Ondernemen is als koersen
Paul Renson Polemieck

Ondernemen is als koersen

Polemieck

Ik ben opgegroeid met voetbal, maar als ondernemer zie ik op professioneel vlak vooral veel gelijkenissen met de koers: niet veel achterom kijken, maar het peloton telkens een stap voor proberen te zijn. Mogelijkheden zien op een geaccidenteerd parcours, je nooit gewonnen geven, vallen en weer opstaan, durven afzien ... De uitdagingen aan het hoofd van een ambitieus familiebedrijf lezen als het roadbook van een grote ronde voor een team dat vol voor de eindwinst gaat.

In plaats van ons gezapig in het peloton te laten meedrijven, kozen we met Renson enkele decennia geleden al resoluut voor de vlucht vooruit. Gezond en comfortabel wonen was toen al het hogere streefdoel achter elke nieuwe ontwikkeling die we lanceerden, of het nu ging om ventilatie, zonwering, gevelbekleding of – later – outdoor living. Ook nu hebben we nog steeds meer ideeën dan capaciteit om ze allemaal uit te werken. Het komt er dus op aan om de juiste keuzes te maken. Net zoals de kopman in de koers niet op alle aanvallen kan reageren, moeten ook wij ons moment kiezen. Dat is meer dan ooit nodig, in onvoorspelbare tijden als deze, met flink wat hindernissen onderweg.

Het energiezuinig alternatief voor actieve koeling dat we destijds met de combinatie van zonwering en intensieve (natuurlijke) ventilatie lanceerden, is relevanter dan ooit. Daar ben ik trots op. Met slimme screens zetten we intussen alweer een volgende stap richting een aangename binnentemperatuur, zonder dat je je daar als bewoner mee bezig moet houden.

polemieck-paul-renson

Ondernemen met de mindset van een topsporter, daar hou ik van. De gedrevenheid, de focus, de passie en het doorzettingsvermogen om aan de top te komen en er te blijven: ik herken het gelukkig ook in heel wat medewerkers, wereldwijd. Zij zijn het die er dag in, dag uit mee voor zorgen dat Renson als familiebedrijf staat waar het nu staat, ruim 114 jaar na de oprichting.

Aan een rastalent als Remco Evenepoel hebben zij alvast een mooi voorbeeld. Met Renson als sponsor op zijn wielerbroek heeft die trouwens een net zo gedreven partner achter zich. Belgisch, maar met een internationale uitstraling ... én de gedeelde ambitie om het steeds beter te doen: in de koers én in het streven naar gezond en comfortabel wonen voor iedereen.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels