‘Een eigen huis, een plek onder de zon’: het is iets wat TVH Equipment tot voor kort eigenlijk niet écht had. Met de verhuis naar ‘Het Nest’, een gloednieuw gebouw op een steenworp van de vorige vestiging, kwam daar verandering in. Hiermee snijdt de toonaangevende speler in verkoop, verhuur en services van/voor hoogtewerkers, magazijntoestellen, laadbruggen en heftrucks, een ander hoofdstuk in de inmiddels 55-jarige geschiedenis aan. Daarin wil het zijn naamsbekendheid op de integrale Belgische markt nog vergroten.
De iconische, ‘ronde’ thuisbasis van TVH Equipment en mateco IT (digitale oplossingen voor de verhuur van hoogwerkers, vorkheftrucks en verreikers) is sinds half mei in gebruik genomen. CEO Kristof Coudenys merkt nu al welke impact de verhuis op zijn integrale team heeft.
“Het is voor het eerst in onze geschiedenis dat alle Waregemse diensten zijn gecentraliseerd. Door de synergie met TVH Parts en de stelselmatige uitbreiding van de faciliteiten, zaten we tot voor kort verspreid over diverse locaties in de paardenstad. Sinds de verhuis hebben we heel snel gevoeld dat ‘samenhokken’ tot een betere dynamiek en cohesie leidt.”
Niet zo revolutionair
STERCK. Waarom hebben jullie geopteerd voor een rond gebouw?
Kristof Coudenys: “We hadden een aantal vereisten vooropgesteld bij DEMO+ Architecten, dat het gebouw heeft uitgetekend. We wilden een gebouw waarin onze technici zo efficiënt mogelijk konden werken, met weinig ‘kruising’, sanitaire faciliteiten zo dicht mogelijk bij de werkvloer, enzovoort. Een lang gebouw (circa 200 meter) of een hoekconstructie (pakweg 2 x 100 meter) bleek niet zo geschikt. De keuze voor een rond gebouw was logischer. Aanvankelijk dachten we dat dat vrij revolutionair zou zijn, maar als je erop let, vind je in ons land behoorlijk wat ronde utilitaire gebouwen. Denk maar aan het hoofdkwartier van Barco en Alheembouw, de nieuwe brandweercentrale van Charleroi… We zijn op bezoek geweest in Charleroi, peilden naar hun ervaringen met de constructie en kregen als feedback onder meer dat binnen- en buitenrijden heel vlot verloopt, zonder hindernissen.”
“Een leuk extraatje is dat onze administratieve diensten onder zich voortdurend de producten in beweging zien die we dagelijks verkopen, verhuren en/of onderhouden. Op onze vorige locatie was dat niet het geval. Het zorgt automatisch voor meer affiniteit en gevoel met onze kernactiviteit.”
We hebben snel gevoeld dat ‘samenhokken’ tot een betere dynamiek en cohesie leidt.
STERCK. Kunnen jullie op deze site eventueel nog uitbreiden?
Kristof: “Op termijn kunnen we nog verder bouwen in de hoogte. Dat zou dan vooral in functie van de vergroting van onze kantoorcapaciteit zijn. Bij de constructie van het gebouw hebben we een parkeertoren overwogen, maar uiteindelijk is de keuze gevallen op een ondergrondse garage voor 195 personenwagens, vooral voor onze eigen medewerkers. Er zijn ook voldoende plaatsen om motoren en fietsen te stallen. Door voldoende douches en kleedruimtes te voorzien, stimuleren we mensen om niet uitsluitend met de wagen naar het werk te komen. Het buitenterrein is vooral bestemd voor onze verhuurvloot en als parking voor bezoekers, klanten en leveranciers.”
STERCK. Wat heeft jullie in de verhuisperiode het meest in de haren doen krabben?
Kristof: “Omdat de transitie in een korte periode moest gebeuren, konden we op die momenten niet superefficiënt werken. Zo was ons buitenterrein bijvoorbeeld nog niet 100% klaar, waardoor we heel wat machines moesten verzetten, wat een erg tijdrovende activiteit is gezien de aard van de toestellen. Het heeft circa zes weken geduurd om de organisatie helemaal op punt te krijgen, maar daar kunnen we nu ook wel de vruchten van plukken.”
“Het IT-luik was wel al volledig in orde. Zowat anderhalf jaar geleden zijn we overgestapt naar andere software, die hoofdzakelijk in eigen huis (bij mateco IT) is geschreven en die is gebaseerd op Microsoft Dynamics 365. Grootschalige verhuur is dermate specifiek, dat daar op de markt geen generieke oplossing voor bestaat. Het gaat immers om de verkoop, verhuur en onderhoud van/voor circa 6500 machines, met gemiddeld 300 leveringen per dag. Op maandagen zijn dat er zelfs meer dan 600.”
in cijfers
- 8 vestigingen (6 eigen filialen, 2 dochterbedrijven)
- 233 machinetypes
- 380 medewerkers, waarvan 290 op eigen payroll
- >6.000 actieve klanten
- 67.000 verhuurcontracten voor korte termijn per jaar
STERCK. Het Nest is het beste ‘bewijs’ dat de diensten van TVH Parts en TVH Equipment echt wel volledig gescheiden zijn.
Kristof: “Klopt, al was dat in de praktijk natuurlijk al langer zo. Beide entiteiten werken volledig autonoom, al zijn en blijven we wel belangrijke en trouwe klanten van elkaar. Hoewel het familiale aandeelhouderschap gesplitst is, zitten in onze aandeelhoudersstructuur nog altijd telgen van de beide stichtende families (Thermote en Vanhalst, red.). De focus is sowieso wel anders: wij mikken op de Belgische markt, terwijl TVH Parts erg mondiaal is georiënteerd. Toch zal er altijd een verbondenheid blijven, onder meer omdat je het jarenlang opgebouwde collegiale gevoel niet zomaar wegcijfert. Bovendien gaan velen van ons nog regelmatig lunchen in het bedrijfsrestaurant van TVH Parts.”
Dekking
STERCK. Op welke manieren investeren jullie in een krachtige regionale dekking voor de Belgische markt?
Kristof: “TVH Equipment beschikt vandaag over zes eigen filialen en twee dochterondernemingen die onder hun eigen naam blijven opereren. Vlakbij het klaverblad van Lummen, hebben we op grondgebied Heusden-Zolder vorig jaar een vestiging voor de Limburgse markt geopend. In Antwerpen hebben we een filiaal aan de rand van de haven, vermits we daar heel veel klanten hebben. Vanuit Londerzeel bedienen we vlot klanten op de as Antwerpen-Brussel, terwijl Nijvel onze uitvalsbasis voor de Waalse markt is. Diksmuide profileert zich dan weer als de ideale hub om onze vele klanten met bouwactiviteiten aan de kust te ondersteunen.”
“Door de overname van Rentalift in Izegem, bieden we hoogwerkers en mini-telescoopkranen aan die een heel specifieke uitleg aan de huurder/koper vereisen. Het is beter dat die onderneming autonoom en onder eigen naam blijft opereren, dan dat ze binnen de grotere structuur van TVH Equipment zou opgaan. CC Heftrucks uit Aalst focust zich op toestellen voor warehousing en heftrucks. Voor het tranport van de verhuurmachines doen we beroep op circa 80 transporteurs.”
STERCK. We leven in uitdagende economische tijden. Hoe hebben jullie dat de voorbije jaren vooral gevoeld?
Kristof: “Tot voor corona had je af en toe een iets rustiger periode, maar intussen is het voor elke ondernemer al zowat vijf jaar alle hens aan dek. We hebben die opeenvolgende crisissen heel intens beleefd. Je weet ’s morgens nooit exact wat de dag zal brengen, dus is het continu bijsturen. Corona, de Brexit, de oorlog tussen Rusland en Oekraïne, de aanzienlijk hogere prijzen voor grondstoffen, de energietransitie, de loonindexering…: op een korte tijdspanne zijn die allemaal min of meer samen op ons pad gekomen. Dan komt het erop aan om iedereen – ook jezelf – op scherp te houden.”
STERCK. Welke impact hebben allerlei prijsstijgingen op jullie organisatie en bouwplannen gehad?
Kristof: “In onze eigen handelsactiviteiten merken we dat onze kopende klanten blijven investeren, maar dan vaker in iets prijsgunstiger machines. Wat de bouw van ‘Het Nest’ betreft: in de tweeënhalf jaar dat die werken hebben geduurd, zijn de prijzen van bouwmaterialen aanzienlijk gestegen. Daarom hebben we ook regelmatig overlegd met (onder)aannemers om, in functie van het beschikbare budget, bij te sturen. Conceptueel is er niets aan de opzet van het gebouw veranderd, wel zijn we iets creatiever geweest in de zoektocht naar verantwoorde oplossingen voor de afwerking. Uiteindelijk zijn we er wel in geslaagd om de gulden middenweg te vinden: de kantoren zijn zeker niet overdreven luxueus ingericht, maar bieden wel alles wat nodig is voor een aangename werkomgeving.”
Elektrificatie
STERCK. In welke mate is jullie verhuurvloot al geëlektrificeerd?
Kristof: “Zowat zeven op de tien van onze voertuigen rijden elektrisch. Die evolutie is om diverse redenen niet tegen te houden. Zo mogen voertuigen voor intern transport in een binnenomgeving niet meer met een verbrandingsmotor rijden. Daarnaast is er een stijgende vraag om ook op werven zo weinig mogelijk uitstoot te produceren. In Nederland bestaat daar al enkele jaren een specifieke regelgeving voor, waarbij een maximaal toegestane uitstoot moet worden verspreid over alle aspecten die met een bouwwerf te maken hebben: van grondstoffen tot en met transport. Dat is een vrij ingewikkelde puzzel om te leggen, maar sowieso zullen ook zwaardere machines voor transport en grondverzet op termijn elektrisch moeten rijden. Op termijn mogen we dat ook in België verwachten, al heeft de vorige regering zich in eerste instantie gericht op de vergroening van personen- en bedrijfswagens. Het is afwachten welke accenten de nieuwe regering op dat vlak zal leggen.”
STERCK. Beschikken jullie over de faciliteiten om op termijn nog meer en zwaardere voertuigen op te laden?
Kristof: “Dankzij het groot aantal zonnepanelen op het dak van het voormalige Concordia-gebouw, hebben we eigenlijk overproductie van elektriciteit. Dat volume zal volstaan om op termijn ook verreikers en ander zwaar werfmateriaal te laden. Op basis van voorspellende analyses van wat we op termijn nodig zullen hebben, hebben we een elektriciteitsplan uitgewerkt waarbij de nood aan ‘laadenergie’ zal volstaan voor wat we normaal nodig zullen hebben.”
Er zal altijd een verbondenheid met TVH Parts blijven, omdat je het jarenlang opgebouwde collegiale gevoel niet zomaar wegcijfert.
STERCK. In welke richting zal TVH Equipment de komende jaren verder evolueren?
Kristof: “Sowieso blijven we met ons specifiek aanbod mikken op klanten die actief zijn in de bouw, industrie en onderhoud. Vrij recent hebben we ons assortiment uitgebreid met machines voor grondverzet. Dat is vooral gebeurd om een nog betere service naar ons bestaand cliënteel te kunnen verzorgen. We spreken nu al redelijk veel nichemarkten aan, maar willen ons niet verliezen in een eindeloze uitbreiding van het aanbod. Mikken op andere segmenten is uitdagend: het is niet zo eenvoudig om in een nieuwe markt voet aan de grond te krijgen, bovendien moet je er ook voor zorgen dat je medewerkers die nieuwe toestellen helemaal onder de knie hebben. Het is voor onze circa 150 techniekers al uitdagend genoeg om op de hoogte te blijven van de evoluties in de machines waar we nu op mikken.”
Interne doorstroming
STERCK. Hoe groot is het enthousiasme bij de medewerkers om zich binnen de schoot van TVH Equipment op te waarderen?
Kristof: “Het beste bewijs van die ambitie, is de sterke interesse die opborrelt als we nieuwe vacatures eerst intern communiceren. Dat creëert automatisch ook een beter ‘opvolgkader’: als iemand intern promotie maakt, kan hij de vervanger voor zijn vorige functie helpen opleiden. Op die manier sla je twee vliegen in één klap, want je houdt ook je aanwezige kennis aan boord. In vergelijking met de voorbije jaren, merken we in 2024 trouwens een grotere instroom van sollicitanten, waardoor vacatures sneller dan vroeger ingevuld geraken. Dat zal deels een gevolg zijn van de vertraging van onze economie.”
“Die economische vertraging hebben we zelf vooral begin dit jaar gevoeld, toen het aanhoudende regenweer en de vertraging van bouwprojecten tot een tijdelijke daling van het verhuurvolume hebben geleid. Vanaf half mei is dat gelukkig weer sterk op gang gekomen. We duimen dat die tendens zich na het bouwverlof zal blijven verder zetten.”