Er kunnen meerdere redenen zijn om de schoonmaakdienstverlening in vraag te stellen: we vinden het te duur in verhouding tot de geleverde prestaties, de geleverde kwaliteit van de dienst beantwoordt niet aan de verwachtingen of de dienst is onvoldoende flexibel om in te spelen op de vraag.
Wat is dan het probleem?
Professionele schoonmaak wordt vaak onderschat. Wil je dit in jouw onderneming optimaliseren? Overweeg dan om een externe, onafhankelijke specialist in te schakelen om je te ondersteunen. Schoonmaak is nu eenmaal een gespecialiseerd vak waarbij we met heel wat zaken rekening moeten houden om tot een kwalitatieve, optimale dienstverlening te komen.
Ons advies? Zet een stappenplan op om successen te bereiken.
Omschrijf de behoeften van de schoonmaak voor je organisatie
- Wat verlangen we van de schoonmaak? Welk budget is er beschikbaar? Wat zijn onze verwachtingen ten aanzien van de schoonmaak?
Inventariseer alle ruimtes die schoongemaakt moeten worden. Breng in kaart wat er allemaal gereinigd moet worden. Bepaal ook de frequentie. En blijf realistisch.
- Maak de schoonmaak transparant, standaardiseer en structureer
Maak de taken voor de schoonmaak transparant, structureer ze in een duidelijke planning en standaardiseer werkmethodes voor elke uitvoerder. Hierdoor verzeker je de continuïteit in de dienstverlening en wordt alles geoptimaliseerd.
- Vertaal de behoeften en de verwachtingen omtrent de schoonmaak concreet naar de werkvloer
Ga er niet vanuit dat alles vanaf dag één duidelijk is. Geef concrete opdrachten aan het schoonmaakteam en leg ook uit wat je van hen verwacht. Voorkom vooral dat je grijze zones creëert die voor onduidelijkheden en frustraties zorgen. Benoem ieders taken en verantwoordelijkheden, laat ze aansluiten bij elkaar en sensibiliseer je volledige omgeving voor het schoonhouden van de eigen werkplek. Want schoonmaak is een verantwoordelijkheid van iedereen!