Positivisme en doorzettingsvermogen werken aanstekelijk. Vallen, opstaan en weer doorgaan. Het is zowat de lijfspreuk van Chantal Moerenhout (56), Sales Manager Office Cleaning bij Care met hoofdzetel te Deurne en regionale kantoren in Houthalen en Gentbrugge. Care is een schoonmaakbedrijf met twee business units, Office en Expert Cleaning. De hoofdactiviteit is schoonmaken maar voor Care en zijn medewerkers gaat dit veel verder dan alleen maar poetsen.
“Care zit onder mijn vel. Ik adem Care. Mijn passie voor Care, het moederbedrijf Vebego en de mensen die er werken, is alom gekend. Na een sabbatjaar, waar ik jammer genoeg niet zelf voor gekozen had, heb ik vorig jaar december hier weer de draad opgepikt met mijn gekende enthousiasme en drive. Vanuit mijn functie stuur ik de sales afdeling aan met om en bij de 10 medewerkers zowel in binnen als buitendienst. Mijn Care Sales Dream Team.”
Trots?
“Ik ben trots dat ik telkens weer snel de draad kan oppikken na een tegenslag en dit zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Reeds op jeugdige leeftijd (16 jaar) verloor ik mijn vader en heb ik tegen wil en dank moeten leren dat bij de pakken blijven zitten, niets oplevert. Door mezelf even de tijd te geven om tegenslagen te incasseren, leerde ik door die kantelmomenten de nodige energie te vinden om terug op te staan. Ik breng vaak en graag “ambiance en fun” in de keet. Mijn positivisme en enthousiasme wordt door de collega’s gesmaakt. Ben trots op mijn kinderen en mijn kleindochter die het jammer vindt dat ik nog aan het werk ben want anders kon ik net als andere oma’s, haar ophalen van school. Ik ben nog lang niet klaar met werken, thuiszitten is niets voor mij.”
Stercktes?
“Ik hou er van om aan de kar te trekken. Mijn dynamiek, energie en optimisme zijn mijn sterkste punten. Ik tracht zo veel mogelijk het positieve te vinden maar, je moet soms ook kunnen toegeven dat dit moeilijk kan zijn. Dat is geen schande je moet gewoon zoeken naar oplossingen. Ik ben er van overtuigd dat een enthousiaste houding aanstekelijk werkt. Verder ben ik een creatief persoon, ik heb 1001 ideeën en zie voortdurend opportuniteiten. Bovendien ken ik geen of weinig drempels zeker professioneel niet, ik sta altijd klaar voor mijn team. Ik sta tussen mijn team, mensen zien groeien, daar hou ik van. Ik kreeg zelfs ooit van één van mijn medewerkers een gietertje met daarop “Bedankt dat je me hielp groeien”. Daar kan ik dan weer emotioneel van worden.”
Kijk niet naar het verleden, alles draait immers om de toekomst.
Werkpunten?
“Mijn sterke punten zijn tegelijkertijd mijn werkpunten. Ik zeg bijvoorbeeld niet snel ‘neen’ en ik ben ook weleens te impulsief, hoewel dit de jongste jaren wat getemperd is. Soms neem ik te snel beslissingen waar ik achteraf spijt van heb. En ik krijg soms het verwijt dat ik voor sommige mensen te snel ga. Ik ben voorstander van duidelijkheid, heb een hekel aan leugens. Daarnaast ben ik een open boek, een flapuit en rechtdoorzee. Door mijn grote mond kom ik wellicht niet altijd even diplomatisch over, maar ik heb wel altijd de beste bedoelingen.”
Sterck voorbeeld?
“Persoonlijk heb ik een fantastisch voorbeeld gehad aan mijn vader. Ik keek en kijk nog steeds heel erg naar hem op voor zijn werklust en doorzettingsvermogen. Professioneel kende ik in de voormalige CEO van Care, Ron, een echte mentor. Zijn slogan “Door mensen, voor mensen” is nog steeds één van mijn geliefde uitspraken vooral binnen onze sector. Verder voel ik me gedragen door alle vrouwen van de VOKA PLATO Ladies groep waar ik ruim vijf jaar meter voor mocht zijn. Stuk voor stuk “topmadammen” waar ik ontzettend veel van geleerd heb. Na het laatste traject gaan we gewoon door met onze bijeenkomsten alleen in een andere vorm.”
Tips voor starters?
“Durf te vragen, spring eens in het diepe, zet je blik eens op oneindig en je verstand op nul. Ga uitdagingen niet uit de weg maar laat je begeleiden. Kijk niet naar het verleden maar naar de toekomst en sta vooral niet stil. Vanuit mijn eigen ervaring leerde ik dat het vaak niet is wat je kent maar wie je kent dus verzorg je netwerk en participeer zoveel als mogelijk is. Verzorg je social media en ga in zee met een goed communicatiebureau.”