Zalig zoeven in Zolder
Tim De Borle
& Bart Noppe
Radical SR3

Zalig zoeven in Zolder

De Test - Radical SR3

‘Boys and their toys’: het spreekwoord bestaat niet toevallig. Dat geldt zeker als het over wagens - racewagens in het bijzonder - gaat. Ook Tim De Borle, CEO van Napoleon Sports & Casino, heeft de microbe helemaal te pakken. Als enthousiast autoracer ging hij graag in op de uitnodiging van Xwift Racing Events om op het circuit van Zolder één van de raspaardjes uit de stal aan een leuke test te onderwerpen. STERCK. stond erbij en keek watertandend toe.

Radical_SR3

Enkele uren vrijaf én een racebolide onder het zitvlak: veel dichter bij de ideale namiddag kan je als man niet komen, zo lijkt ons. Tim De Borle beaamt het volmondig. De CEO van Napoleon Sports & Casino is helemaal ‘into sports’. Niet alleen is hij met het bedrijf onder meer partner van voetbalclubs zoals AA Gent, Cercle Brugge en Zulte Waregem, maar evenzeer van Tom Boonen en het bekende wielerteam Deceuninck-Quick Step. Los daarvan werkt De Borle zich ook graag zelf in het zweet. Racen met de Radical SR3 van Xwift Racing Events is dan ook ‘gefundenes Fressen’ voor deze sportfanaat in hart en nieren. Volgens De Borle is het racen bovendien de ideale manier om even te deconnecteren en het werk los te laten. “Als je op een veilige en verantwoorde manier wil racen, heb je niet veel tijd om ondertussen over andere dingen na te denken.”

Radical_SR3

Radical_SR3

Radical_SR3

Debuut in Spa

“Ik ben al heel mijn leven een volbloed autoliefhebber”, opent hij. “Mooie en snelle wagens hebben me altijd geboeid, maar het vuur laaide weer feller op toen ik enkele jaren geleden nog eens naar de Grand Prix van België in de Formule 1 ging kijken. Toen een collega me een tijdje later attent maakte op een tv-reportage waarin de mogelijkheden die Xwift Racing Events bood aan bod kwamen, leek dat meteen iets voor mij.”

Napoleon Sports & Casino

Spanning en entertainment in een veilige, beschermde omgeving. Dat is waar Napoleon Sports & Casino voor staat en waar haar 570 medewerkers zich elke dag opnieuw voor inzetten. Als 100% Belgisch bedrijf heeft Napoleon Sports & Casino verschillende partnerschappen in het voetbal en het wielrennen en een samenwerking met voormalig wielerkampioen en huidig autocoureur Tom Boonen. Via deze sponsoring streeft het bedrijf ernaar om haar waarden rond verantwoord spelen verder uit te dragen.

Xwift Racing Events biedt ondernemers leuke race-ervaringen op circuit aan. Via een rijschool, onder meer met simulatoren, én ervaren coaches op het circuit zelf, worden nieuwbakken racepiloten ondergedompeld in de kunst van het rijden. 

“Ik had geen enkele ervaring op circuit toen ik voor het eerst een sessie bij Xwift Racing Events meemaakte, maar mijn debuut in een BMW 325i smaakte meteen naar meer. Ik hou ervan om mijn limieten op te zoeken, maar hanteer daarbij wel steeds een verantwoord kader. Een goede coureur moet niet alleen snel rijden maar ook zijn grenzen aftasten. Dat spreekt me enorm aan in deze sport”, zegt De Borle. 

Radical_SR3_Tim_De_Borle_Napoleon_Sports_Casino

“Tijdens die eerste rit op het circuit van Spa, in natte weersomstandigheden, had ik het geluk dat ik een prima coach als copiloot aan mijn zijde had. Zijn aanwezigheid gaf me een veilig gevoel. Door het feit dat ik in een zeer gecontroleerde omgeving kon racen, voelde ik me voldoende beschermd om stelselmatig mijn grenzen te verleggen. Ik ben sowieso niet vies van een uitdaging, bovendien matcht deze sport ook uitstekend met de waarden die we met ons bedrijf naar buiten willen brengen: passie en entertainment binnen een verantwoord kader. Het zat dan ook vrij snel in mijn hoofd dat dit wel eens mijn nieuwe passie zou kunnen worden.”

Een goed idee, want Tim heeft talent. Dat beaamt Bart Noppe, salesmanager bij Xwift Racing Events, volmondig. “Onze coach gaf me vrij snel door dat Tim veel aanleg én interesse heeft. Dat is alvast de ideale mix om zijn racevaardigheden verder te ontwikkelen en dat ooit ook in competitie te laten zien.”

Xwift Racing Events

Xwift Racing Events is een spin-off van Xwift, een vooraanstaand transportbedrijf uit Oost-Vlaanderen. De dochteronderneming ontstond toen zaakvoerder Pieter Denys zijn talent en passie voor de racesport ontdekte. Van daaruit groeide het idee om ondernemers en andere mensen te laten kennismaken met deze sport via een raceschool. Xwift Racing Events gaat er prat op een volledig programma aan te bieden, waardoor geïnteresseerde rijders zich helemaal op de circuitervaring zelf kunnen concentreren. Bij Xwift Racing Events krijg je de kans om te racen met BMW’s (E90 325i, M2 CS Racing) en de Radical SR1 en SR3.

Meegezogen

Als alles naar wens verloopt, komt dat wedstrijddebuut er binnenkort aan. Xwift Racing Events en Napoleon Sports & Casino bundelen de krachten om een wagen – “een echte eyecatcher, dat zal je binnenkort wel merken” – in te zetten op de 24 uur van Zolder, in september. In afwachting testte Tim De Borle recent de Radical SR3. Een beklijvende ervaring die absoluut een vervolg mag krijgen.

“Racen is leuk, zeker als je de mogelijkheden van diverse wagens mag aftasten. Rijden met de Radical SR3 gaat gepaard met andere snelheden, een andere manier van insturen, andere rempunten, noem maar op. Bovenal is het een zalige wagen, die bij de eerste blik al een impressionante indruk geeft. Als je voor het eerst die motor hoort ronken, waan je je meteen in een racewalhalla. Na de nuttige eerste kennismaking, met de coach aan het stuur, vergeet je die bewondering en word je meegezogen in de energie van de auto. Bovendien probeer je niet alleen het beste uit de auto te halen, maar ook uit jezelf.”

“Ook in de regen is het rijgevoel super”, vertelt Tim. “Je hebt het idee dat de wagen elk moment kan losbreken, maar door er op de juiste manier mee te rijden, beantwoordt hij uitstekend aan elk commando. Op één slippertje na, misschien: in een chicane duwde ik nét even iets te hard op het gaspedaal, waardoor ik even een spin maakte. Zelfs dat was een moment van adrenalinegedreven amusement. Soms vraag je je af waar de limieten van zo’n bolide liggen, maar onder meer door de ‘downforce’ (neerwaartse kracht die zeker in bochten zorgt voor een prima grip, red.) lijken die bijna onnatuurlijk ver te liggen.”

Tim_De_Borle_Napoleon_Sports_Casino

Frequentie verhogen

Het staat voor Tim De Borle dan ook vast dat hij in de komende maanden en jaren meer tijd in deze nieuwe passie zal investeren. “Zowel met simulatoren als op circuit zelf wil ik mijn limieten verleggen. Racen geeft me ongelofelijk veel energie en het scherpt ook mijn geest aan. Die energie probeer ik na afloop mee te nemen naar de werkvloer en op een positieve manier over te dragen aan het team.”

Want: een bedrijf runnen, dat doe je niet allen. “Als CEO zit ik natuurlijk ook in de ‘driver seat’, maar ik kan elke dag rekenen op een sterk team van gemotiveerde managers en enthousiaste werknemers. In tegenstelling tot wat velen misschien denken, zie ik een grote gelijkenis met de autosport. Als coureur heb je uiteraard het stuur in handen, maar steun je wel tegelijkertijd op een copiloot, coaches en een volledig team van mecaniciens en experts. Het lijkt me dan ook leuk om voor deze professionele omkadering te blijven rekenen op de knowhow van de coaches van Xwift Racing Events.”

Bart Noppe hoort het graag. “Elke klant van ons komt met een kamerbrede glimlach uit een ‘stint’ (sessie op circuit, red.). Voor sommigen blijft het bij één zaligmakende ervaring, anderen willen graag hun niveau opkrikken. Het is onze missie om de mensen te verrassen met de ultieme beleving. In functie daarvan passen wij onze fleet trouwens regelmatig aan hun wensen aan. Eén ding is zeker: wie de microbe écht te pakken heeft, raakt er zelden van verlost (lacht).”

Radical_SR3

Radical SR3

Bevindingen

Elke seconde genieten van een uitdagende ervaring

Apart gevoel van racen in een open wagen

Je waant je zelf aan het stuur van een rollercoaster

  • 0 tot 100 km/u: 3,1 sec
  • Vermogen pk: 230
  • Motor: 1500cc - 4-cilinder
  • Topsnelheid: 237 km/u
  • Versnellingsbak: 6-speed F1 paddle shift transmission
  • Aandrijving: Achterwielen
  • G-kracht: 2,3 G lateraal (sneller dan een GT4-wagen)
  • Datalogger
  • Camera
  • Gewicht: 615 kg
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels