderweg zijn met dit model, is een echte verademing. ’s Avonds ervaar je die beleving op zijn best. Terwijl de duisternis je omarmt, hult de sfeervolle verlichting je in een cocon waarin je liefst zo lang mogelijk vertoeft. Pure ontspanning na elke werkdag, waardoor je relaxed thuis aankomt. De talrijke rijhulpsystemen laten je ook toe om optimaal te genieten, al blijft concentratie uiteraard wel geboden.”
De 740 e verkocht vorig jaar al prima, maar met dit model heeft de bekende autofabrikant een nog verbeterde versie op de markt gebracht. “De motorisatie van de 740 e was met zijn 2-liter 4-cilinder motor lichter in zijn vermogen”, pikt Jan Hendriks in. “De 745 e veegt dat kordaat van de baan: 6 cilinders en een drieliter zorgen voor een bolide die heel soepel rijdt. De combinatie van de zescilindermotor en de efficiënte hoogspanningsaccu van de nieuwe generatie zorgt voor een CO2-emissie die netjes onder de grens van 50 g/km blijft, waardoor de wagen fiscaal heel interessant wordt.”
De constructeur is er goed in geslaagd om deze grote berline een sportieve touch te geven.
BMW profileert zich trouwens steeds nadrukkelijker als een trendsetter in de hybride markt. Je vindt ze in de 2-, 3- en 5-reeks en in de X1, X3 en de X5, maar dus ook in de 7-reeks, zeg maar de uitgesproken luxeserie.
“Dynamische rijprestaties met een groot rijbereik, maar ook zuiver elektrisch én lokaal zonder emissie rijden: BMW iPerformance is de ideale kruisbestuiving tussen twee werelden. Het intelligente energiebeheer bepaalt zelf automatisch het ‘partnership’ tussen de elektro- en de verbrandingsmotor, die allebei heel efficiënt worden ingeschakeld.”
Afhankelijk van het door de bestuurder gewenste vermogen en de laadstatus van de accu kan de elektromotor de wagen alleen aandrijven of de verbrandingsmotor ondersteunen. Zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat of remt, wordt de bewegingsenergie omgezet in elektrische energie die voor de elektrische aandrijving in de hoogspanningsaccu wordt opgeslagen. Zuiver elektrisch haalt de wagen een rijbereik tot circa 41?à 45 km. Ideaal om in (groot)steden, al dan niet met een lage-emissiezone, te rijden. De elektrische topsnelheid bedraagt 140 km/u.
BMW Dejonckheere
Dejonckheere is een referentie in de West-Vlaamse automarkt. De onderneming van Christophe Dejonckheere en Leen Desmet is concessiehouder van zowel MINI als BMW. Het bedrijf investeerde vorig jaar in een nieuwbouw tegenover de bestaande showroom in Roeselare. De uitbreiding was nodig omdat de gebouwen te klein waren geworden, dertien jaar na de overname van Hindrickx. Bij Dejonckheere vind je, naast de meest recente nieuwe modellen, ook een uitgelezen aanbod aan tweedehandswagens.
Sportief
“De 745 e is een grote berline, waarbij de constructeur er toch goed in geslaagd is om het geheel een sportieve touch te geven. Die ervaar je onder meer door het imposante acceleratievermogen. Dat behoort sowieso al tot het DNA van dit merk, maar hier krijgt dat nog een extra dimensie”, onderstreept Hendriks.
Mathieu Van de Velde beaamt volmondig. “Het optrekken is inderdaad fenomenaal. Dat hebben ook enkele dames die in ons kantoor ervaren, met plezier ondervonden. Het kleine toertje dat we in de buurt maakten, was een beklijvende ervaring. Aan de manier waarop ze uit de wagen stapten, zag ik dat ze helemaal onder de indruk waren”, besluit hij.
BMW 745 e
plug-in-hybride
Bevindingen
Dynamische rijprestaties met een groot rijbereik.
Stijlvol interieur ademt de typische BMW-identiteit.
Indrukwekkend acceleratievermogen accentueert sportieve touch.
- Verbruik gemengd: 4,2/100 km
- CO2-uitstoot: 48-51 g/km
- 0 tot 100 km/u: 5,2 sec
- Vermogen Kw/pk: 290/394
- Emissienorm: E6
- Afmetingen(mm): 5120 (l) 1902 (b) 1479 (h)
- Gewicht(kg): 2070
- Inhoud kofferruimte (liter): 420 l
- Basisprijs: vanaf vanaf 104.750 euro incl. btw
- Prijs testmodel: 132.000 euro incl. btw