Luxueuze zen-ervaring
Paul De Smet
& Sam Vilain
Mercedes-Benz EQS

Luxueuze zen-ervaring

De Test - Mercedes-Benz EQS

Het toppunt van klasse op vier wielen: zo ervoer Paul De Smet, CEO van Bivit, zijn eerste rij-ervaring met de Mercedes-Benz EQS. De enthousiaste ondernemer rijdt al drie decennia met wagens van het Duitse premium-merk, maar was toch zwaar onder de indruk van wat hij net had beleefd. “Deze elektrische bolide is een schoolvoorbeeld van een echte ‘drivers car’: een auto die helemaal is afgestemd op het comfort van alle inzittenden.”

mercedes-benz-eqs-paul-de-smet-bivit

Voor Paul De Smet is een wagen zoveel meer dan een ‘gebruiksvoorwerp’. “Jaarlijks leg ik nog altijd ruim 60.000 km af. Daar zitten wel eens ritjes van 1200 km naar pakweg Italië of Spanje bij, voor bezoeken aan onze klanten. Dan is het heel fijn als je bij aankomst nog fris uit de auto stapt. Het is één van de redenen waarom ik dertig jaar geleden voor het eerst voor Mercedes-Benz koos, dat was toen een 190. Sindsdien heb ik me nog één keer aan een ‘uitstapje’ naar een ander merk gewaagd, maar lang heeft het niet geduurd voor ik weer bij het toenmalige Vereenooghe aanklopte. Sinds twee maanden rij ik met de nieuwste generatie GLC 300 DE. Heel onze fleet bestaat uit Mercedes-Benz. We spreken dan over een vijftiental personenwagens en twee vrachtwagens. Veiligheid, betrouwbaarheid, een goede TCO én een premium-uitstraling zijn de voornaamste redenen van onze overtuigde keuze.”

detest-mercedes-benz-eqs

mercedes-benz-eqs

mercedes-benz-eqs

Aerodynamica ten top

We mogen de West-Vlaming dus zeker een kenner van het merk met de iconische ster noemen. Toch was hij danig onder de indruk toen de nieuwe EQS voor zijn neus stond. “Deze wagen lijkt wel op een pijl die net uit een boog is afgeschoten. De buitenkant is al adembenemend, het interieur is zo mogelijk nog impressionanter. Toch kom je niet in een soort ‘science fiction’-verhaal terecht. De bediening aan boord is heel herkenbaar voor wie al langer met Mercedes-Benz vertrouwd is.”

Na een lange rit toch nog fris uit de auto komen, onder meer daarvoor kies ik voor Mercedes-Benz.

Daar kan Sam Vilain, kersvers divisiedirecteur Mercedes-Benz bij de Van Mossel-groep, zich helemaal in vinden. “Met het ‘one bow design’, zoals Mercedes-Benz het zelf omschrijft, heeft de Duitse autoconstructeur opnieuw een titanensprong vooruit gezet. Inzake aerodynamische waarde kent dit model zijn gelijke niet. De nog lagere luchtweerstand heeft een positieve impact op de actieradius: met een bereik van 780 km (WLTP gecombineerd voor de EQS 450+ Business Line, 832 km in de stad), scoort de EQS op het vlak van autonomie ronduit uitstekend voor een elektrische wagen. EQ is eigenlijk een apart merk binnen Mercedes-Benz. Qua luxe en feeling zou je dit model kunnen vergelijken met een wagen uit de S-klasse, en toch is het helemaal anders, behalve inzake gebruiksgemak dan. De herkenbare interface op het drievoudige display zorgt ervoor dat iedereen de bediening in een oogwenk onder de knie heeft.”

paul-de-smet-bivit Bivit

Bivit, opgericht in Brugge, vond in 2012 een nieuwe thuis op de industriezone van Wevelgem-Moorsele. De onderneming profileert zich als een internationale ontwikkelaar en fabrikant van voormengsels voor veevoeders en kreeg extra schwung toen het de nieuwe en sterk geautomatiseerde productiefaciliteit in gebruik nam. Bijna de helft van alle medewerkers (12 van de 25) zijn bio-ingenieurs, wiens nutritioneel advies op veel bijval kan rekenen. Het assortiment van het bedrijf vindt afnemers in heel West-Europa.

Ook onderweg dartelt de EQS als een stabiele hinde door het (stads)verkeer. “Een aantal aspecten heeft mij oprecht verbaasd”, pikt Paul in. “Zo is de draaicirkel fenomenaal kort voor een auto van deze lengte (5,21 meter) én zelfs beter dan die van een A-klasse. Dat komt door de meesturende achteras, met een stuurhoekaanpassing van liefst 10%. Overbodig te zeggen dat dit de wegligging én de dynamiek, onder meer bij het parkeren, fors stimuleert. Secundo geniet je van een overweldigend rustgevoel. Het is alsof deze auto meteen je stress wegzuigt en je laat genieten van een zen-ervaring met 200% comfort. Daardoor boezemt hij meteen vertrouwen in. Met dit model moet je geen seconde twijfelen over de mogelijkheden om grote afstanden af te leggen: het is een echte drivers car, die elke behoefte van de chauffeur in een vingerknip invult.”

mercedes-benz-eqs

“In vergelijking met andere e-wagens, ligt het ruisniveau inderdaad nog een stuk lager”, onderstreept Sam. “De superisolerende beglazing, de heel lage luchtweerstandscoëfficiënt en het luchtgeveerd chassis spelen daar een belangrijke rol in.”

Actieradius

Met de EQS trekt Mercedes-Benz de EQ-lijn door naar het premium-segment. “Omschrijf deze bolide gerust als een elektrische luxelimousine”, gaat Sam Vilain verder. “Luxe bij elektrisch rijden, vertaalt zich onder meer naar die tot de verbeelding sprekende actieradius. Akkoord, 780 km is de theoretische WLTP-waarde, maar de doorsnee chauffeur haalt probleemloos 650 km. Zuinig rijdende chauffeurs, zoals Paul, halen moeiteloos de kaap van de 750.”

mercedes-benz-eqs

“Klopt”, beaamt Paul. “Een wagen die goed optrekt – zoals ook deze EQS doet – kan ik zeker waarderen, maar een sportwagen hoeft voor mij niet. Voor mij primeren het comfort, de duurzaamheid én een zuinig verbruik.”

Je krijgt een echt salongevoel, het is net alsof je op een tapijt rijdt.

De eerste EQS ’en staan in de showrooms sinds begin 2022. “Ze zijn uitgerust met de nieuwste generatie accu’s en voorzien van de meest recente asynchroonmotoren”, stipt Sam aan. “Ook inzake multimedia en assistentiesystemen is dit het neusje van de zalm. De wagen is uitgerust met DRIVE PILOT, dat voorwaardelijk geautomatiseerd rijden faciliteert. Mercedes-Benz is wereldwijd trouwens de eerste autoconstructeur die een internationaal geldig certificaat voor voorwaardelijk geautomatiseerd rijden kan voorleggen. Het gebruikscomfort weerspiegelt zich ook tijdens het opladen. Dat kan heel eenvoudig, dankzij de talrijke intelligente functies. Daarmee kan je onder meer je actieradius en oplaadtijd simuleren en je e-route berekenen.”

van-mossel-sam-vilain Van Mossel Vereenooghe

Van Mossel Vereenooghe en Mercedes-Benz vormen in West-Vlaanderen sinds mensenheugenis een geslaagde tandem. Het familiebedrijf beschikt over vestigingen in Roeselare, Brugge, Ieper, Veurne, Tielt, Torhout, Oostende en Knokke. Sinds juli 2022 maakt de populaire concessiehouder deel uit van de Van Mossel-groep, die ook in Turnhout en Brecht nog Mercedes-Benz-garages heeft. De sterk uitgebouwde servicepijler, met oplossingen voor onder meer carrosserie, tweedehandswagens en verzekeringen, maakt een volledige ontzorging mogelijk.

En ja, zelfs al bolt Paul nog maar twee maanden met zijn nieuwe GLC rond, de test met de EQS doet hem nu al twijfelen om over te schakelen. “Je krijgt een echt salongevoel, het is net alsof je op een tapijt rijdt. Door de ergonomische zetel speelt mijn rug zelfs niet op. Het zou me niet verbazen mochten veel zelfstandigen, ondernemers en leden van een hoger kader van deze topper een persoonlijke prioriteit maken.”

mercedes-benz-eqs

Mercedes-Benz EQS

Bevindingen

Indrukwekkend stiltegevoel creëert zen-ervaring

Hoge wendbaarheid dankzij meesturende achteras

Gebruiksvriendelijke bediening binnen een innovatief en rustgevend interieur

  • Stroomverbruik WLTP: 17,2 – 21,2 kWh/100 km
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 4,3sec
  • Vermogen kW/pk: 400 kW (544 pk)
  • Koppel: 858 Nm
  • Bereik stad(WLTP): 615 à 737 km
  • Bereik gecombineerd(WLTP): 589 à 717 km
  • Afmetingen (mm): 4953 (l) 1958 (b) 1772 (h)
  • Gewicht: 2560kg
  • Inhoud kofferruimte (l): 620 - 1700
  • Prijs vanaf: 89.000 euro excl. btw
  • Prijs testmodel: 134.975 euro excl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels