Strategische bedrijfsgebonden communicatie heeft door de jaren heen een grote transformatie doorgemaakt. Als kmo’s vroeger al investeerden in marketing, gebeurde dat meestal op productniveau. Mettertijd groeide het besef dat ook corporate communicatie en employer branding aandacht verdienen.
Gelukkig zijn steeds meer bedrijven er zich van bewust dat ze met het product ‘an sich’ moeilijk het verschil maken. Daarvoor lijken producten te veel op elkaar of worden ze te frequent gekopieerd. De resultaten van onze jaarlijkse enquête (The Big Marcom Survey) over hoe kmo’s investeren in communicatie en marketing, tonen aan dat storytelling en waardegedreven verhalen almaar belangrijker worden. Als je de (eind)klant vraagt naar een bepaald merk en hij/zij antwoordt puur met het product, bewijst dit dat die doelgroep de identiteit van het bedrijf te weinig kent.
Dat is spijtig, want die extra laag communicatie over het bedrijf zelf, toont aan waarom de onderneming doet wat ze doet en welke waarden ze vooropstelt. Bedrijven die erin slagen die boodschap helder te krijgen, verhogen aanzienlijk de kans dat mensen zich met hen zullen identificeren én sneller voor die onderneming zullen kiezen. Hoe meer mensen zich door het DNA van een bedrijf aangetrokken voelen, hoe groter de kans dat ze de producten zullen kopen én dat ze daar misschien ooit wel aan de slag willen. Gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt, kan dat een enorm krachtig wapen zijn.
Het is, met andere woorden, van primordiaal belang om bij de opmaak van een marketingplan duidelijk te definiëren waaraan je je budget zal besteden: hoeveel procent voor corporate communicatie, employer branding, productcommunicatie … en via welke kanalen. De tijd is voorbij dat je een marketingplan puur opstelt in het kader van nieuwe productlanceringen.
Bij ons is zo’n strategisch marketingplan dan ook de Heilige Graal om mee van start te gaan. Dat doen we in cocreatie met de klant, waarbij we nauwgezette antwoorden formuleren op waarom de eindklant voor jou moet kiezen. Om zeker te zijn dat de boodschap door de doelgroep correct wordt geïnterpreteerd, zetten we in op interactieve workshops met de eindklant, zodat we de communicatie indien nodig nog kunnen finetunen (www.brandstrategists.be/tools-we-use). Vol passie en betrokkenheid. Het motto om nieuwe horizonten te verkennen? Fly high and enjoy the ride.