Dienstencheque-bedrijven vinden moeizaam nieuwe medewerkers
Crista Maes & Giorgia Roman Ten diensten

Dienstencheque-bedrijven vinden moeizaam nieuwe medewerkers

Blickop - Ten diensten

Het tekort aan beschikbare talenten op de arbeidsmarkt is de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. Niet alleen reguliere bedrijven kampen ermee, ook dienstenchequebedrijven hebben het steeds moeilijker om nieuw personeel aan te werven. “Met een individuele begeleiding op maat trachten wij het tij te keren,” vertelt Crista Maes, coördinator van Dienstenchequebedrijf Ten Diensten met vestigingen in Meerhout, Laakdal en Geel.

STERCK. Hoe ziet de organisatie van Ten Diensten eruit?

Crista Maes: “Ten Diensten is een CVBA (Coöperatieve Vennootschap) dienstenchequebedrijf opgericht in 2005 door de PWA’s van Geel, Meerhout en Laakdal, in samenwerking met de OCMW’s van deze gemeenten. Ten Diensten biedt huishoudhulp met dienstencheques aan: poetsen, strijken, boodschappen en herstelwerk. Particulieren uit de drie gemeentes kunnen een beroep doen op onze medewerkers. We maken deel uit van vijf bedrijven in de Kempen die actief zijn in de sociale economie. Voor de omkadering van onze organisatie hebben wij vijf medewerkers in dienst, goed voor drie FTE.”

STERCK. Welke type dienstenchequebedrijf zijn jullie?

Maes: “Wij zijn erkend als invoegbedrijf. Wij besteden veel aandacht aan laaggeschoolden en langdurig werklozen waarbij we structureel samenwerken met overheden, lokale diensten en andere dienstenchequebedrijven. Momenteel kunnen we een beroep doen op 108 huishoudhulpen. We zijn daarmee een eerder kleine onderneming in de sector. Onze medewerkers zijn meestal niet fulltime actief, het minimum is 10 uur week, het gemiddelde bedraagt 23 uur per week. Medewerkers bepalen zelf hoeveel uren ze per week willen presteren, vaak is dit in functie van hun gezinssituatie.”

STERCK. Wat zijn jullie inkomstenbronnen?

Maes:“Wij ontvangen 23 euro per uur per dienstencheque. Hiermee moeten we al onze kosten – lonen, opleidingen, coaches ... – betalen. De gebruiker betaalt op zijn beurt 9 euro per uur voor een dienstencheque aan Sodexo. We maken het verschil door onze begeleiding, en individuele en groepsopleidingen. Poetsen is een vak dat je moet leren: welke middelen zet je in, welke producten gebruik je, hoe organiseer je het werk? Iedere medewerker wordt opgevolgd door een individuele coach/maatschappelijk werker die zich ook bekommert om zaken buiten de job zoals kinderopvang, financiële vragen, woonproblemen, enzovoort. We bieden meteen een vast contract aan, inclusief maaltijdcheques vanaf de eerste dag, telefoon- en kilometervergoeding met daarnaast nog diverse andere voordelen.”

tendiensten_Crista_Maes_Giorgia_Roman

Vissen in een lege vijver

STERCK. De arbeidsmarkt kreunt onder een tekort aan beschikbare talenten. Is het ook voor jullie een opgave om nieuwe medewerkers te rekruteren?

Maes: “Absoluut, tenslotte vissen we in dezelfde vijver die steeds meer opdroogt. We zijn actief op Facebook, nemen deel aan diverse evenementen, maar vooral via mond-tot-mondreclame trekken we nieuwe mensen aan.”

STERCK. Zijn dienstenchequebedrijven ook in trek bij talenten van buitenlandse origine?

Maes: “Dat is inderdaad een doelgroep die al langer de weg naar ons vindt. De jongste jaren zien we vooral een grote instroom van Roemenen maar we hebben ook diverse medewerkers met een andere achtergrond. Wij zijn vooral op zoek naar mensen die willen bijleren. Attitude en inzet primeren. Het belangrijkste werkpunt is doorgaans de taal. Via diverse instanties en taalcoaching proberen wij het niveau op te krikken. Taalondersteuning vindt vaak plaats op de werkvloer aan de hand van kaarten en afbeeldingen.”

STERCK. Stromen er ook medewerkers van Ten Diensten door naar de reguliere markt?

Maes: “Dat gebeurt regelmatig. We hebben medewerkers die na bijscholing doorstroomden tot onder meer kapsters, verkopers of een begeleider van een kringwinkel. In die zin is een dienstenchequebedrijf een perfecte opstap naar een nieuwe uitdaging.”

STERCK. Zijn jullie een concurrentie voor volledig private dienstenchequebedrijven?

Maes: “Zo ervaren we dat absoluut niet. Uiteindelijk zijn het onze klanten zelf die bepalen met welk dienstenchequebedrijf ze in zee willen gaan. Wij streven in het bijzonder naar een langdurige samenwerking. Dankzij onze stevige begeleiding en ondersteuning van onze medewerkers slagen wij hier ook in.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels