Employer branding op hoog niveau
Tom Cappelle, Febe Vanhauwaert
& Delphine Van Poecke
KIXX - Rexel

Employer branding op hoog niveau

Testimonial - KIXX - Rexel

Groeien betekent vaak: extra mensen aanwerven. Laat daar nu net voor heel wat ondernemingen het schoentje knellen. Tijd voor actie, dachten ze een kleine twee jaar geleden bij Rexel. Het bedrijf nam KIXX onder de arm om hun brand imago te visualiseren en zich zo explicieter te profileren naar alle stakeholders toe: klanten, leveranciers, werknemers en kandidaten. “We zijn geëvolueerd naar een goed geoliede tandem en merken dat ook de betrokkenheid van onze medewerkers is verhoogd”, zegt Delphine Van Poecke, communicatieverantwoordelijke bij Rexel.

Rexel is in België én buitenland een topspeler als distributeur van elektrotechnisch materiaal. Vanuit intussen al 53 vestigingen – de recentste opende onlangs de deuren in Veurne – bedient de onderneming residentiële, industriële installateurs, de industrie en de tertiaire markt met de juiste materialen. Ze ondersteunt dat met vakkundig advies, een multimerkenstrategie en gerichte opleidingen. 

Opleiding

“Om verder te kunnen groeien, zoeken we continu naar onder meer technisch-commerciële profielen”, stipt Delphine Van Poecke aan. “ We beseften dat we hiervoor moesten investeren in een sterk werkgeversimago. Tom gaf bij Voka een opleiding rond ‘employer branding’ en zo vielen de puzzelstukjes in elkaar.” 

Rexel zocht in eerste instantie naar een allesomvattende visual, die hun activiteiten krachtig samenvatte. “Zo’n beeld ontstaat niet zomaar, er gaat een heel traject aan vooraf”, legt Tom uit. “Rexel is een grote onderneming, met veel medewerkers en uiteenlopende functies. Een vooronderzoek is dan ook heel nuttig. Op die manier leer je het DNA van het bedrijf kennen en breng je met een objectieve bril de waarden in kaart. Pas in tweede of derde instantie zetten we onze grafische afdeling aan het werk.”

Krachtige baseline

KIXX lanceerde twee voorstellen, het Rexel-management schaarde zich quasi unaniem achter één van die beelden. “Het beeld en de baseline ‘Now, you are in charge’ vormen de kapstok waaraan onze ‘employer branding’-campagne is opgehangen”, gaat Delphine verder. “Beide werken zo krachtig, dat we die ook intern gebruiken en er acties aan koppelen. Zo vroegen we aan onze mensen vlak voor de zomer hoe zij zich zouden ‘opladen’. Voor de drie teams met de origineelste inzending stond een barbecuepakket klaar als teambuilding. Binnenkort lanceren we ook Fitcoins, een platform waarbij medewerkers beloond worden wanneer ze zich fysiek (sport) of mentaal (bijvoorbeeld meditatie of yoga) opladen. We merken dat de campagne intern sterk leeft.”

“Het mooie resultaat dat al is bereikt, is de vrucht van de constructieve samenwerking met KIXX: Febe coördineert als projectmanager een kernteam met specialisten van allerlei pluimage, die in actie komen als er iets nieuws op til staat.”

Een ander initiatief dat intern én extern op veel bijval kan rekenen, is de opname van een podcast. “In onze sector verandert er regelmatig iets. Een podcast is een goede manier om onze expertise mee te delen. Samen met KIXX konden we onze eerste aflevering bekendmaken via een SEA-campagne, nieuwsbrieven, ‘social media posts’ en narrowcasting op schermen in al onze filialen.”

Het succes van een podcast laat zich vlot meten. “Die eerste uitgave is druk beluisterd. Bovendien bleef meer dan de helft van de luisteraars geboeid tot de laatste seconde”, aldus Febe Vanhauwaert. “We zijn druk bezig met de voorbereiding van een tweede aflevering. De ambitie is om per jaar minstens vier podcasts te verspreiden”, zegt Delphine Van Poecke.

Bij Rexel zijn ze dan ook zeer te spreken over het partnership met KIXX. “Wij zijn een groot bedrijf: het is logisch dat er diverse voorbereidende gesprekken nodig zijn voor een marketingagentschap wat voeling met je krijgt. Intussen loopt de samenwerking gesmeerd en merken we ook intern veel enthousiasme. Dit moet een engagement op lange termijn worden, zodat we bij onze klanten, eigen medewerkers, leveranciers en potentiële nieuwe werkkrachten ‘top of mind’ blijven en onze marktpositie verder kunnen verstevigen”, besluit Delphine Van Poecke.

KIXX
www.kixx-concept.be
Rexel
www.rexel.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels