Wie door de Kempen en Antwerpen rijdt kan niet naast de groene vrachtwagens van S'Jegers Transport kijken. Karl S'Jegers begon 25 jaar geleden met één vrachtwagen. Vandaag bestaat de vloot uit meer dan 300 trekkers en 1.000 opleggers/chassis. S'Jegers staat vooral bekend als een specialist in containertransport maar diversifieert de laatste jaren ook naar andere takken van de logistiek.
"Mijn grootouders hadden een drankenhandel in Geel. Onze pa hielp met de leveringen aan cafés en particulieren, en reed met de vrachtwagen," legt Ward S'Jegers uit. "Toen zijn broers ook in de familiezaak begonnen te werken, is hij in 1995 als zelfstandige transporteur begonnen met één vrachtwagen en één oplegger. Dat was de start van S'Jegers Transport. De inlandterminal WCT (nu BCTN) was de eerste klant. Als je ziet dat we 25 jaar jaar later meer dan 300 vrachtwagens op de baan hebben, dan is dat een fantastisch verhaal geworden."
STERCK. Jullie zijn een volbloed familiebedrijf?
Ward S'Jegers: "Dat klopt. Ik werk intussen zeven jaar in het bedrijf, mijn zus Jolien een viertal jaar. Zij werkt hier op de administratie en houdt zich onder meer bezig met de vergunningen. Ik werk boven bij de mannen van de planning en volg mee de vrachtwagens op, onderhoud de contacten met de klanten, ... De planning is het kloppend hart van het bedrijf. We maken zo duidelijk mogelijke afspraken met de klanten en kijken steeds wat beter kan.
Onze pa rijdt nog elke dag zelf met de vrachtwagen. Hij zet de grote lijnen uit en neemt de eindbeslissingen. Maar hij is liefst zo weinig mogelijk met bureauwerk bezig. Ik heb hem nog nooit achter een computer zien zitten. Toch is hij van alles op de hoogte. Hij is een ondernemer in hart en nieren die ziet wat er moet gebeuren en daar ook naar handelt."
STERCK. Jullie zijn vooral bekend voor containertransport, maar diversifiëren de laatste jaren ook naar alle andere vormen van transport?
S'Jegers: "De containeractiviteiten zijn veruit onze belangrijkste business. We zijn daarvoor gekend in de transportwereld. Expediteurs vragen ons om een container op te pikken op een terminal in de haven en deze naar Brussel, Parijs, Madrid of eender waar te brengen. De laatste jaren zijn we ook begonnen met huifwagens, met kipwagens, ‘walking floor trailers’, tankwagens en frigo’s voor transport met temperatuurregeling. Dat is ontstaan uit pure interesse, maar ook omdat we op die manier onze klanten een volledig aanbod kunnen bieden. Sommige containerklanten hadden ook behoefte aan andere types van transport en zo kunnen ze voor al hun vragen bij ons terecht. We hebben intussen een vloot van een 300-tal trekkers, 700 containerchassis, 250 huifwagens, 3 tankwagens, 15 walkingfloors, 5 kippers en een 20-tal trekkers/chassis en 10 frigo opleggers voor koel- en vriestransport met bijbehorende generatorsets. Sinds kort hebben we ook 2 haakwagens met aanhangwagen om afzetcontainers te verzetten."
STERCK. Jullie zijn gevestigd in het binnenland maar vlakbij het Albertkanaal?
S'Jegers: "Toen we starten was hier in Laakdal nog niet zoveel activiteit, alleen de terminal van BCTN die intussen uitgegroeid is tot één van de grootste binnenlandterminals. Er hebben zich hier tal van andere bedrijven gevestigd met het distributiecentrum van Nike als één van de blikvangers. De terminal is een belangrijke hub naar de haven. We hebben een zeer goede samenwerking met hen en dagelijks rijden er zo'n 75 tot 80 vrachtwagens voor de terminal. We bekijken van dag tot dag samen welke capaciteit er nodig is en zij maken de planning op. Er rijden hier dagelijks tussen de 400 en 500 containers buiten. Vaak containers die van Antwerpen of Rotterdam naar hier worden gebracht per binnenschip. We vervoeren die dan verder naar de klanten in het binnenland. De rest van onze vrachtwagens rijdt voor eigen klanten.
Op de Nikelaan zitten we intussen verspreid over verschillende locaties. Op een terrein dat we bijgekocht hebben zijn we nu een eigen wasstraat en keuringsstation aan het bouwen. Vroeger moesten we met onze wagens daarvoor elders gaan. Nu kunnen we al ons materiaal zelf keuren, daarmee sparen we tijd en geld uit."
- 300 trekkers
- 1000 opleggers/chassis
- 30 miljoen euro omzet
- 325 medewerkers
- 3 locaties
STERCK. Daarnaast beschikken jullie ook over een vestiging in de haven en in Tessenderlo?
S'Jegers: "We hebben sinds drie jaar inderdaad een depot geopend in de Antwerpse haven op Linkeroever. Daar beschikken we over een fumigatie-zone. Zo kunnen we zelf met behulp van chemische bestrijdingsmiddelen in containers voorkomen dat de lading aangetast wordt door schimmels of ongedierte als ze een lange reis maken. Dat doen we samen met een partner.
In Tessenderlo beschikken we over een magazijn van 20.000 m2 waar we voor Toyota opslag en overslag doen. Er staan daar permanent 500 containers klaar die gevuld zijn met materiaal van Toyota. We voorzien voor hen een dagelijkse pendel tussen Tessenderlo en het distributiecentrum in Diest of leveren de containers af op andere plaatsen waar deze moeten zijn."
STERCK. Welke rol speelt de moeilijke bereikbaarheid van de Antwerpse haven voor jullie?
S'Jegers: "Er wordt flink geïnvesteerd in de waterwegen. Met de binnenlandterminal van BCTN hier in Meerhout en onze eigen terminal in Antwerpen hebben we een ideale combinatie. Zo kunnen we op alle vragen van klanten inspelen. De bereikbaarheid van Antwerpen is altijd al een heikel punt geweest en zal binnenkort met de start van de werken aan de Oosterweelverbinding niet verbeteren. Het is een beetje afwachten wat dat gaat geven."
STERCK. Waarin maken jullie het verschil?
S'Jegers: "We werken enkel met chauffeurs die ingeschreven zijn volgens de Belgische wetgeving en barema's. Tegenwoordig zijn er redelijk wat transporteurs die met buitenlanders werken of die filialen oprichten in het buitenland. Wij zijn altijd een oerdegelijke Vlaamse onderneming gebleven met Belgische chauffeurs. Zij kunnen veel beter met de klant communiceren. Zo vermijdt je misverstanden. Zeker als de containers gevoelige of dure producten bevatten is dat een belangrijk punt. Stipte, goede en klantgerichte service, daar gaat het om."
We zien dat bedrijven trouwens meer en meer terugkomen van puur de allergoedkoopste oplossing te kiezen. Men betaalt liever iets meer voor kwaliteitsvol transport met minder fouten, minder ongevallen, minder schadeclaims, ... De Belgische loonkost is één van onze grootste kosten, maar het heeft ons niet tegenhouden om te groeien en het gaat de laatste jaren beter en beter. De Belgische overheid heeft de controles ook opgevoerd in de loop der jaren en daar varen de bedrijven die de regels volgen wel bij."
STERCK. Jullie zijn op vijf jaar geëvolueerd van 15 naar 30 miljoen euro?
S'jegers: "Zoals iedereen hebben we ook moeilijke tijden gekend en droge boterhammen moeten eten. Maar nu gaan de zaken inderdaad heel goed. We hebben eigenlijk altijd wel groei gekend. De laatste jaren gaat het heel stijl omhoog. De markt groeit, onze klanten groeien, de vraag neemt toe. We hebben enkele kleine overnames gedaan en er zit ook nog wel iets in de pijplijn, maar eigenlijk kijken we vooral naar onszelf en proberen we gewoon onze job zo goed mogelijk te doen."
STERCK. Het personeelsgebrek is één van de grootste uitdagingen in de sector?
S'Jegers: "Dat horen we van veel collega's, maar ik moet zeggen dat we daar eigenlijk niet zo'n grote last van hebben. Veel grote ondernemingen hebben gekozen om gedeeltelijk met buitenlandse chauffeurs te werken. Hun Belgen hebben een andere job moeten zoeken. Nu er in de sector een tekort is zoekt men overal chauffeurs maar die weten te waarderen wie altijd respect voor hun heeft betoond. We hebben recent een investering van 100 bijkomende vrachtwagens gedaan en daar hebben we allemaal een chauffeur voor gevonden. Er werken momenteel in totaal 325 mensen voor ons."
STERCK. Jullie werken zoals veel concullega's niet met een vestiging in het buitenland?
S'Jegers: "Neen, we zijn wel aan het zoeken naar een mogelijkheid dicht bij de Franse grens, ergens tussen Moeskroen en Gent, voor opslag en overslag van containers. Zo kunnen we de verbinding met Noord-Frankrijk nog vlotter maken en lege kilometers uitsparen. Daar zit de grootste efficiëntiewinst."
We hebben recent nog 100 nieuwe vrachtwagens gekocht en daar hebben we allemaal een chauffeur voor gevonden.
STERCK. Met het groeiend ecologische bewustzijn staan er in de sector heel wat veranderingen op stapel?
S'Jegers: "We zien wel wat de toekomst gaat geven op dat vlak. We hebben net de eerste vier vrachtwagens op LNG in gebruik genomen, vooral om ervaring op te doen met die brandstof. We hebben het voordeel dat zich hier in Ham één van de weinige tankstations op aardgas bevindt. Vrachtwagens op LNG zijn in Duitsland momenteel nog vrijgesteld van eco-belasting. Maar het is voorlopig nog te vroeg om te zeggen welke richting het uitgaat. Men spreekt over waterstof, elektriciteit, LNG, .... We gaan nu geen 40 of 50 vrachtwagens op LNG kopen om dan tot de conclusie te komen dat de sector een andere richting uitgaat. Maar we volgen het allemaal wel op de voet op.
Daarnaast zijn we heel sterk met digitalisering bezig. We voorzien onze chauffeurs van smartphones met bepaalde applicaties zodat de papierwinkel al een heel stuk minder wordt. Via een scanapplicatie maken ze bijvoorbeeld een foto van bepaalde documenten die zo rechtstreeks in het dossier komen dat naar de klant gaat. Zo werken we veel sneller en efficiënter."